Terveydenhuoltoalan opettajan ammatillisen uusiutumisen edellytykset
KARHUMAA, LEENA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KARHUMAA, LEENA
1999
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee terveydenhuoltoalan opettajan ammatillista uusiutumista aiheuttavia tekijöitä sekä ammatillisen uusiutumisen edellytyksiä. Tutkielmassa kuvataan aluksi kirjallisuuden pohjalta ammatillisen uusiutumisen tarvetta sekä ammatilliseen uusiutumiseen liittyviä käsitteitä yleisellä tasolla. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat uusiutumistarvetta terveydenhuoltoalan opettajan työssä, minkälainen käsitys terveydenhuoltoalan opettajilla on oppilaitosorganisaation kasvumyönteisyydestä sekä minkälainen on terveydenhuoltoalan opettajan uramotivaatio.Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto kerättiin Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulun terveysalan kymmeneltä terveydenhuollon opettajalta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologisin menetelmin ja kuvataan teemoittain alkuperäisen aineiston mukaisesti pyrkien luomaan yleisiä merkitysyksiköitä yhteisten piirteiden ja rakenteiden perusteella.Tutkimuksen tuloksena käy ilmi, että terveydenhuoltoalan opettajan kokemukset ammatillisen uusiutumisen tarpeesta liittyvät oppimisnäkemyksen muutoksen ja ammattikorkeakoulumuutoksen aiheuttamiin tekijöihin. Uusiutumisen tarvetta aiheuttavia tekijöitä olivat ajankäytön hallinta, opettajan työroolin muutos, kansainvälistyminen, työelämälähtöisyys, opetuksen sisällöllinen kehittäminen, pätevyysvaatimukset ja tietotekniikan hallinta. Työprosessiin liittyvistä ammatillisen uusiutumisen edellytyksistä korostui opettajan työn kannustavuus, jolloin kokemus työn haasteellisuudesta ja sisäisestä palkitsevuudesta olivat keskeisiä. Sen sijaan ulkoiset palkkiot ja vaikutusmahdollisuudet koettiin vähemmän merkityksellisiksi. Organisatorisista uusiutumisen edellytyksistä haastateltavat kokivat merkityksellisimmäksi kehittymisen mahdollistavan aikaresurssin / kohtuullisen työmäärän. Ammatilliseen uusiutumiseen koettiin positiivisesti vaikuttavan myös kannustavan johtamisen ja tavoitteellisen ja toimivan yhteistyön, joissa osa koki olevan puutteita. Opettajien uramotivaatioon liittyen kävi ilmi, että opettajat ovat innovatiivisesti ja tavoitteellisesti asiantuntijuuttaan ja opettajuuttaan kehittämään pyrkiviä sekä työhönsä, ammattiinsa sekä organisaatioonsa voimakkaasti sitoutuneita.Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyväksi kehitettäessä Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulun oppilaitosorganisaatiota ammatillista uusiutumista entistäkin enemmän kannustavaksi.Asiasanat: ammatillinen kehitys - opettajat, terveydenhuoltoala - opettajat, ammattikorkeakoulut - terveydenhuoltoala