"America Will Survive ObamaCare" - Conceptual Metaphors in Reports of U.S. Health Care Reform in Newsweek, Time, BusinessWeek and Forbes
SIKIÖ, MINNA (2011)
SIKIÖ, MINNA
2011
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21491
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21491
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan metaforan käyttöä Yhdysvaltain terveydenhuoltouudistusta käsittelevissä artikkeleissa neljässä amerikkalaisessa aikakauslehdessä (Newsweek, Time, BusinessWeek ja Forbes). Keväällä 2009 vastavalittu presidentti Barack Obama aloitti työskentelyn Yhdysvaltain terveydenhuoltojärjestelmän uudistamiseksi, mikä kautta historian on ollut ylitsepääsemätön tehtävä sitä yrittäneille edeltäville presidenteille. Uudistuksen saavuttamisesta tuli myös tällä kertaa pitkittynyt ja monimutkainen prosessi, jota vaikeuttivat erityisesti Yhdysvaltain kongressin kahden valtapuolueen, demokraattien ja republikaanien, vahvat näkemyserot asiaan liittyen. Tästä huolimatta, lakiehdotus hyväksyttiin lopulta ja Obama allekirjoitti uuden terveydenhuoltolain maaliskuussa 2010.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja ideologioita terveydenhuoltouudistukseen liittyen edellä mainitut aikakauslehdet välittävät lukijalleen metaforan käyttönsä kautta. Tarkastelun alaisena ovat erityisesti konseptuaaliset metaforat, joiden tunnistaminen ja havainnointi perustuvat kognitiiviseen metaforateoriaan. Tämän teorian, joka toimii myös tutkielman teoreettisena viitekehyksenä, ovat kehittäneet George Lakoff ja Mark Johnson (1980). Teorian välittämä käsitys metaforista on se, että ne eivät ole vain kielen elävöittämiseen käytettäviä trooppeja vaan ensisijaisesti mentaalisia konstruktioita, jotka ovat keskeisiä ajattelun kehityksessä. Täten ne vaikuttavat myös jokapäiväiseen toimintaamme ja siihen, miten ymmärrämme ja määrittelemme elämän realiteetteja. Koska konseptuaalisten metaforien muokkaamat mentaaliset konstruktiot ovat juurtuneet syvälle ajatteluprosesseihimme, emme usein huomaa näiden metaforien käyttöä. Tästä johtuen ne ovat erittäin tehokkaita välittämään epäsuorasti erilaisia asenteita ja ideologioita. Kognitiivisen metaforateorian lisäksi tutkielmassa käytettävä metodi pohjautuu Jonathan Charteris-Blackin (2004) kehittämään kriittiseen metafora-analyysiin, joka tarjoaa työkaluja metaforien käytön kriittiseen analysointiin erityisesti ideologioiden välittämisen instrumenttina.
Tutkimustulosten perusteella selviää, että aikakauslehdet Newsweek, Time, BusinessWeek ja Forbes välittävät konseptuaalisten metaforien käyttönsä avulla Yhdysvaltain terveydenhuoltouudistuksesta ennen kaikkea negatiivisen kuvan. Sotametaforien avulla uuden lain muodostamiseen liittyvää prosessia kuvataan jatkuvana taistelutantereena. Uusi laki ja sen sisältö puolestaan esitetään vastustajana ja vihollisena sekä muita konseptuaalisia metaforia käyttäen vahingollisena amerikkalaiselle yhteiskunnalle ja taloudelle sekä riittämättömänä korjaamaan terveydenhuollon nykytilanne. Yhdysvaltain terveydenhuoltouudistusta kuvataan kuitenkin myös hieman positiivisemmin esimerkiksi matkustusmetaforilla, joiden tarkoituksena on välittää ideologiaa uudistusprosessista eräänlaisena matkantekona, jossa päämäärän saavuttamiseksi uudistuksen eri osapuolten tulee pystyä yhteistyöhön. Lisäksi erilaiset urheilumetaforat lieventävät uudistusprosessin vakavuutta yhdistämällä siihen mielikuvan jännittävästä viihteestä.
Avainsanat: metafora, kognitiivinen metaforateoria, kriittinen metafora-analyysi, ideologia, terveydenhuoltouudistus, Newsweek, Time, BusinessWeek, Forbes
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja ideologioita terveydenhuoltouudistukseen liittyen edellä mainitut aikakauslehdet välittävät lukijalleen metaforan käyttönsä kautta. Tarkastelun alaisena ovat erityisesti konseptuaaliset metaforat, joiden tunnistaminen ja havainnointi perustuvat kognitiiviseen metaforateoriaan. Tämän teorian, joka toimii myös tutkielman teoreettisena viitekehyksenä, ovat kehittäneet George Lakoff ja Mark Johnson (1980). Teorian välittämä käsitys metaforista on se, että ne eivät ole vain kielen elävöittämiseen käytettäviä trooppeja vaan ensisijaisesti mentaalisia konstruktioita, jotka ovat keskeisiä ajattelun kehityksessä. Täten ne vaikuttavat myös jokapäiväiseen toimintaamme ja siihen, miten ymmärrämme ja määrittelemme elämän realiteetteja. Koska konseptuaalisten metaforien muokkaamat mentaaliset konstruktiot ovat juurtuneet syvälle ajatteluprosesseihimme, emme usein huomaa näiden metaforien käyttöä. Tästä johtuen ne ovat erittäin tehokkaita välittämään epäsuorasti erilaisia asenteita ja ideologioita. Kognitiivisen metaforateorian lisäksi tutkielmassa käytettävä metodi pohjautuu Jonathan Charteris-Blackin (2004) kehittämään kriittiseen metafora-analyysiin, joka tarjoaa työkaluja metaforien käytön kriittiseen analysointiin erityisesti ideologioiden välittämisen instrumenttina.
Tutkimustulosten perusteella selviää, että aikakauslehdet Newsweek, Time, BusinessWeek ja Forbes välittävät konseptuaalisten metaforien käyttönsä avulla Yhdysvaltain terveydenhuoltouudistuksesta ennen kaikkea negatiivisen kuvan. Sotametaforien avulla uuden lain muodostamiseen liittyvää prosessia kuvataan jatkuvana taistelutantereena. Uusi laki ja sen sisältö puolestaan esitetään vastustajana ja vihollisena sekä muita konseptuaalisia metaforia käyttäen vahingollisena amerikkalaiselle yhteiskunnalle ja taloudelle sekä riittämättömänä korjaamaan terveydenhuollon nykytilanne. Yhdysvaltain terveydenhuoltouudistusta kuvataan kuitenkin myös hieman positiivisemmin esimerkiksi matkustusmetaforilla, joiden tarkoituksena on välittää ideologiaa uudistusprosessista eräänlaisena matkantekona, jossa päämäärän saavuttamiseksi uudistuksen eri osapuolten tulee pystyä yhteistyöhön. Lisäksi erilaiset urheilumetaforat lieventävät uudistusprosessin vakavuutta yhdistämällä siihen mielikuvan jännittävästä viihteestä.
Avainsanat: metafora, kognitiivinen metaforateoria, kriittinen metafora-analyysi, ideologia, terveydenhuoltouudistus, Newsweek, Time, BusinessWeek, Forbes