Puhetta yrittäjyyskasvatuksesta
RANTONEN, IRMA (2010)
RANTONEN, IRMA
2010
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20646
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20646
Tiivistelmä
Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos vetää HOPE-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatusta. Opettajia valmennetaan yhteisölliseen oppimiseen sekä yrittäjyyden filosofiaan ja käytänteisiin Tiimiakatemiassa kehitettyjen Partus-menetelmien avulla. Kerrallaan valmennuksessa on 20 opettajaa yli kymmenestä oppilaitoksesta ja valmennusryhmiä hankkeen aikana on yhteensä kolme.
Keväällä 2009 järjestettiin kymmenen ryhmäkeskustelua demokraattisen dialogin hengessä HOPE-hankkeessa mukana olevissa ammatillisissa toisen asteen oppilaitoksissa. Keskusteluihin kutsuttiin valmennuksissa mukana olevat opettajat sekä heidän esimiehensä. Yhteensä keskusteluissa oli mukana 40 henkilöä.
Tämän pro gradu -työn tavoitteena on selvittää miten yrittäjyyskasvatus kuuluu ryhmäkeskusteluihin osallistuneiden puheessa ja millaista puhetta yrittäjyyskasvatus synnyttää ympärilleen. Työ liittyy laajempaan keskusteluun yrittäjyyskasvatuksesta, yhteisöllisestä oppimisesta ja dialogisesta kehittämistyöstä.
Työn menetelmät vaihtuvat työn edetessä. Aineiston hankinnassa käytetään toimintatutkimuksen puolella kehitettyä demokraattista dialogia. Siinä tausta-ajatuksena on, että ihmisillä on kyky kehittää yhdessä työvälineitä oman ymmärryksen ja käytäntöjen laajentamiseksi. Aineistona käytetään myös tutkijan työn päiväkirjamerkintöihin pohjautuvaa kuvausta. Työ etenee kronologisesti tutkijan päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Keskusteluaineistoa analysoidaan sisällönalyysin keinoin ja saatuja sisältöryhmiä kuvataan diskurssianalyysin puolelta tutuksi tulleen "kulttuurin jatkuvasti rakentuvat kehät" - mallikuvion avulla.
Työn johtopäätöksissä todetaan, että ryhmäkeskusteluissa tärkeimmiksi HOPE-oppilaitoksissa käydyn yrittäjyyskasvatuskeskustelun suunniksi nousivat puheet opettajuuden muutoksesta, yhteistyöstä, heimoontumisesta, oppimisympäristöistä sekä resursseista. Näihin liittyen esiin nousivat ammattiopetuksen perustaidot sekä innostaminen.
Demokraattinen dialogi vaikutti tämän työn perusteella käyttökelpoiselta työkalulta kehittämishankkeessa, jossa halutaan luoda ja kehitellä uusia käytäntöjä oppilaitoksen sisällä. Analyysivaiheessa saatiin esiin keskustelun suuntia, joita yrittäjyyskasvatuskeskustelu herättää. Yrittäjyyskasvatuksen kehittämistyö on tällä hetkellä akuutti keskustelunaihe ammatillisissa oppilaitoksissa. Myös HOPE-hanke jatkuu ja siitä kerätään aineistoa, jotta hankkeen päätyttyä voitaisiin toteutettaa laajempi arviointityö.
Asiasanat:yrittäjyyskasvatus, demokraattinen dialogi, yhteisöllinen oppiminen, kehittämistyö
Keväällä 2009 järjestettiin kymmenen ryhmäkeskustelua demokraattisen dialogin hengessä HOPE-hankkeessa mukana olevissa ammatillisissa toisen asteen oppilaitoksissa. Keskusteluihin kutsuttiin valmennuksissa mukana olevat opettajat sekä heidän esimiehensä. Yhteensä keskusteluissa oli mukana 40 henkilöä.
Tämän pro gradu -työn tavoitteena on selvittää miten yrittäjyyskasvatus kuuluu ryhmäkeskusteluihin osallistuneiden puheessa ja millaista puhetta yrittäjyyskasvatus synnyttää ympärilleen. Työ liittyy laajempaan keskusteluun yrittäjyyskasvatuksesta, yhteisöllisestä oppimisesta ja dialogisesta kehittämistyöstä.
Työn menetelmät vaihtuvat työn edetessä. Aineiston hankinnassa käytetään toimintatutkimuksen puolella kehitettyä demokraattista dialogia. Siinä tausta-ajatuksena on, että ihmisillä on kyky kehittää yhdessä työvälineitä oman ymmärryksen ja käytäntöjen laajentamiseksi. Aineistona käytetään myös tutkijan työn päiväkirjamerkintöihin pohjautuvaa kuvausta. Työ etenee kronologisesti tutkijan päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Keskusteluaineistoa analysoidaan sisällönalyysin keinoin ja saatuja sisältöryhmiä kuvataan diskurssianalyysin puolelta tutuksi tulleen "kulttuurin jatkuvasti rakentuvat kehät" - mallikuvion avulla.
Työn johtopäätöksissä todetaan, että ryhmäkeskusteluissa tärkeimmiksi HOPE-oppilaitoksissa käydyn yrittäjyyskasvatuskeskustelun suunniksi nousivat puheet opettajuuden muutoksesta, yhteistyöstä, heimoontumisesta, oppimisympäristöistä sekä resursseista. Näihin liittyen esiin nousivat ammattiopetuksen perustaidot sekä innostaminen.
Demokraattinen dialogi vaikutti tämän työn perusteella käyttökelpoiselta työkalulta kehittämishankkeessa, jossa halutaan luoda ja kehitellä uusia käytäntöjä oppilaitoksen sisällä. Analyysivaiheessa saatiin esiin keskustelun suuntia, joita yrittäjyyskasvatuskeskustelu herättää. Yrittäjyyskasvatuksen kehittämistyö on tällä hetkellä akuutti keskustelunaihe ammatillisissa oppilaitoksissa. Myös HOPE-hanke jatkuu ja siitä kerätään aineistoa, jotta hankkeen päätyttyä voitaisiin toteutettaa laajempi arviointityö.
Asiasanat:yrittäjyyskasvatus, demokraattinen dialogi, yhteisöllinen oppiminen, kehittämistyö