Perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden oppimiskokemukset yhdistetyllä esi- ja alkuopetusluokalla : tapaustutkimus erään ala-asteen 0-1 yhdysluokalla
RUOHONEN, KIRSI (2000)
RUOHONEN, KIRSI
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-8368
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-8368
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden oppimiskokemuksia yhdellä peruskoulun esi- ja alkuopetusluokalla.
Tutkimusongelmat ovat seuraavat:
1) Millaiseksi oppimiskokemukseksi 0–1 yhdysluokka muodostuu ensimmäisen luokan oppilaalle?
2) Millaista ensimmäisen luokan oppilaan opiskelu on 0–1 yhdysluokalla?
3) Miten esikoululaiset vaikuttavat ensiluokkalaisten oppimiseen samassa luokassa?
4) Millaiseksi ensimmäisen luokan oppilaan arkipäivä ja opettajien huomion jako 0–1 yhdysluokassa muodostuu?
Tutkimuksen kohderyhmänä oli yksi perusopetuksen esi- ja alkuopetusluokka. Tutkimukseen osallistui 20 oppilasta ja 5 opettajaa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Menetelminä on käytetty haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja tyypittelyä. Tulosten esittelyssä olen pyrkinyt luettavaan ja selkeään esitystapaan.
Tulosten tarkastelu osoitti, että ensimmäisen luokan oppilaiden oppimiskokemukseen vaikuttavat monet osatekijät: yksilönkehitys, opettaja, luokkatoverit, oppimisympäristö sekä kaikkien näiden vuorovaikutus toisiinsa. Opiskelu yhdistetyllä esi- ja alkuopetusluokalla kasvattaa ensimmäisen luokan oppilasta sosiaaliseksi ja itsenäiseksi. Hän saa kokemuksia yhteistyöstä myös itseään nuorempien kanssa ja oppii ottamaan eri–ikäiset toverinsa huomioon. Myönteinen oppimiskokemus riippuu kuitenkin paljon myös yksilön omasta persoonallisuudesta ja kyvystä ottaa osaa yhdysluokan tarjoamaan kasvutapahtumaan.Asiasanat: oppimistulokset - alkuopetus, esiopetus - peruskoulu, luokkayhteisö - alkuopetus - esiopetus, koulutulokkaat
Tutkimusongelmat ovat seuraavat:
1) Millaiseksi oppimiskokemukseksi 0–1 yhdysluokka muodostuu ensimmäisen luokan oppilaalle?
2) Millaista ensimmäisen luokan oppilaan opiskelu on 0–1 yhdysluokalla?
3) Miten esikoululaiset vaikuttavat ensiluokkalaisten oppimiseen samassa luokassa?
4) Millaiseksi ensimmäisen luokan oppilaan arkipäivä ja opettajien huomion jako 0–1 yhdysluokassa muodostuu?
Tutkimuksen kohderyhmänä oli yksi perusopetuksen esi- ja alkuopetusluokka. Tutkimukseen osallistui 20 oppilasta ja 5 opettajaa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Menetelminä on käytetty haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja tyypittelyä. Tulosten esittelyssä olen pyrkinyt luettavaan ja selkeään esitystapaan.
Tulosten tarkastelu osoitti, että ensimmäisen luokan oppilaiden oppimiskokemukseen vaikuttavat monet osatekijät: yksilönkehitys, opettaja, luokkatoverit, oppimisympäristö sekä kaikkien näiden vuorovaikutus toisiinsa. Opiskelu yhdistetyllä esi- ja alkuopetusluokalla kasvattaa ensimmäisen luokan oppilasta sosiaaliseksi ja itsenäiseksi. Hän saa kokemuksia yhteistyöstä myös itseään nuorempien kanssa ja oppii ottamaan eri–ikäiset toverinsa huomioon. Myönteinen oppimiskokemus riippuu kuitenkin paljon myös yksilön omasta persoonallisuudesta ja kyvystä ottaa osaa yhdysluokan tarjoamaan kasvutapahtumaan.Asiasanat: oppimistulokset - alkuopetus, esiopetus - peruskoulu, luokkayhteisö - alkuopetus - esiopetus, koulutulokkaat