Valveilla? Henkilöhahmojen rakentuminen ja unien merkitys Anja Snellmanin romaanissa Safari Club
MYLLYAHO, MARJO (2010)
MYLLYAHO, MARJO
2010
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21060
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21060
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Anja Snellmanin romaanin Safari Clubin henkilöhamojen rakentumista ja unien merkitystä. Unet ovat olennainen osa teosta ja niiden avulla rakennetaan myös henkilöhahmoja. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat psykoanalyyttinen teoria sekä kirjallisuustieteen teoriat henkilöhahmosta ja symbolista. Metodina käytetään lähilukua.
Tutkielmassa paneudutaan psykoanalyysin ja symboliteorian avulla unissa esiintyviin symboleihin sekä tarkastellaan muita tiedostamattomasta kumpuavia tunteita ja käyttäytymismalleja. Samalla etsitään kysymystä vastaukseen, miksi henkilöhahmot näkevät sellaisia unia kuin näkevät ja miksi he käyttäytyvät tietyllä tavalla. Tarkastelussa ovat pääasiassa teoksen kaksi päähenkilöä Helena Valve ja Ukri Koskela.
Helena Valveesta kasvaa tarkastelun edetessä vahva ja uskottava henkilöhahmo, jonka tunteiden ja ajatusten esittäminen on epäsuoraa. Helena kuvataan putkikatseiseksi henkilöksi, jota kiinnostaa tavalliset asiat kuten työ ja perhe. Menneisyytensä hän torjunut mielestään eikä hän käsittele sitä aktiivisesti tietoisella tasolla. Alitajuisesti unissa ja mielikuvissa esiintyy runsaasti symboliikkaa, joka kertoo pelosta ja ahdistuksesta.
Ukrin kuvaaminen on suorempaa ja hänestä saa aluksi kuvan naisia vihaavana röyhkeänä sovinistina. Sitä hän toki onkin teoksen loppuun saakka, mutta romaanin edetessä, alkaa valottua se, miksi hänen identiteettinsä on niin häilyvä. Myös Ukrilla on menneisyydessään trauma, joka vaikuttaa hänen ajatuksiinsa ja käyttäytymiseensä alitajuisesti.
Tutkielman avainsanoja: psykoanalyyttinen teoria, uni, henkilöhahmo, symboli, tiedostamaton
Tutkielmassa paneudutaan psykoanalyysin ja symboliteorian avulla unissa esiintyviin symboleihin sekä tarkastellaan muita tiedostamattomasta kumpuavia tunteita ja käyttäytymismalleja. Samalla etsitään kysymystä vastaukseen, miksi henkilöhahmot näkevät sellaisia unia kuin näkevät ja miksi he käyttäytyvät tietyllä tavalla. Tarkastelussa ovat pääasiassa teoksen kaksi päähenkilöä Helena Valve ja Ukri Koskela.
Helena Valveesta kasvaa tarkastelun edetessä vahva ja uskottava henkilöhahmo, jonka tunteiden ja ajatusten esittäminen on epäsuoraa. Helena kuvataan putkikatseiseksi henkilöksi, jota kiinnostaa tavalliset asiat kuten työ ja perhe. Menneisyytensä hän torjunut mielestään eikä hän käsittele sitä aktiivisesti tietoisella tasolla. Alitajuisesti unissa ja mielikuvissa esiintyy runsaasti symboliikkaa, joka kertoo pelosta ja ahdistuksesta.
Ukrin kuvaaminen on suorempaa ja hänestä saa aluksi kuvan naisia vihaavana röyhkeänä sovinistina. Sitä hän toki onkin teoksen loppuun saakka, mutta romaanin edetessä, alkaa valottua se, miksi hänen identiteettinsä on niin häilyvä. Myös Ukrilla on menneisyydessään trauma, joka vaikuttaa hänen ajatuksiinsa ja käyttäytymiseensä alitajuisesti.
Tutkielman avainsanoja: psykoanalyyttinen teoria, uni, henkilöhahmo, symboli, tiedostamaton