Toisten kanssa, toisista huolimatta : etnografinen tapaustutkimus peruskoulun ala-asteen eri-ikäisten lasten opetusryhmästä
KOSKINEN, TUIJA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOSKINEN, TUIJA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämä tutkimus on etnografisella tutkimusotteella toteutettu tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena oli peruskoulun ala-asteelle muodostettu eri-ikäisten lasten opetusryhmä. Tutkimuksen kenttätyö suoritettiin lukuvuonna 1992-1993 ja raportointi tapahtui syksyllä 1994. Oppilaita tutkimuskohteessa oli 68 ja opettajia kaksi.Tutkimusmenetelmiä olivat haastattelut, kirjoittaminen, sosiometrinen kysely sekä havainnointi ja tutkimuskohteessa oleilu. Aineiston keruussa käytettiin apuna kenttämuistiinpanojen kirjoittamista, nauhoitusta, valokuvausta ja kirjallisten dokumenttien keräämistä.Tutkimustehtäväksi muotoutui eri-ikäisten lasten yhteistoiminnan, vuorovaikutuksen ja ystävyyssuhteiden kuvaus. Tavoitteena oli myös kuvata sitä kokonaisuutta, missä eri-ikäiset lapset toimivat. Koulun kehittäminen, opettajan reflektiivisyys sekä opettajan ja oppilaan uudet roolit olivat tärkeitä tässä kokonaisuudessa.Oppilaan ja opettajan roolit poikkesivat perinteisinä pidetyistä: oppilas oli aktiivinen ja itsenäinen oppija, kun taas opettaja oli työn ohjaaja ja tukija. Opettajan roolin muuttuminen edellytti opettajalta taitoa ajatella reflektiivisesti ja taitoa toimia yhteistoiminnallisesti.Tutkimustulokset osoittavat myös, että eri-ikäisten lasten työskentely samassa opetusryhmässä tukee peruskoulun kasvatus- ja oppimistavoitteiden saavuttamista ja on vallitsevan oppimis- ja tiedonkäsityksen mukaista. Eri-ikäisten lasten opetusryhmässä sosiaaliset taidot kehittyvät monipuolisesti ja toiminta koetaan perustarpeita tyydyttävänä. Tämä on tuloksellisen oppimisen edellytys.Asiasanat: ikäryhmät, koululaiset, lapset, ryhmät, sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset suhteet, ryhmäkäyttäytyminen, opetusmenetelmät