Terveydenhuoltopalvelujen tuotteistaminen Case Hatanpään sairaala
VALKAMA, KRISTIAN (2010)
VALKAMA, KRISTIAN
2010
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20455
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20455
Tiivistelmä
Terveydenhuollon toimintaympäristö on myllerryksessä hoitoprosessien kehittyessä ja toiminnan muuttuessa esimerkiksi väestön ikääntymisestä johtuen. Tämä uhkaa lisätä jo entuudestaan suuria terveydenhuoltokustannuksia, vaikka yhteiskunnan paine on päinvastainen: kustannuksia on pyrittävä alentamaan. Toiminnan tehostamiselle on siis kova tarve.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamista. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamista Hatanpään sairaalassa. Tutkimuksessa kartoitetaan Hatanpään sairaalan tuotteistamisen nykytila, syvennytään sairaalan tuotteistamisprosessiin ja sen strategisiin tekijöihin, sekä perehdytään terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamisessa yleisesti käytettyyn menetelmään, Diagnosis Related Groups (DRG) -potilasryhmittelyyn.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tutkimusstrategiassa yhdistyvät tapaustutkimus ja toimintatutkimus. Empiirisen aineiston keruussa on hyödynnetty teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Empiirisessä osuudessa terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamisen teoreettista synteesiä on sovellettu kohdeorganisaation tuotteistamisprosessin keskeisten tekijöiden analyysiin. Varsinaisia tutkimushaastatteluja toteutettiin yhteensä kaksitoista. Niissä oli osallisena yli kaksikymmentä henkilöä, jotka edustavat Pirkanmaalaisia terveydenhuollon asiantuntijoita, Hatanpään sairaalan ylintä johtoa, sekä terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamisen kansallisia asiantuntijoita. Aineistossa on hyödynnetty lisäksi sairaalan johdon toimittamia lähdeaineistoja.
Tutkimusraportissa lukijalle pyritään muodostamaan kokonaisvaltainen kuva kohdeorganisaation monimutkaisesta tuotteistamisprosessista. Sen lähtökohtana ovat organisaation toimintastrategia ja sitä ohjailevat ulkoiset ja sisäiset strategiset vaikuttimet. Kun tuotteistamisen lähtökohdat on selvitetty, valitaan toimintastrategiaan parhaiten soveltuva tuotteiden modulaarinen muodostamismenetelmä. Prosessin lopputuloksena syntyy perusta oikeelliselle hinnoittelulle, tuotteiden vertailulle ja riskien arvioinnille. Lisäksi mahdollistetaan toiminnan tehokas seuranta.
Tuotteistamisprosessin läpivientiä ja jalkauttamista organisaatioon voidaan edesauttaa useilla varsinaista toteutusprosessia kartoittavilla ja tukevilla tehtävillä. Tämän tutkimuksen tuloksena luodaan tätä tuotteistamistyötä tukeva empirialähtöinen toimintamalli.
Asiasanat:Terveydenhuoltopalvelujen tuotteistaminen, tuotteistamisprosessi, DRG
Tässä tutkimuksessa tutkitaan terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamista. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamista Hatanpään sairaalassa. Tutkimuksessa kartoitetaan Hatanpään sairaalan tuotteistamisen nykytila, syvennytään sairaalan tuotteistamisprosessiin ja sen strategisiin tekijöihin, sekä perehdytään terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamisessa yleisesti käytettyyn menetelmään, Diagnosis Related Groups (DRG) -potilasryhmittelyyn.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tutkimusstrategiassa yhdistyvät tapaustutkimus ja toimintatutkimus. Empiirisen aineiston keruussa on hyödynnetty teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Empiirisessä osuudessa terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamisen teoreettista synteesiä on sovellettu kohdeorganisaation tuotteistamisprosessin keskeisten tekijöiden analyysiin. Varsinaisia tutkimushaastatteluja toteutettiin yhteensä kaksitoista. Niissä oli osallisena yli kaksikymmentä henkilöä, jotka edustavat Pirkanmaalaisia terveydenhuollon asiantuntijoita, Hatanpään sairaalan ylintä johtoa, sekä terveydenhuoltopalvelujen tuotteistamisen kansallisia asiantuntijoita. Aineistossa on hyödynnetty lisäksi sairaalan johdon toimittamia lähdeaineistoja.
Tutkimusraportissa lukijalle pyritään muodostamaan kokonaisvaltainen kuva kohdeorganisaation monimutkaisesta tuotteistamisprosessista. Sen lähtökohtana ovat organisaation toimintastrategia ja sitä ohjailevat ulkoiset ja sisäiset strategiset vaikuttimet. Kun tuotteistamisen lähtökohdat on selvitetty, valitaan toimintastrategiaan parhaiten soveltuva tuotteiden modulaarinen muodostamismenetelmä. Prosessin lopputuloksena syntyy perusta oikeelliselle hinnoittelulle, tuotteiden vertailulle ja riskien arvioinnille. Lisäksi mahdollistetaan toiminnan tehokas seuranta.
Tuotteistamisprosessin läpivientiä ja jalkauttamista organisaatioon voidaan edesauttaa useilla varsinaista toteutusprosessia kartoittavilla ja tukevilla tehtävillä. Tämän tutkimuksen tuloksena luodaan tätä tuotteistamistyötä tukeva empirialähtöinen toimintamalli.
Asiasanat:Terveydenhuoltopalvelujen tuotteistaminen, tuotteistamisprosessi, DRG