Célestin Freinet´n ihmiskäsitys ja sen ilmeneminen työkasvatuksesssa
LOUNASKORPI, RIIKKA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LOUNASKORPI, RIIKKA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimus on teoreetiinen kartoitus Célestin Freinet´n ihmiskäsityksestä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Freinet´n näkemystä ihmisestä ja siitä, miten hänen kehittämänsä työkoulukasvatus vaikuttaa ihmiseen.Tutkimustehtävänä on kartoittaa Célestin Freinet´n ihmiskäsityksen pääsisältö ja sen muotoutumiseen eräiltä kasvatusajattelijoilta saadut vaikutteet. Tutkimuksessa on haluttu selvittää, miten Freinet´n ihmiskäsitys ilmenee käytännön pedagogisissa ratkaisuissa. Lisäksi on pyritty löytämään keskeiset samankaltaisuudet ja eroavuudet Freinet´n ihmiskäsityksen ja peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden välillä.Freinet´n ihmiskäsityksessä ilmenee usko ihmisen mahdollisuuteen ja velvollisuuteen jatkuvasti kehittää itseään ja yhteiskuntaa. Parhaimmat edellytykset avoimeksi, kriittiseksi ja yhteistyökykyiseksi kasvamiselle antaa työkoulukasvatus. Mielekäs työ todetaan tutkimuksessa lapsen kehitykselle välttämättömäksi.Asiasanat: työkasvatus, Freinet-pedagogiikka, ihmiskuva - kasvatus