Nuotit tutuiksi : kokemuksia tietokoneavusteisesta musiikinteorian opetuksesta
RANTANEN, MARJO; SUODENJOKI, MARIKA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, MARJO
SUODENJOKI, MARIKA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämä tutkimus lähti liikkeelle omasta kiinnostuksestamme musiikkiin ja musiikin opettamiseen tietokoneen avulla.Tutkimuksemme tarkoituksena oli kiinnittää opettajien huomiota uuteen oppimiskäsitykseen ja samalla kerätä ja raportoida opettajien ja oppilaiden mielipiteitä tietokoneavusteisesta musiikinteorian opetuksesta. Tutkimuksessa kartoitimmekin tämän päämäärän mukaisesti musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä ja mielipiteitä tietokoneen käytöstä opetuksen apuvälineenä sekä kahden neljännen luokan, musiikkiluokan ja tavallisen luokan, mielipiteitä Nuotit tutuiksi -ohjelmasta ja tietokoneen avulla opiskelemisesta. Haluammekin esittää Werty Oy:lle suuren kiitoksen saamastamme avusta.Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, sillä emme halunneet suorittaa mittauksia esim. oppimistuloksissa, vaan pidimme tärkeämpänä tietotekniikan opetuskäyttöön liittyvää affektiivista aspektia.Tutkimusmenetelminä käytimme lomakekyselyä, teemahaastattelua sekä tekstianalyysiä oppilaiden kirjoittamiin kirjoitelmiin. Tutkimuksen luonteesta ja tutkittavien määrän vähyydestä johtuen tutkimusmenetelmät eivät voi antaa yleistettävää kuvaa opettajien ja oppilaiden suhtautumisesta tietokoneavusteiseen musiikinopetukseen. Käytimme kuitenkin triangulaation periaatteiden mukaisesti useita eri tutkimusmenetelmiä parantaaksemme tutkimuksen luotettavuutta sekä saadaksemme monipuolisemman ja -tahoisemman kuvan tutkittavasta asiasta.Tutkimuksessamme asetimme esiolettamukseksi, että tietokone soveltuu musiikinteorian opettamiseen ja että tietokoneavusteinen musiikinteorian opetus on motivoivampaa ja mielekkäämpää kuin perinteinen opettajajohtoinen opetus. Saamamme tutkimustulokset tukivat suurimmaksi osaksi näitä esiolettamuksiamme. Oppilaat kokivat Nuotit tutuiksi -ohjelmalla opiskelemisen hauskaksi ja hyödylliseksi, ja olivat innostuneita tietokoneiden kanssa työskentelemisestä. Ne opettajat, joilla oli kokemuksia tietokoneen avulla opettamisesta, näkivät sen käytön jopa laajenevan tulevaisuudessa. Ne opettajat taas, joilla ei vielä ollut kokemuksia tietokoneen käytöstä, olivat hieman epäilevämpiä. He kokivat laitteiden vähäisen määrän suurimmaksi esteeksi tietokoneen opetuskäytön lisääntymiselle.Asiasanat: tietokoneavusteinen opetus - musiikki, opetusohjelmat - musiikki, musiikinteoria - opetus