Pohdintaa luonnosta - eettisen tietoisuuden juonteita ja sateenkaarentekijöitä, Tapaustutkimus kuudesluokkalaisten moraalisesta pohdinnasta ympäristöopetuksessa Sateenkaarentekijät materiaalia käytettäessä
OLLILA, MIKKO (2010)
OLLILA, MIKKO
2010
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20469
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tapaustutkimuksen keinoin erään kantahämäläisen kuudennen luokan oppilaiden moraalista pohdintaa luontoon ja ympäristökasvatukseen liittyen, kun käytettiin Sateenkaarentekijät kirjasarjaa ja siihen liittyviä kirjallisia tehtäviä ja internetsivuja. Tutkimus oli kasvatustieteellinen kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tapaustutkimukselle ominaiseen tapaan tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin useammasta näkökulmasta ja erilaisin menetelmin.
Sateenkaarentekijät kirjasarja oli Motiva Oy:n perusopetuksen alakouluihin suunnattu oppimateriaalipaketti, joka käsitteli tarinan avulla nykyisyyteen ja tulevaisuuteen liittyviä ympäristöongelmia. Kirjasarja oli värikkäästi kuvitettu ja sarjaan liittyi myös Motiva Oy:n ylläpitämät internetsivut (www.sateenkaarentekijat.fi).
Tutkimusasetelma rakennettiin sellaiseksi, että oppilaat käsittelivät luokassa ympäristöön liittyvää aihepiiriä kahden viikon ajan monipuolisesti ja aktiivisesti, muun muassa lukemalla kirjoja, keskustelemalla, tekemällä aiheeseen liittyviä tehtäviä ryhmissä ja itsenäisesti. Myös kuvataiteen keinoja käytettiin. Empiirinen aineisto kerättiin 28 oppilaalta eläytymismenetelmäkirjoituksina ja kahdeksalta oppilaalta teemahaastattelulla. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, teemoittelua, luokittelua ja tyypittelyä. Lisäksi näiden pohjalta käytettiin taulukointia ja tyyppikirjoituksia sekä yksi eläytymismenetelmäkirjoitus analysoitiin kokonaisena tekstinä.
Tutkimuksessa käytetty teoreettinen tieto koostui ympäristöetiikan, tulevaisuuskasvatuksen sekä lasten ja nuorten maailmankuvan tutkimuksesta. Painopiste oli ympäristöetiikassa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin moraalikehitykseen liittyvää teoriaa taustateoriana. Teoreettinen tieto esitettiin kahdessa osassa, raportin alkupuolella tutkimuksen jatkon kannalta keskeisimpänä teoreettisena tietona, ja empirian kanssa vuoropuhelussa raportin kahdessa pääluvussa.
Tutkimusongelmana oli: Millaista moraalista pohdintaa oppilaille kehittyi opetuksessa, jossa käytettiin Sateenkaarentekijät aineistoa? Tutkimusongelmalle oli oleellista, miten tämä pohdinta näyttäytyi oppilaiden tuottamassa aineistossa - näkyikö aineistossa esimerkiksi arvostuksia, joita oppilas ei ollut tiedostanut? Alaongelmina olivat: 1. miten oppilaat pohtivat maapallon ja ympäristön tulevaisuutta suhteessa omaan ja muiden ihmisten toimintaan ja millaista toivoa he siinä näkivät? Miten oppilaat näkivät omat vaikutusmahdollisuutensa tähän liittyen? 2. miten oppilaat näkivät ihmisten yleisen toiminnan oikeellisuuden suhteessa maapalloon, luontoon? Toimivatko ihmiset oppilaiden mielestä yleisesti ottaen oikein vai pitäisikö toimintaa tai asenteita muuttaa? Entä olivatko oppilaiden mielestä ihmisten arvostukset oikeanlaisia? 3. millaisena oppilaiden eettinen tietoisuus näyttäytyi moraalisen pohdinnan kautta?
Tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja johtopäätöksiä olivat luonnon merkityksen pohtiminen elämän olemassaolon kannalta sekä lasten ja nuorten kuvan laajentaminen koskien ihmisen roolia ja asemaa maapallolla. Myös näihin liittyvien uhkien nouseminen esille oppilaiden pohdinnassa oli keskeisimpiä tuloksia. Uhkina nähtiin muun muassa omia vaikutusmahdollisuuksia hämärtäviä tekijöitä ja eräänlainen kulutukseen suuntaava tunnetila. Näiden pohjalta muodostettiin ajatus lasten ja nuorten eettisen tietoisuuden ja moraalisen pohdinnan kehittämiseksi eräänlaisen pedagogisen ajatuksen kautta. Tässä ajatuksessa hyödynnettiin nähtävillä olevia uhkia ja rakennettiin niiden pohjalta eräänlainen tulevaisuuskuvan malli pedagogisen tarkastelun alle. Tämä tarkastelu todettiin toimivan tutkimuksessa esille tulleiden laaja-alaisen näkemyksen ja ymmärryksen, kohtuullisuuden sekä toivon ja toimintakykyisyyden kautta.
Asiasanat:eettinen kasvatus, ympäristöetiikka, ympäristökasvatus, tulevaisuuskasvatus, tapaustutkimus, moraali
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20469
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tapaustutkimuksen keinoin erään kantahämäläisen kuudennen luokan oppilaiden moraalista pohdintaa luontoon ja ympäristökasvatukseen liittyen, kun käytettiin Sateenkaarentekijät kirjasarjaa ja siihen liittyviä kirjallisia tehtäviä ja internetsivuja. Tutkimus oli kasvatustieteellinen kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tapaustutkimukselle ominaiseen tapaan tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin useammasta näkökulmasta ja erilaisin menetelmin.
Sateenkaarentekijät kirjasarja oli Motiva Oy:n perusopetuksen alakouluihin suunnattu oppimateriaalipaketti, joka käsitteli tarinan avulla nykyisyyteen ja tulevaisuuteen liittyviä ympäristöongelmia. Kirjasarja oli värikkäästi kuvitettu ja sarjaan liittyi myös Motiva Oy:n ylläpitämät internetsivut (www.sateenkaarentekijat.fi).
Tutkimusasetelma rakennettiin sellaiseksi, että oppilaat käsittelivät luokassa ympäristöön liittyvää aihepiiriä kahden viikon ajan monipuolisesti ja aktiivisesti, muun muassa lukemalla kirjoja, keskustelemalla, tekemällä aiheeseen liittyviä tehtäviä ryhmissä ja itsenäisesti. Myös kuvataiteen keinoja käytettiin. Empiirinen aineisto kerättiin 28 oppilaalta eläytymismenetelmäkirjoituksina ja kahdeksalta oppilaalta teemahaastattelulla. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, teemoittelua, luokittelua ja tyypittelyä. Lisäksi näiden pohjalta käytettiin taulukointia ja tyyppikirjoituksia sekä yksi eläytymismenetelmäkirjoitus analysoitiin kokonaisena tekstinä.
Tutkimuksessa käytetty teoreettinen tieto koostui ympäristöetiikan, tulevaisuuskasvatuksen sekä lasten ja nuorten maailmankuvan tutkimuksesta. Painopiste oli ympäristöetiikassa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin moraalikehitykseen liittyvää teoriaa taustateoriana. Teoreettinen tieto esitettiin kahdessa osassa, raportin alkupuolella tutkimuksen jatkon kannalta keskeisimpänä teoreettisena tietona, ja empirian kanssa vuoropuhelussa raportin kahdessa pääluvussa.
Tutkimusongelmana oli: Millaista moraalista pohdintaa oppilaille kehittyi opetuksessa, jossa käytettiin Sateenkaarentekijät aineistoa? Tutkimusongelmalle oli oleellista, miten tämä pohdinta näyttäytyi oppilaiden tuottamassa aineistossa - näkyikö aineistossa esimerkiksi arvostuksia, joita oppilas ei ollut tiedostanut? Alaongelmina olivat: 1. miten oppilaat pohtivat maapallon ja ympäristön tulevaisuutta suhteessa omaan ja muiden ihmisten toimintaan ja millaista toivoa he siinä näkivät? Miten oppilaat näkivät omat vaikutusmahdollisuutensa tähän liittyen? 2. miten oppilaat näkivät ihmisten yleisen toiminnan oikeellisuuden suhteessa maapalloon, luontoon? Toimivatko ihmiset oppilaiden mielestä yleisesti ottaen oikein vai pitäisikö toimintaa tai asenteita muuttaa? Entä olivatko oppilaiden mielestä ihmisten arvostukset oikeanlaisia? 3. millaisena oppilaiden eettinen tietoisuus näyttäytyi moraalisen pohdinnan kautta?
Tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja johtopäätöksiä olivat luonnon merkityksen pohtiminen elämän olemassaolon kannalta sekä lasten ja nuorten kuvan laajentaminen koskien ihmisen roolia ja asemaa maapallolla. Myös näihin liittyvien uhkien nouseminen esille oppilaiden pohdinnassa oli keskeisimpiä tuloksia. Uhkina nähtiin muun muassa omia vaikutusmahdollisuuksia hämärtäviä tekijöitä ja eräänlainen kulutukseen suuntaava tunnetila. Näiden pohjalta muodostettiin ajatus lasten ja nuorten eettisen tietoisuuden ja moraalisen pohdinnan kehittämiseksi eräänlaisen pedagogisen ajatuksen kautta. Tässä ajatuksessa hyödynnettiin nähtävillä olevia uhkia ja rakennettiin niiden pohjalta eräänlainen tulevaisuuskuvan malli pedagogisen tarkastelun alle. Tämä tarkastelu todettiin toimivan tutkimuksessa esille tulleiden laaja-alaisen näkemyksen ja ymmärryksen, kohtuullisuuden sekä toivon ja toimintakykyisyyden kautta.
Asiasanat:eettinen kasvatus, ympäristöetiikka, ympäristökasvatus, tulevaisuuskasvatus, tapaustutkimus, moraali