Hyvinkään kuudesluokkalaisten kouluviihtyvyyden kuvailua
LEHTINEN, PETRA; RATILAINEN, KIRSI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEHTINEN, PETRA
RATILAINEN, KIRSI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään Hyvinkään kuudesluokkalaisten kouluviihtyvyyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä sekä verrataan tutkimukseen osallistuneiden koulujen välisiä eroja. Aineisto kerättiin itse laaditulla kyselylomakkeella marraskuussa 1996. Tutkimukseen osallistui yhteensä 200 oppilasta Hyvinkään kaupunkikouluilta. Tämä määrä on 44 % kaikista Hyvinkään kaupunkikoulujen kuudesluokkalaisista.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1. Kuinka Hyvinkään kuudesluokkalaiset viihtyvät koulussa?2. Mitkä asiat ovat yhteydessä oppilaiden kouluviihtyvyyteen?3. Onko oppilaiden viihtymisessä havaittavissa joitain koulukohtaisia eroja?4. Mistä koulukohtaiset erot mahdollisesti johtuvat?5. Onko kouluviihtyvyydessä eroja tyttöjen ja poikien välillä?Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen survey-menetelmä. Tulokset käsiteltiin SPSS for Windows ohjelman avulla. Tutkimustulosten taustaksi on teoriaosassa kuvailtu 11-13-vuotiaan lapsen kehitystä eri teorioiden avulla.Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan Hyvinkään kuudesluokkalaiset viihtyvät koulussa melko hyvin. Oppilailta kysyttiin, kuinka suuri merkitys seuraavilla seikoilla on heidän kouluviihtyvyyteensä: opettaja, kaverit, työrauha, koulun tilat ja ympäristö sekä mahdollisuus osallistua yhteisten asioiden päättämiseen. Oppilaiden vastausten perusteella kaikki nämä osa-alueet ovat kiinteästi yhteydessä kouluviihtyvyyteen. Suurimmaksi arvioitiin kuitenkin kavereiden merkitys. Toiseksi suurimmaksi arvioitiin opettajan merkitys, joka korostuukin tutkittaessa oppilaiden kyselylomakkeen muihin opettajaan liittyviin kysymyksiin antamia vastauksia. Opettajaan liittyvät kysymykset korreloivat voimakkaasti yleisen kouluviihtyvyyden kanssa. Oppilaan sukupuoli oli aikaisemmissa tutkimuksissa saatuja tuloksia vähemmän yhteydessä kouluviihtyvyyteen. Voimakkaampi yhteys viihtyvyyteen oli opettajan sukupuolella. Naisopettajat osoittautuivat tutkimuksessamme joillain alueilla miesopettajia suositummiksi.Tutkimuksessa vertailtiin myös koulujen välisiä eroja. Syntyneiden koulujen välisten erojen syitä pohdittaessa pyrittiin ottamaan huomioon se, että koulut ovat varsin eri tilanteissa. Vaikka eroja syntyi paljon esimerkiksi opettajaan liittyvissä osioissa, voi sekin osaltaan olla selitettävissä esimerkiksi koulun tarjoamien tilojen ja opiskeluympäristön avulla. Lisäksi tulee muistaa se, että oppilaat antavat subjektiivisen arvion vain omasta koulustaan. He eivät pysty vertaamaan omaa kouluaan muihin kouluihin ja niiden opettajiin.Asiasanat: viihtyvyys - koulu - Hyvinkää