Esteettisen ja visuaalisen kuvan havainnointiin ja taidemieltymyksiin liittyvä tutkimus Jokioisten kunnan kuvataideleirillä elokuussa 1993
KULTANEN, MINNA; ROCKLIN, REIJA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KULTANEN, MINNA
ROCKLIN, REIJA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja analysoida kuvataideleiriläisten esteettistä ja visuaalista kuvan havaitsemista ja heidän taidemieltymyksiään.Tutkimuksen tehtävä on selvittää millaisia yhtäläisyyksiä ja toisaalta eroja oli kuvan havainnoinnissa. Tämä pääongelma jäsentyy seuraaviksi alaongelmiksi:- Minkälainen on leiriläisten taiteeseen liittyvä kasvuympäristö ja mitkä ovat heidän taideharrastuksensa?- Miten leiriläiset havaitsivat ja tiedostivat taideteosten piirteitä ja laatua?- Miten leiriläiset havainnoivat valikoivasti ja jäsensivät taideteosten laadullisia piirteitä?- Miten leiriläiset etsivät ja vastaanottivat taideteosten erilaisia tarkoituksia ja merkityksiä?Tutkimuksen kohteena olivat kuvataideleiriläiset, jotka osallistuivat Jokioisten kunnan järjestämälle kuvataideleirille elokuussa 1993. Taideleirille osallistui 14 tyttöä, jotka olivat 10-14-vuotiaita. Tutkimuksemme muodostui seuraavista osa-alueista: kyselylomake, teemahaastattelu ja kolmiosainen kuvatutkimus. Menetelmä toteutetaan hermeneuttisesti, jolloin ihminen käsitetään vapaita valintoja tekeväksi yksilöksi.Tutkimuksmme ongelmiin etsittiin vastauksia ryhmittelemällä vastaukset ennalta määrättyjen kategorioiden mukaan, taulukoimalla ja graafisilla kuvaajilla sekä esittämällä leiriläisten autenttisia vastauksia.Tutkimuksemme osoitti, että realistiset taidekuvat Rantamaisema, Toipilas ja Haavoittunut enkeli miellettiin kauniiksi, toisaalta Toipilas ja Haavoittunut enkeli koettiin mielenkiintoisiksi. Enemmistö leiriläisistä hyväksyi avoimesti taiteen eri tyylilajeja kuten abstraktismia, ekspressionismia, kubismia ja surrealismia. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että leiriläisten taideteoksen tulkinta oli innostunutta, etsivää ja vastaanottavaa havaitsemista.Asiasanat: taidekasvatus, havaitseminen, kuvaamataito