Matematiikka - maistuuko se? : peruskoulun kuudennen - ja yhdeksännen luokan oppilaiden suhtautuminen matematiikkaan
JOKINEN, BRITA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JOKINEN, BRITA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten asenteita matematiikkaan eräissä maalaiskunnissa. Samalla haluttiin myös selvittää, onko asenteissa eroja eri sukupuolten välillä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään oppilaiden näkökulmasta katsottuna, miten koulun ilmapiiri, opettaja, oppilaiden vanhemmat ja koulukaverit vaikuttavat asenteiden muotoutumiseen. Lisäksi oli otettava huomioon oppilaiden tämänhetkinen kehitysvaihe.Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina on käsitelty erityisesti kognitiivisia teorioita ja asenneteorioita. Oppilaiden kehitysvaiheita tarkasteltiin sekä fyysiseltä että psyykkiseltä puolelta. Kognitiivista kehitystä tarkasteltaessa käytettiin apuna Piaget'n kehittämää teoriaa lapsen ajattelun kehittymisestä. Piaget'n teoria liitettiin erityisesti matemaattisen ajattelun kehittymiseen. Tältä pohjalta pyrittiin tarkastelemaan oppilaiden kykyä oivaltaa erilaisia matematiikan tehtäviä. Lopuksi pohdittiin oppilaiden itsetuntoa. Havaittiin, jos lapsella on vahva itsetunto, niin hän selviää koulussa paremmin kuin sellainen oppilas, jolla on heikko itsetunto.Asenteiden kehittymistä tarkasteltiin ensin yleisesti. Karvosen asennetypologian perusteella määriteltiin asenteiden muodostuminen. Asenteiden muotoutumista tarkasteltiin myös Bloomin kouluoppimisen teorian mukaisesti. Bloomin mukaan oppilaan suhtautuminen tiettyyn oppiaineeseen riippuu siitä, miten hän huomaa aikaisemmin selviytyneensä ko. aineesta, ja kuinka hyvin hän aikoo siitä vastedes selviytyä.Teoriassa tarkasteltiin eri sukupuolten välisiä eroavuuksia matematiikan oppimisessa ja opiskelussa. Aikaisempien tutkimusten mukaan todetaan, että tytöt ovat poikia parempia verbaalisella ja numeerisella matematiikan alueella, kun sitävastoin pojat ovat parempia matemaattisissa päättelytehtävissä.Tutkimukseen osallistui kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisia kolmesta maalaiskunnasta kaikkiaan 120 oppilasta. Näistä ala-asteiden oppilaita oli 60 ja yläasteiden oppilaita oli samoin 60. Tutkimus on suoritettu Likert-asteikollisen kyselykaavakkeen avulla.Tuloksista selvisi, että kuudesluokkalaiset suhtautuvat matematiikkaan myönteisemmin kuin yhdeksäsluokkalaiset. Kuudesluokkalaisten tyttöjen asenteet matematiikkaan eroavat poikien asenteista ongelmanratkaisutehtävissä. Haasteellisissa tehtävissä tytöt ovat arempia kuin pojat. Yhdeksäsluokkalaiset tytöt haluaisivat enemmän helppoja tehtäviä ja vähemmän kotitehtäviä. Muuten erot poikien kanssa eivät ole merkitseviä. Kodilla on vaikutusta myönteisten asenteiden muotoutumisessa. Kuudesluokkalaiset suhtautuivat opettajaan myönteisemmin kuin yhdeksäsluokkalaiset. Kumpikin luokkataso arvostaa matematiikan opiskelua.Asiasanat: matematiikka, oppiminen, asenteet