Liiketoiminnan strategiapolku - Case Pirkanmaan Osuuskauppa
KOIVUNEN, TERHI (2010)
KOIVUNEN, TERHI
2010
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20661
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20661
Kuvaus
Julkaisuarkistossa on tutkielman rajattu versio. Täysversio on luettavissa Tampereen yliopiston kirjastossa. This is a limited version of the Master's thesis. The complete version can be viewed in print at Tampere University Library.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee strategian kehittymistä Pirkanmaan Osuuskaupassa vuosien 1984–2009 välillä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja selittää empiirisen aineiston avulla Pirkanmaan Osuuskaupan strategiapolku. Tutkimuksen tavoitteeseen päästään kolmen alaongelman avulla: miten dynaamisten kyvykkyyksien viitekehys selittää liiketoiminnan kehitystä, miten arvon yhdessä luomisen näkökulma selittää liiketoiminnan kehitystä ja miten aikaisemmat päätökset suuntaavat tulevaisuutta. Tutkimuksen kohdeorganisaatio Pirkanmaan Osuuskauppa on Pirkanmaan talousalueen suurin päivittäistavarakaupan yritys ja myynniltään S-ryhmän kolmanneksi suurin Osuuskauppa, jonka toimialoja ovat päivittäistavara- ja käyttötavarakauppa, ravintolatoiminta, polttoneste- ja liikennemyymäläkauppa sekä tavaratalokauppa.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan kahta teoreettista viitekehystä dynaamisia kyvykkyyksiä ja arvon luomista yhdessä asiakkaan kanssa näkökulmina strategian muutokseen ja yrityksen kilpailuedun muodostumiseen. Molemmat näkökulmat ovat uudehkoja tieteellisessä keskustelussa esiin nousseita viitekehyksiä, jotka korostavat asiakaskeskeisyyttä ja muutoskykyä yrityksen menestystekijänä. Luonteeltaan tutkimus on laadullinen case-tutkimus. Tutkimuksen empiirisenä aineistona on käytetty Pirkanmaan Osuuskaupan toimintakertomuksia vuosilta 1984–2009 sekä strategia-asiakirjoja vuosilta 2000–2010. Aineiston analyysissä on käytetty teemoitellen tehtyä sisällönanalyysimenetelmää, jolla on analysoitu strategiassa tapahtuneita muutoksia.
Tutkimuksen empiirisestä osasta selvisi, että Pirkanmaan Osuuskaupan strategiassa on ollut selkeitä vaihteluja, mutta muutokset ovat olleet varsin hitaita. Pirkanmaan Osuuskaupan historiassa on erotettavissa neljä strategista ajanjaksoa, joissa strategia muutokset näkyvät. Dynaamiset kyvykkyydet ja arvon luominen yhdessä näkyvät Pirkanmaan Osuuskaupan toiminnassa eri tavoin, mutta viime vuosina molempien rooli on kasvanut. Polkuriippuvuus näkyy Pirkanmaan Osuuskaupassa varsin vahvana, sillä rajuja ja nopeita muutoksia strategiassa ei ole tapahtunut vaan menestys on ollut tasaista seurausta aikaisemmin tehdyistä oikeista ratkaisuista.
Asiasanat:strategia, dynaamiset kyvykkyydet, arvon luominen yhdessä, päivittäistavarakauppa, osuuskunta, Pirkanmaan Osuuskauppa
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan kahta teoreettista viitekehystä dynaamisia kyvykkyyksiä ja arvon luomista yhdessä asiakkaan kanssa näkökulmina strategian muutokseen ja yrityksen kilpailuedun muodostumiseen. Molemmat näkökulmat ovat uudehkoja tieteellisessä keskustelussa esiin nousseita viitekehyksiä, jotka korostavat asiakaskeskeisyyttä ja muutoskykyä yrityksen menestystekijänä. Luonteeltaan tutkimus on laadullinen case-tutkimus. Tutkimuksen empiirisenä aineistona on käytetty Pirkanmaan Osuuskaupan toimintakertomuksia vuosilta 1984–2009 sekä strategia-asiakirjoja vuosilta 2000–2010. Aineiston analyysissä on käytetty teemoitellen tehtyä sisällönanalyysimenetelmää, jolla on analysoitu strategiassa tapahtuneita muutoksia.
Tutkimuksen empiirisestä osasta selvisi, että Pirkanmaan Osuuskaupan strategiassa on ollut selkeitä vaihteluja, mutta muutokset ovat olleet varsin hitaita. Pirkanmaan Osuuskaupan historiassa on erotettavissa neljä strategista ajanjaksoa, joissa strategia muutokset näkyvät. Dynaamiset kyvykkyydet ja arvon luominen yhdessä näkyvät Pirkanmaan Osuuskaupan toiminnassa eri tavoin, mutta viime vuosina molempien rooli on kasvanut. Polkuriippuvuus näkyy Pirkanmaan Osuuskaupassa varsin vahvana, sillä rajuja ja nopeita muutoksia strategiassa ei ole tapahtunut vaan menestys on ollut tasaista seurausta aikaisemmin tehdyistä oikeista ratkaisuista.
Asiasanat:strategia, dynaamiset kyvykkyydet, arvon luominen yhdessä, päivittäistavarakauppa, osuuskunta, Pirkanmaan Osuuskauppa