Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun eetos
NOKELAINEN, PETRI; PALTTALA, RAILA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NOKELAINEN, PETRI
PALTTALA, RAILA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimus on sekä kvalitatiivisella että myös kvantitatiivisella tutkimusotteella toteutettu kuvaus Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun (SYK) eetoksesta. Tutkimus aloitettiin syksyllä 1993 ja saatettiin päätökseen keväällä 1995. Tutkimukseen osallistui kokonaisuudessaan 52 opettajaa (70%) ja rehtori.Tutkimusmenetelmät olivat osallistuva observointi, haastattelu, keskustelut ja kyselylomake. Aineiston keruussa käytettiin apuna muistiinpanojen kirjoittamista, haastattelujen ääninauhoitusta, kyselylomaketta ja kirjallisten dokumenttien keräämistä.Tutkimustehtävänä oli kuvailla SYK:n eetosta organisaation ja sen kulttuurin avulla. Makrotasolla organisaation eetosta voidaan tarkastella organisaation toimivuuden, institutionaalisten tehtävien ja kulttuurin avulla. Organisaatiokulttuuriin sisältyy vallitsevat arvot, normit, ilmapiiri ja koulun persoonallisuus. Lähdimme induktiivisesti kuvaamalla pienempiä ja mitattavissa olevia osasia organisaatiosta yhdistämään ne suuremmaksi kokonaisuudeksi, kuvattavissa olevaksi eetokseksi.Kuvasimme organisaation toimivuutta mikrotasolla Weisbordin (1978) Six-box-mallin avulla Preziosin (1980) laatimalla ODQ-kyselylomakkeella. Organisaation institutionaalisten tehtävien kuvaus suoritettiin Kivisen ja Rinteen (1985) jaottelun pohjalta observoimalla koulussa viikon ajan. Organisaation olennaista osaa, kulttuuria ja sen ilmentymää, ilmapiiriä tutkittiin Nikkasen (1994) laatimalla sosiaalis-psykologisella ilmapiirimittarilla (kyselylomake). Kulttuurin tasoteorian (Schein 1987) mukaisesti haastattelimme opettajia heidän arvojensa ja kasvatustavoitteidensa selvittämiseksi. Lopuksi tulkitsimme organisaation eetosta kuvaavaa yhtälöä (organisaatio + organisaatiokulttuuri = eetos) tulosten viitekehyksessä.SYK osoittautui pääosin toimivaksi työyhteisöksi, ongelmia opettajilla oli lähinnä horisontaalisessa viestinnässä ja asenteessa muutosta kohtaan. SYK:n institutionaalisiksi tehtäviksi tunnistimme voimakkaan valikoinnin ja luokittelun. Säilyttävää funktiota ei voi yhdistää Helsingin Suomalaiseen Yhteiskouluun. SYK:n työilmapiiri osoittautui mittarin keskiarvon (2.01) mukaan loistavaksi, ihannearvo olisi ollut yksi (maksimi 7). Haastatellut opettajat olivat pääosin maailmankatsomukseltaan liberaaleja, humanistejakin löytyi. Rehtori korosti koulun liberaalia yleisilmettä. SYK:lla on kouluna hyvin omalaatuinen "persoona" johtuen suurelta osin kielellisin testein valikoidusta oppilasaineksesta sekä erittäin kunnianhimoisesta ja professionaalista opettajakunnasta.Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun eetosta voisi kuvailla perinteisen konservatiivis-liberaalisen tehokkaaksi, mutta hieman sisäänpäin lämpeäväksi ja suoritusorientoituneeksi.Asiasanat: organisaatiokulttuuri - koulut - Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, organisaatioilmasto - koulu, koulu - ilmapiiri, arvot - koulu