Ammatillista identiteettiä rakentamassa - Diskurssianalyyttinen tutkimus vastavalmistuneille lastentarhanopettajille tuotetusta ammatillisesta identiteetistä
MIKKONEN, TUULI (2012)
MIKKONEN, TUULI
2012
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-02-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22162
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22162
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on tehdä näkyväksi, minkälaista ammatillista identiteettiä vastavalmistuneille lastentarhanopettajille päiväkodeissa tuotetaan. Tarkastelu sijoittuu aikakautemme postmoderniin kontekstiin, jossa myös varhaiskasvatusta määrittävät monet odotukset ja ristiriitaiset tulkinnat. Erilaisen koulutuksen saaneiden ammattilaisten työtehtävät ja vastuut eivät ole aina selkeitä nykyisessä työkulttuurissa.
Tutkimukseni metodisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi ja sosiaalisen konstruktionismin taustafilosofia, johon kuuluu oletus todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta. Diskurssianalyysin mukaisesti kiinnostuksen kohteenani on puhe ja sen tuottamat merkitykset. Tutkimuksessani tarkastelen vastavalmistuneiden lastentarhanopettajien identiteettityötä ja heidän identiteettiinsä kohdistuvia odotuksia määrittävää puhetta. Identiteettipuheen tuottajina toimivat vastavalmistuneet lastentarhanopettajat, päiväkotien johtajat sekä lastenhoitajat, jotka työskentelevät vastavalmistuneen lastentarhanopettajan kanssa samassa tiimissä.
Tutkimusaineistonani käytän vuosina 2009–2010 Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen sekä Jyväskylän ja Tampereen kaupunkien päivähoito-organisaatioiden yhteisessä hankkeessa, ”Varhaiskasvatuksen työ identiteettien muotoutuminen työntekijäsukupolvien kohtaamisessa”, koottua aineistoa. Tässä tutkimuksessa hyödynnän aineistosta vastavalmistuneiden lastentarhanopettajien ryhmähaastattelua, päiväkotien johtajien kartoituskyselyä sekä yksilöhaastatteluita ja päiväkirjoja sellaisesta tiimistä, jossa kahden lastenhoitajan lisäksi oli aloittanut työskentelyn vastavalmistunut lastentarhanopettaja.
Tutkimustulosten mukaan vastavalmistuneiden lastentarhanopettajien identiteettiprosessin haastajina toimivat kokemattomuuspuhe ja roolin muodostamisen vaikeudet. Vastavalmistuneiden puheessa ammatillisen identiteetin rakentamista motivoidaan puolestaan ihannetyön -eetoksella ja ammatillisen statuksen puolustamisella. Vastavalmistuneen lastentarhanopettajan ammatillisen identiteetin keskiöön muista päiväkodin ammattiryhmistä erottuvana piirteenä nousi koulutuksen tuoma asiantuntijuus ja osaaminen, johon lukeutuvat pedagoginen vastuu ja suunnittelutaito. Vastavalmistuneen ammatilliseen identiteettiin liitettiin vahvasti myös vuorovaikutustaidot. Viimeisissä tulososioissa tarkastelen vastavalmistunutta lastentarhanopettajaa postmodernin aikakauden arvoja heijastavana ammatillisena toimijana sekä ristiriitaisten odotusten kohtaajana.
Avainsanat: diskurssianalyysi, vastavalmistunut lastentarhanopettaja, ammatillinen identiteetti, postmoderni aikakausi.
Tutkimukseni metodisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi ja sosiaalisen konstruktionismin taustafilosofia, johon kuuluu oletus todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta. Diskurssianalyysin mukaisesti kiinnostuksen kohteenani on puhe ja sen tuottamat merkitykset. Tutkimuksessani tarkastelen vastavalmistuneiden lastentarhanopettajien identiteettityötä ja heidän identiteettiinsä kohdistuvia odotuksia määrittävää puhetta. Identiteettipuheen tuottajina toimivat vastavalmistuneet lastentarhanopettajat, päiväkotien johtajat sekä lastenhoitajat, jotka työskentelevät vastavalmistuneen lastentarhanopettajan kanssa samassa tiimissä.
Tutkimusaineistonani käytän vuosina 2009–2010 Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen sekä Jyväskylän ja Tampereen kaupunkien päivähoito-organisaatioiden yhteisessä hankkeessa, ”Varhaiskasvatuksen työ identiteettien muotoutuminen työntekijäsukupolvien kohtaamisessa”, koottua aineistoa. Tässä tutkimuksessa hyödynnän aineistosta vastavalmistuneiden lastentarhanopettajien ryhmähaastattelua, päiväkotien johtajien kartoituskyselyä sekä yksilöhaastatteluita ja päiväkirjoja sellaisesta tiimistä, jossa kahden lastenhoitajan lisäksi oli aloittanut työskentelyn vastavalmistunut lastentarhanopettaja.
Tutkimustulosten mukaan vastavalmistuneiden lastentarhanopettajien identiteettiprosessin haastajina toimivat kokemattomuuspuhe ja roolin muodostamisen vaikeudet. Vastavalmistuneiden puheessa ammatillisen identiteetin rakentamista motivoidaan puolestaan ihannetyön -eetoksella ja ammatillisen statuksen puolustamisella. Vastavalmistuneen lastentarhanopettajan ammatillisen identiteetin keskiöön muista päiväkodin ammattiryhmistä erottuvana piirteenä nousi koulutuksen tuoma asiantuntijuus ja osaaminen, johon lukeutuvat pedagoginen vastuu ja suunnittelutaito. Vastavalmistuneen ammatilliseen identiteettiin liitettiin vahvasti myös vuorovaikutustaidot. Viimeisissä tulososioissa tarkastelen vastavalmistunutta lastentarhanopettajaa postmodernin aikakauden arvoja heijastavana ammatillisena toimijana sekä ristiriitaisten odotusten kohtaajana.
Avainsanat: diskurssianalyysi, vastavalmistunut lastentarhanopettaja, ammatillinen identiteetti, postmoderni aikakausi.