Apua, mistä löytyisi tie kieleen? : toimintatutkimuksen käynnistyminen Kieliprojektissa
JOKIAHO, MAARIT; MURANEN, RIITTA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JOKIAHO, MAARIT
MURANEN, RIITTA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämä on ala-asteella toteutettavan Kieliprojektin ensimmäinen osaraportti. Kieliprojektissa etsitään toimintatutkimuksen keinoin uudenlaista lähestymistapaa kielen tarkasteluun. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, miten eräät Kieliprojektiin osallistuvat opettajat ovat lähteneet toteuttamaan toimintatutkimusta. Varsinaisesta Kieliprojektin aiheesta, uudenlaisesta tavasta tarkastella kieltä, raportoidaan myöhemmin.Tutkimuksen pääongelma on, miten toimintatutkimuksen toteuttaminen sujuu käytännössä. Erityisesti seurasimme toimintatutkimuksen aloitusvaihetta. Tutkimuksemme alaongelmat ovat nousseet esiin tutkimuksen edetessä. Ne ovat seuraavat:1. Miksi opettajat lähtivät mukaan Kieliprojektiin?2. Miten toimintatutkimuksen toteuttaminen on opettajien mielestä onnistunut?3. Miten luokkatilanteissa on ilmennyt se, että opettaja on mukana äidinkieltä käsittelevässä toimintatutkimuksessa?4. Miten opettajat ovat kokeneet reflektoinnin, ja millaisia asioita he ovat reflektoineet?5. Millaisia ajatuksia opettajilla on kielentuntemuksen opettamisesta?Tutkimukseemme osallistui Kieliprojektin yhdestätoista luokanopettajasta neljä. Tutkimusaineiston olemme keränneet haastattelemalla näitä neljää opettajaa kaksi kertaa ja observoimalla heidän luokissaan. Opettajat ovat pitäneet reflektointipäiväkirjaa, jotka saimme käyttöömme. Lisäksi olemme haastatelleet Kieliprojektin käynnistäjää Marja-Liisa Pynnöstä. Nauhoitimme haastattelut ja kirjoitimme ne myöhemmin sana sanalta muistiin varsinaisen analysoinnin helpottamiseksi.Tutkimustulokset olemme saaneet pääasiallisesti haastatteluiden pohjalta. Observoinnit ja päiväkirjat olivat haastattelujen tukena. Päätutkimustulos on se, että toimintatutkimuksen käynnistäminen tuntui olevan erittäin hankalaa. Tutkimuksen alussa oli pitkä turhautumisvaihe, jolloin kukaan ei oikein tiennyt, mitä pitäisi tehdä. Tämä tuntuu kuuluvan toimintatutkimuksen luonteeseen. Vähitellen opettajat kuitenkin sisäistivät toimintatutkimuksen idean. Syksyllä 1994 opettajat pääsivät aktiivisen toiminnan vaiheeseen, jonka toivomme jatkuvan. Myönteinen tutkimustulos on se, että opettajat pystyivät luokkahuoneissaan luomaan oppilaille innostavia kielentarkastelutilanteita. Kaikissa luokissa oppilaat innostuivat kielentutkimisesta.Asiasanat: toimintatutkimus - opettajat, äidinkieli - opetus