"Hei, täältähän näkee kuvauksenkin!" PIKI-verkkokirjasto apuvälineenä hyvän romaanin löytämiseen
OKSANEN, SUVI (2012)
OKSANEN, SUVI
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-01-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22093
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22093
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Pirkanmaan kirjastojen uutta PIKI-verkkokirjastoa, joka otettiin käyttöön elokuussa 2010. Verkkokirjasto edustaa uudenlaista sukupolvea, niin sanottua Web 2.0:a. Verkkokirjastossa on mahdollistettu interaktiivinen kanssakäynti asiakkaiden kesken; asiakkaat voivat arvostella, kommentoida ja keskustella kirjoista. He voivat myös tehdä kirjavinkkauksia lukemistaan kirjoista. Kirjastolaiset tekevät sisältösivuille erilaisiin aihepiireihin liitettyjä kirjaesittelyjä sekä esimerkiksi haastattelevat kirjailijoita.Tutkimuksen aineisto on koottu toukokuussa 2011 asiakkaiden täyttämistä kyselylomakkeista sekä heidän suorittamastaan hakutehtävästä. Aineisto kerättiin kolmesta eri kirjastosta Pirkanmaalta, Tampereen pääkirjasto Metsosta, Pirkkalan pääkirjastosta sekä Kangasalan sivukirjastosta Kuhmalahdelta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin PIKI-verkkokirjasto on hyödyllinen apuväline hyvän romaanin löytämiseen, ja mitä mieltä käyttäjät uudesta verkkokirjastosta ovat.Suosituimpia romaanien hakutapoja ovat haeskelu, tekijän tai nimekkeen mukaan etsiminen sekä palautushyllyn selailu. Hyödyllisimmät ominaisuudet PIKI-verkkokirjastossa ovat kansikuvat, kirjojen kuvaukset sekä kirjalistat. 58 hakijasta vain 5 henkilöä ei löytänyt itselleen mieluisaa luettavaa PIKIn avulla.Käyttäjät suhtautuvat verkkokirjastoon keskimäärin positiivisesti. Suurimmaksi ongelmaksi koetaan verkkokirjaston epäluotettava toiminta sekä kirjautumisongelmat. Tyytyväisiä asiakkaat ovat kuitenkin verkkokirjaston uusiin ominaisuuksiin, esimerkiksi kansikuvien näkymiseen sekä kirjojen kuvausten löytymiseen kirjan teostietojen yhteydessä. Uudet interaktiivisuutta edustavat piirteet, kuten kommentointi, arvostelu ja tagit, olivat tutkimuksessa vähiten hyödyllisiksi koettuja ominaisuuksia. Tämä voi johtua näiden ominaisuuksien erilaisuudesta verrattuna muihin ominaisuuksiin; kaikille kommentointi ja arvostelu verkossa eivät ole arkipäiväistä ja tuttua.
Asiasanat:verkkokirjasto, kaunokirjallisuus, hakutavat, etenemispisteet, asiakaskysely
Asiasanat:verkkokirjasto, kaunokirjallisuus, hakutavat, etenemispisteet, asiakaskysely