Osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointi - korostuvatko osuustoiminnan arvot ja periaatteet raportoinnissa
SALO, KATI (2010)
SALO, KATI
2010
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20408
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20408
Tiivistelmä
Keskustelu yritysten yhteiskuntavastuusta on viime vuosina ollut vilkasta, ja yrityksen sidosryhmät ovat osoittaneet kasvavaa kiinnostusta yrityksen kantamaa yhteiskuntavastuuta kohtaan. Yritykset ovat vastanneet sidosryhmien kasvaneisiin tiedontarpeisiin raportoimalla taloudellisen tilanteensa lisäksi myös yhteiskuntavastuun eri osa-alueista eli taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta, ja yhteiskuntavastuuraportointi on noussut merkittäväksi viestinnän välineeksi yrityksen ja sen sidosryhmien välillä.
Keskustelu yrityksen yhteiskuntavastuusta ja yhteiskuntavastuuraportoinnista on kuitenkin lähes poikkeuksetta koskenut julkisia osakeyhtiöitä, ja muut yritysmuodot ovat jääneet vähäiselle huomiolle niin median kuin tutkijoidenkin piirissä. Tämän tutkimuksen kohteena on osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointi. Osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointia tutkitaan toisaalta institutionaalisen samankaltaistumisen ja toisaalta osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden näkökulmasta. Institutionaalisen samankaltaistumisen näkökulmasta osuuskunnat jäljittelevät muiden yritysmuotojen raportointia ja raportoivat yhteiskuntavastuustaan, koska muutkin yritysmuodot raportoivat. Osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden näkökulmasta osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointi sen sijaan poikkeaa muiden yritysmuotojen raportoinnista, sillä osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnissa korostuu osuustoiminnan yhteiskuntavastuullinen luonne, joka kiteytyy erityisesti osuustoiminnan arvoihin ja periaatteisiin.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, korostuvatko osuustoiminnan arvot ja periaatteet osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnissa ja erottavatko nämä arvot ja periaatteet osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnin muiden yritysmuotojen raportoinnista. Tätä tutkitaan vertaamalla ensin kolmen osuuskunnan, OP-Pohjolan, S-ryhmän ja Metsäliiton, sekä kolmen julkisen osakeyhtiön, Nordean, Keskon ja Stora Enson yhteiskuntavastuuraportteja vastinpareittain. Tämän jälkeen tarkastellaan kolmen osuuskunnan yhteiskuntavastuuraportit osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden näkökulmasta.
Tutkimuksessa tarkasteltavista osuustoiminnallisista kohdeorganisaatioista OP-Pohjolan ja S-ryhmän yhteiskuntavastuuraportointi poikkeaa selvästi vastinpariensa raportoinnista, ja raporteissa myös korostuvat osuustoiminnan arvot ja periaatteet. Metsäliiton yhteiskuntavastuuraportissa arvot ja periaatteet eivät sen sijaan korostu, ja Metsäliiton raportointi eroaa vastinparinsa raportoinnista vain osittain. Tutkimuksessa havaitaan, että mikäli osuustoiminnan arvot ja periaatteet korostuvat, ne myös erottavat osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnin muiden yritysmuotojen raportoinnista. Tästä päätellään, että osuustoiminnan arvoilla ja periaatteilla on vaikutusta osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointiin, mutta Metsäliiton raportointiin ovat lisäksi vaikuttaneet institutionaaliseen samankaltaistumiseen johtavat normatiiviset paineet.
Asiasanat:Osuustoiminta, osuuskunnat, yhteiskuntavastuuraportointi
Keskustelu yrityksen yhteiskuntavastuusta ja yhteiskuntavastuuraportoinnista on kuitenkin lähes poikkeuksetta koskenut julkisia osakeyhtiöitä, ja muut yritysmuodot ovat jääneet vähäiselle huomiolle niin median kuin tutkijoidenkin piirissä. Tämän tutkimuksen kohteena on osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointi. Osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointia tutkitaan toisaalta institutionaalisen samankaltaistumisen ja toisaalta osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden näkökulmasta. Institutionaalisen samankaltaistumisen näkökulmasta osuuskunnat jäljittelevät muiden yritysmuotojen raportointia ja raportoivat yhteiskuntavastuustaan, koska muutkin yritysmuodot raportoivat. Osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden näkökulmasta osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointi sen sijaan poikkeaa muiden yritysmuotojen raportoinnista, sillä osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnissa korostuu osuustoiminnan yhteiskuntavastuullinen luonne, joka kiteytyy erityisesti osuustoiminnan arvoihin ja periaatteisiin.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, korostuvatko osuustoiminnan arvot ja periaatteet osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnissa ja erottavatko nämä arvot ja periaatteet osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnin muiden yritysmuotojen raportoinnista. Tätä tutkitaan vertaamalla ensin kolmen osuuskunnan, OP-Pohjolan, S-ryhmän ja Metsäliiton, sekä kolmen julkisen osakeyhtiön, Nordean, Keskon ja Stora Enson yhteiskuntavastuuraportteja vastinpareittain. Tämän jälkeen tarkastellaan kolmen osuuskunnan yhteiskuntavastuuraportit osuustoiminnan arvojen ja periaatteiden näkökulmasta.
Tutkimuksessa tarkasteltavista osuustoiminnallisista kohdeorganisaatioista OP-Pohjolan ja S-ryhmän yhteiskuntavastuuraportointi poikkeaa selvästi vastinpariensa raportoinnista, ja raporteissa myös korostuvat osuustoiminnan arvot ja periaatteet. Metsäliiton yhteiskuntavastuuraportissa arvot ja periaatteet eivät sen sijaan korostu, ja Metsäliiton raportointi eroaa vastinparinsa raportoinnista vain osittain. Tutkimuksessa havaitaan, että mikäli osuustoiminnan arvot ja periaatteet korostuvat, ne myös erottavat osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportoinnin muiden yritysmuotojen raportoinnista. Tästä päätellään, että osuustoiminnan arvoilla ja periaatteilla on vaikutusta osuuskuntien yhteiskuntavastuuraportointiin, mutta Metsäliiton raportointiin ovat lisäksi vaikuttaneet institutionaaliseen samankaltaistumiseen johtavat normatiiviset paineet.
Asiasanat:Osuustoiminta, osuuskunnat, yhteiskuntavastuuraportointi