Ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä sairaanhoitajan laaja-alaisesta ammattitaidosta.
HOKKANEN, LIISA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOKKANEN, LIISA
1998
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ammattikorkeakoulun terveydenhuollon opettajien (N=51) ja hoitotyön opiskelijoiden (N=61) näkemyksiä sairaanhoitajan laaja-alaisesta ammattitaidosta. Tarkoituksena on myös selvittää, eroavatko näkemykset toisistaan. Teoriaosassa tarkastellaan ammattikorkeakoulujen tavoitteita, laaja-alaista ammattitaitoa ja sairaanhoitajan työtä.Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lähtökohtana käytettiin Pelttarin (1990) tutkimustulosta sairaanhoitajan laaja-alaisen ammattitaidon osa-alueista. Vastaajien näkemyksiä osa-alueista työn teoreettinen hallinta, käden taidot, vuorovaikutuskykyisyys, yhteiskunnallisuus, kehittämiskykyisyys ja asiantuntijuus tarkasteltiin kuhunkin osa-alueeseen kuuluvien osioiden keskiarvojen ja hajontojen avulla sekä Khii2 -testillä. Tutkimusta jatkettiin aineistopohjaisesti faktorianalyysilla. Tutkimusongelmiin etsittiin vastauksia tarkastelemalla tulokseksi saatujen kvalifikaatioryhmien keskiarvoja ja hajontoja. Lisäksi käytettiin kahden otoksen t-testiä ja Mann-Whitney-U-testiä ryhmien välisten erojen vertailuun.Tulokseksi saatiin viisi sairaanhoitajan laaja-alaista ammattitaitoa kuvaavaa faktoria, jotka ovat itsenäinen ammattitaito ja sen tieto- ja arvoperusta, kansainvälistyminen ja tutkimustoiminta, hoitojärjestelmän hallinta, potilaan hoitamisen näkökulma sekä suhtautuminen ammattitaitoa tukeviin tekijöihin. Tulos poikkeaa Pelttarin (1990) tutkimustuloksesta.Sekä opettajat että opiskelijat pitivät tärkeimpänä itsenäistä ammattitaitoa ja sen tieto- ja arvoperustaa. Faktori kuvaa sairaanhoitajan laaja-alaisen ammattitaidon keskeisintä aluetta. Toiseksi tärkeimpänä pidettiin potilaan hoitamisen näkökulmaa. Opettajat pitivät itsenäistä ammattitaitoa ja sen tieto- ja arvoperustaa, kansainvälistymistä ja tutkimustoimintaa sekä ammattitaitoa tukevia tekijöitä tärkeämpinä kuin opiskelijat. Opiskelijat arvostivat potilaan hoitamisen näkökulmaa enemmän kuin opettajat.Asiasanat: hoitotyö - opetus, opettajat - ammattikorkeakoulut, pätevyys - arviointi, ammattitaito - sairaanhoitajat