YLEISÖOSALLISUUS SOSIAALISESSA MEDIASSA YRITYKSEN ARVON LUOJANA
MÄKINEN, MIKAEL (2010)
MÄKINEN, MIKAEL
2010
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20456
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20456
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sen käyttötarkoitukset ovat kuuma puheenaihe nykyään. Monet yritykset ovat ymmällään uutisvirrassa, ja sosiaalista mediaa pidetään vaikeasti lähestyttävänä ilmiönä. Yrityksen oman henkilökunnan lisäksi yrityksellä on lukuisia asiakkaita ja sidosryhmiä, jotka on mahdollista saada yleisöosallisuuden ja sosiaalisen median avulla luomaan arvoa yhdessä yrityksen kanssa. Yleisöosallisuudella tarkoitetaan sitä, että jokin asia ulkoistetaan avoimelle väkijoukolle ratkaistavaksi.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida, miten yritys pystyy osallistumaan sosiaaliseen mediaan yleisöosallisuuden avulla, ja sitä kautta kasvattamaan yrityksen arvoa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu arvon yhteisluomiseen asiakkaan kanssa dialogin, pääsyn, riskien arvioinnin ja läpinäkyvyyden avulla.
Tutkimus on suunnattu yrityksille, jotka ovat jo mukana tai pohtivat sosiaaliseen mediaan mukaan menemistä, mutta eivät ole varmoja sen hyödyistä. Lisäksi tutkimuksesta on hyötyä yrityksille, jotka haluavat oppia menestystekijät yleisöosallisuuden hyödyntämiseen yritystoiminnassa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty akateemisista julkaisuista, sosiaalisen median havainnoinnista sekä viidestä asiantuntijahaastattelusta. Tutkimukseen haastateltiin viiden Suomessa toimivan yrityksen johtohenkilöä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Empiirinen aineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin huolellisesti. Tutkimuksen tuloksena saatiin esille menestystekijät yleisöosallisuuden hyödyntämiseen. Avoimen innovaation merkitys nykypäivän yritystoiminnassa sekä yleisöosallisuuden hyödyntämismahdollisuudet innovaatioiden luomisessa korostuivat tutkimuksessa. Yrityksen aktiivisuus ja reagointikyky koettiin sosiaalisessa mediassa elintärkeäksi. Tiedon avoin jakaminen sidosryhmille on tutkimuksen mukaan suuri mahdollisuus yrityksen arvon kasvattamiselle. Myös yleisöosallisuuden riskejä käsiteltiin, mutta arvonluomispotentiaalia pidettiin selkeästi riskejä suurempana.
Sosiaalisesta mediasta on tullut välttämätön lisä yrityksen markkinointiin, ja yleisöä hyödyntämällä siitä saadaan entistä enemmän lisäarvoa. Internet leviää maailmanlaajuisesti, ja eläkkeelle jää vuosi vuodelta enemmän ihmisiä, joilla on teknologista osaamista. Tämä tarkoittaa valtavia mahdollisuuksia yrityksille yleisöosallisuuden hyödyntämiseen.
Asiasanat:arvon yhteisluonti, sosiaalinen media, yleisöosallisuus, markkinointi
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida, miten yritys pystyy osallistumaan sosiaaliseen mediaan yleisöosallisuuden avulla, ja sitä kautta kasvattamaan yrityksen arvoa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu arvon yhteisluomiseen asiakkaan kanssa dialogin, pääsyn, riskien arvioinnin ja läpinäkyvyyden avulla.
Tutkimus on suunnattu yrityksille, jotka ovat jo mukana tai pohtivat sosiaaliseen mediaan mukaan menemistä, mutta eivät ole varmoja sen hyödyistä. Lisäksi tutkimuksesta on hyötyä yrityksille, jotka haluavat oppia menestystekijät yleisöosallisuuden hyödyntämiseen yritystoiminnassa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty akateemisista julkaisuista, sosiaalisen median havainnoinnista sekä viidestä asiantuntijahaastattelusta. Tutkimukseen haastateltiin viiden Suomessa toimivan yrityksen johtohenkilöä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Empiirinen aineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin huolellisesti. Tutkimuksen tuloksena saatiin esille menestystekijät yleisöosallisuuden hyödyntämiseen. Avoimen innovaation merkitys nykypäivän yritystoiminnassa sekä yleisöosallisuuden hyödyntämismahdollisuudet innovaatioiden luomisessa korostuivat tutkimuksessa. Yrityksen aktiivisuus ja reagointikyky koettiin sosiaalisessa mediassa elintärkeäksi. Tiedon avoin jakaminen sidosryhmille on tutkimuksen mukaan suuri mahdollisuus yrityksen arvon kasvattamiselle. Myös yleisöosallisuuden riskejä käsiteltiin, mutta arvonluomispotentiaalia pidettiin selkeästi riskejä suurempana.
Sosiaalisesta mediasta on tullut välttämätön lisä yrityksen markkinointiin, ja yleisöä hyödyntämällä siitä saadaan entistä enemmän lisäarvoa. Internet leviää maailmanlaajuisesti, ja eläkkeelle jää vuosi vuodelta enemmän ihmisiä, joilla on teknologista osaamista. Tämä tarkoittaa valtavia mahdollisuuksia yrityksille yleisöosallisuuden hyödyntämiseen.
Asiasanat:arvon yhteisluonti, sosiaalinen media, yleisöosallisuus, markkinointi