Reflektiivisen ajattelun kehittyminen opettajankoulutuksessa
HOLKERI, SUVI-MARJA; SAARIKKO, MARI (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOLKERI, SUVI-MARJA
SAARIKKO, MARI
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa vuonna 1992 aloittaneen vuosikurssin ajattelua ja sen kehittymistä ensimmäisen vuosikurssin aikana. Reflektiivinen ajattelu merkitsee tässä tutkimuksessa omaa havainnoinnin, ajattelun ja toiminnan jatkuvaa kriittistä tarkastelua (itsereflektio). Tutkimuksen osaongelmat ovat: 1) miten opiskelijat kritisoivat koulutustaan, 2) miten he kuvaavat hyvää ja huonoa opettajaa ja 3) miten he arvioivat itseään kasvattajana. Tutkimus on tulkinnallinen.Aikaisempien tutkimusten ja kerätyn aineiston pohjalta luotiin reflektion tasot, joilla opiskelijat tarkastelivat tutkimuksessa esiintyviä reflektion kohteita. Tasot olivat: I teknisen hallinnan ja ulkoisen tarkastelun taso, II erilaisten näkökulmien hyväksymisen ja johtopäätöksiin pyrkimisen taso sekä III kyseenalaistava kriittisen reflektion taso.Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijoilla on halu ja kyky oman ajattelun kehittämiseen koulutuksen tarjotessa tarvittavat keinot.Asiasanat: opettajankoulutus, tieteellinen ajattelu