Death in the American Comic Strip - Differences in Dealing with the Topic of Death in American Newspaper Comic Strips and American Internet Comic Strips
VIITANEN, JANI (2011)
VIITANEN, JANI
2011
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21415
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21415
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin kuinka amerikkalaiset sanomalehtistripit ja amerikkalaiset internetsarjakuvastripit käsittelevät kuolemaa ja onko käsittelytavoissa eroja. Lähtökohtainen oletukseni on että koska amerikkalaiset sanomalehdet ovat hyvin konservatiivisia ja koska sarjakuvat käyvät läpi kovan tarkastuksen ennen kuin ne painetaan lehteen, niiden sisältö on myös erilainen verrattuna internetissä julkaistaviin sarjakuviin joiden tekijöillä on täysin vapaat kädet. Tarkastelun kohteena on neljä suosittua sanomalehtisarjakuvaa: Dilbert, Garfield, Calvin and Hobbes sekä Pearls Before Swine sekä neljä suosittua internetsarjakuvaa: Cyanide and Happiness, XKCD, Saturday Morning Breakfast Cereal sekä Penny Arcade. Analyysini perustuu huumorin teorioille.
Aloitan määrittelemällä mikä sarjakuvastrippi on ja kerron hieman sen historiasta. Kerron myös sarjakuvasensuurista ja osoitan kuinka paljon syndikaatit ja sanomalehdet rajoittavat sarjakuvantekijöiden ilmaisua yrittäessään miellyttää mahdollisimman suurta lukijakuntaa. Osoitan myös kuinka vaikeaa sarjakuvantekijän on saada sarjakuvansa julkaistuksi amerikkalaisessa sanomalehdessä ja vastavuoroisesti kuinka helppoa internetissä julkaiseminen on.
Tämän jälkeen esittelen teorioita huumorin funktioista ja siitä kuinka vitsit, varsinkin sarjakuvastripeissä toimivat. Osoitan myös kuinka internet- ja sanomalehtisarjakuvat eroavat toisistaan aiheiltaan. Käsittelen lisäksi kolmea suurta tabua amerikkalaisessa sanomalehtisarjakuvassa, uskontoa, seksiä ja kiroilua. Esimerkkini osoittavat että internetsarjakuva on täynnä kaikkia kolmea, kun taas sanomalehtisarjakuvassa ei ainakaan seksiä ja kiroilua esiinny, ja uskontoakin käsitellään hellemmin kuin internetsarjakuvassa. Kuolemaa puolestaan esiintyy runsaasti kummassakin.
Analyysissäni tarkastelen esimerkkien kautta kuinka kuolema kussakin sarjakuvassa esitetään. Lähestyn aihetta sekä hahmojen että visuaalisen esittämisen kautta. Kuolema naurattaa emotionaalisen etääntymisen kautta jonka useimmiten aiheuttaa viimeisissä ruuduissa tapahtuva absurdi käänne joka on päinvastainen lukijan odotusten kanssa. Myös eläinhahmot vaikuttavat lukijan odotuksiin hahmojen oikeanlaisesta eettisestä käyttäytymisestä. Lukijaa ei haittaa että esimerkiksi Garfield syö toisia eläimiä. Myös tikku-ukkomaiset ihmishahmot etäännyttävät lukijaa kuolemasta ja helpottavat sille nauramista.
Loppupäätelmissäni kerään yhteen sanomalehti- ja internetsarjakuvan eroja, etenkin kuoleman kannalta. Totean että internetsarjakuvat käsittelevät kuolemaa aggressiivisemmin sekä visuaalisesti että muuten. Internetsarjakuvassa näytetään usein myös verta ja toisinaan myös kuoleman hetki kun se sanomalehdissä jää enimmäkseen ruutujen väliin.
Avainsanat: sarjakuva, kuolema, internet, sanomalehti, huumori
Aloitan määrittelemällä mikä sarjakuvastrippi on ja kerron hieman sen historiasta. Kerron myös sarjakuvasensuurista ja osoitan kuinka paljon syndikaatit ja sanomalehdet rajoittavat sarjakuvantekijöiden ilmaisua yrittäessään miellyttää mahdollisimman suurta lukijakuntaa. Osoitan myös kuinka vaikeaa sarjakuvantekijän on saada sarjakuvansa julkaistuksi amerikkalaisessa sanomalehdessä ja vastavuoroisesti kuinka helppoa internetissä julkaiseminen on.
Tämän jälkeen esittelen teorioita huumorin funktioista ja siitä kuinka vitsit, varsinkin sarjakuvastripeissä toimivat. Osoitan myös kuinka internet- ja sanomalehtisarjakuvat eroavat toisistaan aiheiltaan. Käsittelen lisäksi kolmea suurta tabua amerikkalaisessa sanomalehtisarjakuvassa, uskontoa, seksiä ja kiroilua. Esimerkkini osoittavat että internetsarjakuva on täynnä kaikkia kolmea, kun taas sanomalehtisarjakuvassa ei ainakaan seksiä ja kiroilua esiinny, ja uskontoakin käsitellään hellemmin kuin internetsarjakuvassa. Kuolemaa puolestaan esiintyy runsaasti kummassakin.
Analyysissäni tarkastelen esimerkkien kautta kuinka kuolema kussakin sarjakuvassa esitetään. Lähestyn aihetta sekä hahmojen että visuaalisen esittämisen kautta. Kuolema naurattaa emotionaalisen etääntymisen kautta jonka useimmiten aiheuttaa viimeisissä ruuduissa tapahtuva absurdi käänne joka on päinvastainen lukijan odotusten kanssa. Myös eläinhahmot vaikuttavat lukijan odotuksiin hahmojen oikeanlaisesta eettisestä käyttäytymisestä. Lukijaa ei haittaa että esimerkiksi Garfield syö toisia eläimiä. Myös tikku-ukkomaiset ihmishahmot etäännyttävät lukijaa kuolemasta ja helpottavat sille nauramista.
Loppupäätelmissäni kerään yhteen sanomalehti- ja internetsarjakuvan eroja, etenkin kuoleman kannalta. Totean että internetsarjakuvat käsittelevät kuolemaa aggressiivisemmin sekä visuaalisesti että muuten. Internetsarjakuvassa näytetään usein myös verta ja toisinaan myös kuoleman hetki kun se sanomalehdissä jää enimmäkseen ruutujen väliin.
Avainsanat: sarjakuva, kuolema, internet, sanomalehti, huumori