Kansanedustajat bloggaajina: politiikan vai median hallinta?
SILLANMIKKO, HELI (2009)
SILLANMIKKO, HELI
2009
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20147
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20147
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kansanedustajien keinoja puhutella yleisöjä blogien kautta. Tarkastelen blogien yleisiä ja rakenteellisia piirteitä, kansanedustajien puhetapoja sekä blogimerkintöjen sisältöjä. Tulkitsen tässä kansanedustajien blogit julkisuuden hallinnan työkaluksi.
Uudessa retoriikassa ollaan kiinnostuneita keinoista, joiden tavoitteena on yleisön hyväksynnän hankkiminen esitetyille väitteille. Uusi retoriikka tarjoaa välineen tutkia niitä keinoja, joiden avulla kansanedustajat pyrkivät vakuuttamaan tai suostuttelemaan yleisön puolelleen ja samalla esimerkiksi ilmentävät suhdettaan mediaan.
Analyysissa tarkastelen esimerkiksi sitä, millaisia argumentaatiotekniikoita kansanedustajat käyttävät blogeissaan ja mitkä olivat argumentaation lähtökohtia. Selvitän lisäksi kansanedustajien ja median välisiä suhteita käyttäen Chaïm Perelmanin uuden retoriikan argumentaatioteoriaa. Analysoitava aineisto koostuu kansanedustajien blogeihinsa 1.- 21.11.2007 kirjoittamista teksteistä eli alustuksista. Tarkastelen työssäni kansanedustajien blogeja myös kokonaisuutena.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu Habermasin porvarillisen julkisuuden malliin, jossa julkisuus on poliittista julkisuutta. Habermasilainen porvarillinen julkisuus perustuu mielipiteen ilmaisuun ja vaihtoon osana yksilöiden ja ryhmien tahdonmuodostusta sekä keskinäistä sivistämistä. Edelleen näen julkisen alueen Thompsonin määrittelyn mukaisesti kaikille avoimen merkityksessä, joka siis välittyy tässä kansanedustajien henkilökohtaisten blogien kautta. Kansanedustajat määrittelevät blogien kautta sen, mikä on julkista ja mikä kuuluu yksityisen piiriin.
Blogi on sisällöntuotannon ja julkaisemisen työkalu, osa internetin kehittymiseen viittaavaa niin sanottua web2.0 ilmiötä, jolle ominaista on käyttäjien aktiivinen osallistuminen sisältöjen tuottamiseen. Vuorovaikutteisuus ja helppokäyttöisyys sekä mahdollisuus ilmaiseen mielipiteiden julkaisemiseen ovat blogin erityisiä ominaisuuksia.
Asiasanat:politiikka, retoriikka, blogi, media, kansanedustaja
Uudessa retoriikassa ollaan kiinnostuneita keinoista, joiden tavoitteena on yleisön hyväksynnän hankkiminen esitetyille väitteille. Uusi retoriikka tarjoaa välineen tutkia niitä keinoja, joiden avulla kansanedustajat pyrkivät vakuuttamaan tai suostuttelemaan yleisön puolelleen ja samalla esimerkiksi ilmentävät suhdettaan mediaan.
Analyysissa tarkastelen esimerkiksi sitä, millaisia argumentaatiotekniikoita kansanedustajat käyttävät blogeissaan ja mitkä olivat argumentaation lähtökohtia. Selvitän lisäksi kansanedustajien ja median välisiä suhteita käyttäen Chaïm Perelmanin uuden retoriikan argumentaatioteoriaa. Analysoitava aineisto koostuu kansanedustajien blogeihinsa 1.- 21.11.2007 kirjoittamista teksteistä eli alustuksista. Tarkastelen työssäni kansanedustajien blogeja myös kokonaisuutena.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu Habermasin porvarillisen julkisuuden malliin, jossa julkisuus on poliittista julkisuutta. Habermasilainen porvarillinen julkisuus perustuu mielipiteen ilmaisuun ja vaihtoon osana yksilöiden ja ryhmien tahdonmuodostusta sekä keskinäistä sivistämistä. Edelleen näen julkisen alueen Thompsonin määrittelyn mukaisesti kaikille avoimen merkityksessä, joka siis välittyy tässä kansanedustajien henkilökohtaisten blogien kautta. Kansanedustajat määrittelevät blogien kautta sen, mikä on julkista ja mikä kuuluu yksityisen piiriin.
Blogi on sisällöntuotannon ja julkaisemisen työkalu, osa internetin kehittymiseen viittaavaa niin sanottua web2.0 ilmiötä, jolle ominaista on käyttäjien aktiivinen osallistuminen sisältöjen tuottamiseen. Vuorovaikutteisuus ja helppokäyttöisyys sekä mahdollisuus ilmaiseen mielipiteiden julkaisemiseen ovat blogin erityisiä ominaisuuksia.
Asiasanat:politiikka, retoriikka, blogi, media, kansanedustaja