Harkittu minuus. Sosiaalinen media identiteetin rakentamisen ympäristönä.
TÖYSSY, SAARA (2012)
TÖYSSY, SAARA
2012
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22275
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22275
Tiivistelmä
Tämä pro gradu – tutkielma tarkastelee sosiaalisen median aktiivikäyttäjien kokemuksia sosiaalisesta mediasta ja erityisesti Facebookista minuuden esittämisen ja identiteetin rakentamisen ympäristönä. Marshall McLuhanin teoria teknologian ihmistä ja yhteiskuntaa muuttavista voimista toimii työn lähtökohtana. Tutkimus tietokonevälitteisen kommunikaation erityispiirteistä on työssä suuressa roolissa selvitettäessä sitä, miten sosiaalinen media teknologiana vaikuttaa sen piirissä tehtäviin minuuden esityksiin. Ajankohtaista tutkimusta sosiaalisesta mediasta kuljetetaan mukana ja käytetään tulosten vertailukohtana koko analyysin ajan.Työ pohjautuu kahdeksaan teemahaastatteluun. Haastateltavat ovat 25–28 –vuotiaita sosiaalisen median aktiivikäyttäjiä. Aineiston analyysissa käytetään fenomenologista tutkimusmetodia, jonka avulla pyritään tavoittamaan haastateltavien ydinkokemukset sosiaalisesta mediasta itse esittämisen tilana. Identiteettiä käsitellään tässä tutkimuksessa sosiaalisen konstruktionismin näkökulman kautta ja minuuden esityksiä sosiaalisessa mediassa tulkitaan Erving Goffmanin rooliteorian avulla. Tuloksia peilataan myös Kenneth Gergenin postmodernin identiteetin käsitteisiin, joiden avulla ilmiö liitetään laajemmin identiteetin merkitykseen informaatioteknologian valloittamassa yhteiskunnassa. Identiteetin siirtymän teorian mukaan julkiset itsen esitykset vaikuttavat ihmisen mielikuvaan itsestään, jos sosiaalinen media toimii tällaisten esitysten alustana, on sen merkitys suuri ihmisten itse alkaessa määrittämään itseään Internetissä tehtyjen esitysten avulla.Tutkimus paljastaa sosiaalisen median sisältävän runsaasti käyttäytymisen konventioita. Yksityisyyden ja siihen kohdistuvien uhkien merkitys on suuri ihmisten harkitessa, mitä itsestään sosiaalisessa mediassa kertoa. Myös erilaiset alaryhmät määrittävät sitä, mitä itsestä voidaan esittää. Kovin henkilökohtaiset, vakavat tai tulenarat aiheet jätetään yleensä kerronnan ulkopuolelle konfliktien välttämisen vuoksi. Facebookin esitykset minästä painottuvatkin arkiseen ja pinnalliseen puoleen elämästä. Keskittyminen positiivisiin ja pinnallisiin elämänalueisiin toimii kuitenkin voimaannuttavana tekijänä käyttäjilleen ja auttaa näitä saavuttamaan joitakin puolia ihanneminuudestaan ja saamaan itseluottamusta sosiaalisen elämänsä hallinnan tunteen kautta.
Asiasanat: Marshall McLuhan, sosiaalinen media, Facebook, tietokonevälitteinen kommunikaatio, Erving Goffman, itse, identiteetin rakentaminen
Asiasanat: Marshall McLuhan, sosiaalinen media, Facebook, tietokonevälitteinen kommunikaatio, Erving Goffman, itse, identiteetin rakentaminen