Ammatillinen koulutus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kokemana
HIETANEN, MARITA (2010)
HIETANEN, MARITA
2010
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-01-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20290
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20290
Tiivistelmä
Koulutuksellisen syrjäytymisen vähentämiseksi on ammatillisten oppilaitosten kehitettävä toimintaansa siten, että ne pystyvät huomioimaan suunnitelmallisesti erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat. Opetussuunnitelmat, kuten erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, ovat yksi väline vaikuttaa niin laajempien kuin yksilötason koulutuksellisten tavoitteiden ja toteutuksen suunnitteluun. Tässä tutkimuksessa selvitettiin opintojen päättövaiheessa olleiden erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden (N=5) kokemuksia ammatillisesta koulutuksesta opetussuunnitelmatyön ja toiminnan kehittämistyön tueksi. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa sovelletaan fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty haastattelemalla.
Opiskelijoiden kokemukset muodostivat yksilöllisiä selviytymiskertomuksia. Kokemuksissa oli havaittavissa tiettyjä samankaltaisuuksia, kuten oppimisvaikeuksien monimuotoisuus. Opiskelijoiden asettamat tavoitteet vaihtelivat heidän oppimis- ja opiskeluvaikeuksiensa sekä aiempien koulukokemusten perusteella. Tavoitteina oli selviytyminen, osallisuus, ammatillinen kasvu ja työllistyminen sekä sen avulla itsenäistyminen. Opinnoissa selviytymiseen oli vaikuttanut opiskelu oman toiveen mukaisella koulutusalalla. Opiskelijat kokivat saavuttaneensa tavoitteensa ja suhtautuivat tulevaisuuteen luottavaisesti, mutta työllistymissuunnitelmat olivat täsmentymättömiä. Opiskelijat kokivat opiskelleensa tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Henkilökohtaisista opetuksen järjestämistä koskevista suunnitelmista (HOJKS) opiskelijoilla oli myönteisiä, mutta melko etäisiä kokemuksia. He kokivat HOJKS:n hallinnollisena asiakirjana, tiedottamisen ja opintojen suunnittelun välineenä. Opetus- ja ohjausmenetelmissä korostuivat yksilöllisyys, työvaltaisuus, ja työssäoppiminen. Tukipalveluissa olivat tärkeitä niin sanotut varmat opettajat ja ryhmänohjaajat.
Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin ammatillisen erityisopetuksen pedagogisia ja toimintaa ohjaavia periaatteita. Pedagogisissa periaatteissa yhdistyvät ammattikasvatus, erityis- ja sosiaalipedagogiikka. Oppilaitoksen toiminnassa ja opetuksessa tulee vahvistaa suunnitelmallisuutta ja osallisuutta. Opetus- ja ohjausmenetelmissä on tärkeää menetelmien vaihtoehtoisuus, työvaltaisuus ja riittävä ohjaus. Tukipalvelujen tulee perustua kokonaisvaltaisen huolenpidon pedagogiikkaan, yhteisvastuuseen ja yhteisöllisyyteen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen erityisopetuksen kehittämisessä.
Asiasanat: ammatillinen koulutus, ammatillinen erityisopetus, erityistä tukea tarvitseva opiskelija, erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, henkilökohtainen opintojen järjestämistä koskeva suunnitelma
Opiskelijoiden kokemukset muodostivat yksilöllisiä selviytymiskertomuksia. Kokemuksissa oli havaittavissa tiettyjä samankaltaisuuksia, kuten oppimisvaikeuksien monimuotoisuus. Opiskelijoiden asettamat tavoitteet vaihtelivat heidän oppimis- ja opiskeluvaikeuksiensa sekä aiempien koulukokemusten perusteella. Tavoitteina oli selviytyminen, osallisuus, ammatillinen kasvu ja työllistyminen sekä sen avulla itsenäistyminen. Opinnoissa selviytymiseen oli vaikuttanut opiskelu oman toiveen mukaisella koulutusalalla. Opiskelijat kokivat saavuttaneensa tavoitteensa ja suhtautuivat tulevaisuuteen luottavaisesti, mutta työllistymissuunnitelmat olivat täsmentymättömiä. Opiskelijat kokivat opiskelleensa tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Henkilökohtaisista opetuksen järjestämistä koskevista suunnitelmista (HOJKS) opiskelijoilla oli myönteisiä, mutta melko etäisiä kokemuksia. He kokivat HOJKS:n hallinnollisena asiakirjana, tiedottamisen ja opintojen suunnittelun välineenä. Opetus- ja ohjausmenetelmissä korostuivat yksilöllisyys, työvaltaisuus, ja työssäoppiminen. Tukipalveluissa olivat tärkeitä niin sanotut varmat opettajat ja ryhmänohjaajat.
Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin ammatillisen erityisopetuksen pedagogisia ja toimintaa ohjaavia periaatteita. Pedagogisissa periaatteissa yhdistyvät ammattikasvatus, erityis- ja sosiaalipedagogiikka. Oppilaitoksen toiminnassa ja opetuksessa tulee vahvistaa suunnitelmallisuutta ja osallisuutta. Opetus- ja ohjausmenetelmissä on tärkeää menetelmien vaihtoehtoisuus, työvaltaisuus ja riittävä ohjaus. Tukipalvelujen tulee perustua kokonaisvaltaisen huolenpidon pedagogiikkaan, yhteisvastuuseen ja yhteisöllisyyteen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen erityisopetuksen kehittämisessä.
Asiasanat: ammatillinen koulutus, ammatillinen erityisopetus, erityistä tukea tarvitseva opiskelija, erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, henkilökohtainen opintojen järjestämistä koskeva suunnitelma