SAIRAANHOITAJIEN JA TERVEYDENHOITAJIEN KOKEMUKSIA KANSAINVÄLISESTÄ VAIHTO-OPISKELUSTA
SAVOLAINEN, HENNA (2009)
SAVOLAINEN, HENNA
2009
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20253
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20253
Tiivistelmä
Väestöpohjan muuttuminen monikulttuurisemmaksi merkitsee ihmisten terveystarpeiden muut-tumista. Hoitotyön näkökulmasta on erittäin tärkeää tarkastella ja arvioida ihmisten liikkuvuu-den lisääntymisen ja kasvavan maahanmuuton tuomia haasteita hoitotyölle ja hoitotyön koulu-tuksen kehittämiselle. Kulttuuristen taitojen kehittyminen on kirjattu yhdeksi hoitotyöntekijän ammattitaitovaatimukseksi ammattikorkeakoulusta työelämään valmistuttaessa. Tämä tavoite pyritään saavuttamaan tarjoamalla opiskelijoille mahdollisuutta lähteä kansainväliseen opiskeli-javaihtoon.
Hoitotieteellisiä tutkimuksia kansainvälisen vaihto-opiskelun pitkäaikaisista vaikutuksista myö-hemmälle ammatilliselle uralle on tehty vähän. Suomessa tällaista tutkimusta ei ole raportoitu lainkaan. Tämän hoitotieteellisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälainen merkitys kansainvälisellä vaihto-opiskelulla on ollut suomalaisille sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille. Tavoitteena oli myös kuvata kansainvälisen vaihto-opiskelun merkitystä hoitotyön ammattilai-sen persoonalliseen ja ammatilliseen kehittymiseen sekä kulttuurisen asiantuntijuuden kehitty-miseen heidän itsensä arvioimana.
Tutkimus on laadullinen ja siihen osallistui kahdeksan (n=8) hoitotyöntekijää, kuusi (n=6) sai-raanhoitajaa sekä kaksi (n=2) terveydenhoitajaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kansainvälisellä vaihto-opiskelulla oli merkitystä ihmisenä kasvuun. Ihmisenä kasvu liittyi maailman katsomuksen avartumiseen ja persoonalliseen kehittymiseen sekä kokemukseen eri-laisuudesta. Kansainvälinen vaihto-opiskelu edisti myös ammatillista kasvua. Ammatillinen kasvu liittyi ammatillisen varmuuden vahvistumiseen, erilaisiin hoitokäytäntöihin tutustumiseen ja hoitajien erilaiseen toimintaympäristöön tutustumiseen sekä hoitajien aseman tunnistamiseen hoitokulttuurissa ja yhteiskunnassa. Toimiva työyhteisö hoitotyöntekijän voimavarana havaittiin merkittäväksi tekijäksi. Kansainvälisellä vaihto-opiskelulla oli merkittävä vaikutus kulttuurin-mukaiseen hoitamiseen. Kulttuurinmukainen hoitaminen liittyi perhekeskeiseen työskentelyta-paan, terveyden ja sairauden moniulotteisuuden havaitsemiseen sekä kulttuuriseen herkkyyteen hoitotyössä. Terveys- ja hyvinvointierojen asettamien haasteiden tunnistaminen hoitotyössä oli merkityksellistä.
Tutkimustulosten perusteella kansainvälinen vaihto-opiskelu kehittää merkittävällä tavalla hoi-totyössä tarvittavia henkilökohtaisia voimavaroja, tiedollisia ja taidollisia valmiuksia sekä asen-teita toteuttaa kulttuurinmukaista hoitotyötä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kansain-välisen vaihto-opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa hoitotyönkoulutusohjelmassa.
Avainsanat: kansainvälinen vaihto-opiskelu, hoitotyön ammattilainen
Hoitotieteellisiä tutkimuksia kansainvälisen vaihto-opiskelun pitkäaikaisista vaikutuksista myö-hemmälle ammatilliselle uralle on tehty vähän. Suomessa tällaista tutkimusta ei ole raportoitu lainkaan. Tämän hoitotieteellisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälainen merkitys kansainvälisellä vaihto-opiskelulla on ollut suomalaisille sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille. Tavoitteena oli myös kuvata kansainvälisen vaihto-opiskelun merkitystä hoitotyön ammattilai-sen persoonalliseen ja ammatilliseen kehittymiseen sekä kulttuurisen asiantuntijuuden kehitty-miseen heidän itsensä arvioimana.
Tutkimus on laadullinen ja siihen osallistui kahdeksan (n=8) hoitotyöntekijää, kuusi (n=6) sai-raanhoitajaa sekä kaksi (n=2) terveydenhoitajaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kansainvälisellä vaihto-opiskelulla oli merkitystä ihmisenä kasvuun. Ihmisenä kasvu liittyi maailman katsomuksen avartumiseen ja persoonalliseen kehittymiseen sekä kokemukseen eri-laisuudesta. Kansainvälinen vaihto-opiskelu edisti myös ammatillista kasvua. Ammatillinen kasvu liittyi ammatillisen varmuuden vahvistumiseen, erilaisiin hoitokäytäntöihin tutustumiseen ja hoitajien erilaiseen toimintaympäristöön tutustumiseen sekä hoitajien aseman tunnistamiseen hoitokulttuurissa ja yhteiskunnassa. Toimiva työyhteisö hoitotyöntekijän voimavarana havaittiin merkittäväksi tekijäksi. Kansainvälisellä vaihto-opiskelulla oli merkittävä vaikutus kulttuurin-mukaiseen hoitamiseen. Kulttuurinmukainen hoitaminen liittyi perhekeskeiseen työskentelyta-paan, terveyden ja sairauden moniulotteisuuden havaitsemiseen sekä kulttuuriseen herkkyyteen hoitotyössä. Terveys- ja hyvinvointierojen asettamien haasteiden tunnistaminen hoitotyössä oli merkityksellistä.
Tutkimustulosten perusteella kansainvälinen vaihto-opiskelu kehittää merkittävällä tavalla hoi-totyössä tarvittavia henkilökohtaisia voimavaroja, tiedollisia ja taidollisia valmiuksia sekä asen-teita toteuttaa kulttuurinmukaista hoitotyötä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kansain-välisen vaihto-opiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa hoitotyönkoulutusohjelmassa.
Avainsanat: kansainvälinen vaihto-opiskelu, hoitotyön ammattilainen