Kuorsaavien 8-10-vuotiaiden lasten käyttäytymisen ongelmat ja päiväaikainen väsymys
NYKÄNEN, PAULA (2010)
NYKÄNEN, PAULA
2010
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20332
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20332
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö kuorsaavilla alakoulun kolmasluokkalaisilla lapsilla verrokkeja enemmän käyttäytymisen ongelmia, sekä minkä tyyppisiä mahdolliset ongelmat kuorsaavilla lapsilla on. Lisäksi selvitettiin, esiintyykö kuorsaavilla lapsilla verrokkeja enemmän päiväaikaista väsymystä. Tutkimus on osa laajempaa Tampereen yliopistollisessa sairaalassa toteutettavaa lasten uni- ja kuorsaustutkimusta, jossa tutkitaan alakoulun ensimmäistä ja kolmatta luokaa käyvien kuorsaavien lasten unenaikaisia hengityshäiriöitä, niiden korrelaatiota päiväaikaisiin oireisiin, neuropsykologiseen suorituskykyyn, sekä erilaisiin polysomnografiaparametreihin ja vireystutkimuksiin. Tämä tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena. Lasten käyttäytymisongelmia arvioitiin vanhempien täyttämien Child Behavior Check List-kyselyn (CBCL) suomenkielisen version ja Conners Parent Rating Scale - Revised -kyselyn (CPRS-R:L) pitkän version suomennoksen avulla. Lisäksi lapsen luokanvalvoja täytti koulunkäyntiä koskevan Conners Teacher Rating Scale - Revised -kyselyn (CTRS-R:L) pitkän version suomennoksen ja Teacher Report Form -lomakkeen (TRF) suomenkielisen version. Vanhemmat arvioivat lapsensa päiväaikaista väsymystä vastaamalla kysymykseen "Onko lapsenne päivisin väsynyt?".
Kuorsaavien ja kuorsaamattomien lasten käyttäytymisongelmien määrässä ei havaittu merkitsevää eroa millään tutkitulla skaalalla. Vanhemmat arvioivat kuitenkin systemaattisesti kuorsaajilla esiintyvän kaikkia mitattuja käyttäytymisen ongelmia (CPRS-R:L ja CBCL) verrokkeja enemmän. Opettajat päätyivät sen sijaan arvioissaan päinvastaisiin tuloksiin, arvioiden verrokeilla esiintyvän erilaisia käyttäytymisen ongelmia enemmän (CTRS-R:L ja TRF). Kuorsaajien käyttäytymisongelmat suuntautuivat vanhempien arvioissa enemmän sisäänpäin ja opettajien arvioissa ulospäin. Päiväväsymystä kuorsaavilla lapsilla esiintyi merkitsevästi verrokkeja enemmän.
Tutkimustulokset olivat vanhempien arvioiden osalta odotusten suuntaiset, vaikka erot ryhmien välillä eivät käyttäytymisongelmissa olleetkaan merkitseviä. Tutkimus tukee siten osaltaan aiempia tutkimustuloksia kuorsauksen ja päiväväsymyksen vaikutuksista päiväaikaiseen vointiin ja toimintakykyyn, korostaen nukkumisen ja hyvänlaatuisen unen merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Asiasanat: kuorsaus, käyttäytymisongelmat, päiväaikainen väsymys, lapset, uni
Kuorsaavien ja kuorsaamattomien lasten käyttäytymisongelmien määrässä ei havaittu merkitsevää eroa millään tutkitulla skaalalla. Vanhemmat arvioivat kuitenkin systemaattisesti kuorsaajilla esiintyvän kaikkia mitattuja käyttäytymisen ongelmia (CPRS-R:L ja CBCL) verrokkeja enemmän. Opettajat päätyivät sen sijaan arvioissaan päinvastaisiin tuloksiin, arvioiden verrokeilla esiintyvän erilaisia käyttäytymisen ongelmia enemmän (CTRS-R:L ja TRF). Kuorsaajien käyttäytymisongelmat suuntautuivat vanhempien arvioissa enemmän sisäänpäin ja opettajien arvioissa ulospäin. Päiväväsymystä kuorsaavilla lapsilla esiintyi merkitsevästi verrokkeja enemmän.
Tutkimustulokset olivat vanhempien arvioiden osalta odotusten suuntaiset, vaikka erot ryhmien välillä eivät käyttäytymisongelmissa olleetkaan merkitseviä. Tutkimus tukee siten osaltaan aiempia tutkimustuloksia kuorsauksen ja päiväväsymyksen vaikutuksista päiväaikaiseen vointiin ja toimintakykyyn, korostaen nukkumisen ja hyvänlaatuisen unen merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Asiasanat: kuorsaus, käyttäytymisongelmat, päiväaikainen väsymys, lapset, uni