Sulautuva oppiminen ja taitojen todentuminen
PULLINEN, SIRKKU (2009)
PULLINEN, SIRKKU
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19847
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19847
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenien aikana tietokoneiden käyttö ja monimuoto-opetus ovat lisääntyneet voimakkaasti. Opetuksen kehittämisessä on kasvavana piirteenä ollut tieto- ja viestintätekniikan (TVT) integroiminen osaksi normaalia opetusta. Kansainvälisessä kirjallisuudessa käytetään käsitettä "blended learning", sulautuva oppiminen. Sulautuvan oppimisen käsite on kokonaisvaltainen: sillä tarkoitetaan e-oppimisen (e-learning) ja -opetuksen ympäristöjen integroitumista ja sulautumista uudeksi kokonaisuudeksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä taitoja todentuu verkko-opetuksena toteutetun ammatillisen opettajakoulutuksen aikana. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten nämä taidot näkyvät sulautuvaan oppimiseen liittyvissä opiskelijoiden kirjallisissa tuotoksissa.
Tutkimuskohteena oli TAOKK:n (Tampereen ammatillisen opettajankorkeakoulun) ensimmäinen verkko-opintoina toteutettu opettajankoulutusryhmä. Ryhmän opiskelu ajoittui lukuvuodelle 2006-2007. Ryhmään kuului 20 opiskelijaa, joista 14 osallistui tutkimukseen. Aineisto koostui oppimispäiväkirjoista ja harjoitteluraporteista. Tutkimus edustaa laadullista tutkimussuuntausta ja on luonteeltaan tulkinnallinen. Se perustui hermeneuttiseen gadamerilaiseen tulkintaan. Tutkimuksen aineiston analyysimenetelmänä oli induktiivinen sisällönanalyysi. Analyysissä käytettiin apuna QRS NVivo 7 -tietokoneohjelmaa. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa koodauksessa käytettiin vapaita noodeja (Free nodes). Analyysin myöhemmässä vaiheessa muodostettiin puukaaviota (Tree nodes). Kaiken kaikkiaan sulautuvan oppimisen tuloksena todentui 89 eri ammatillisen opettajan taitoa, joista muodostettiin yhteensä 11 pääluokkaa. Keskeisimmät taidot liittyivät opettamiseen opetusmenetelmineen, ammattitaitoon ja omaan kehittymiseen sekä arviointiin ja palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Eettisyyteen ja vastuuseen liittyvät taidot todentuivat pääluokista heikoiten.
Sulautuva oppiminen mahdollistaa monien ja monenlaisten taitojen oppimisen. Oppimispäiväkirjat ja itsereflektio ovat oleellinen osa oppimista. Ne eivät aina toteudu itseohjautuvasti, vaan edellyttävät opettajalta aktiivista otetta ja opiskelijan motivointia. Sulautuvan oppimisen määrittelyä ja tutkimusta on syytä jatkaa edelleen, jotta käsitteen ja ilmiön ymmärtäminen syvenee. Myös taitojen sulautuvaan oppimiseen liittyvät taustasitoumukset vaativat pohdintoja ja jatkotutkimusta.
Asiasanat: sulautuva oppiminen, taitojen oppiminen, hermeneutiikka, sisällönanalyysi, NVivo
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä taitoja todentuu verkko-opetuksena toteutetun ammatillisen opettajakoulutuksen aikana. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten nämä taidot näkyvät sulautuvaan oppimiseen liittyvissä opiskelijoiden kirjallisissa tuotoksissa.
Tutkimuskohteena oli TAOKK:n (Tampereen ammatillisen opettajankorkeakoulun) ensimmäinen verkko-opintoina toteutettu opettajankoulutusryhmä. Ryhmän opiskelu ajoittui lukuvuodelle 2006-2007. Ryhmään kuului 20 opiskelijaa, joista 14 osallistui tutkimukseen. Aineisto koostui oppimispäiväkirjoista ja harjoitteluraporteista. Tutkimus edustaa laadullista tutkimussuuntausta ja on luonteeltaan tulkinnallinen. Se perustui hermeneuttiseen gadamerilaiseen tulkintaan. Tutkimuksen aineiston analyysimenetelmänä oli induktiivinen sisällönanalyysi. Analyysissä käytettiin apuna QRS NVivo 7 -tietokoneohjelmaa. Analyysin ensimmäisessä vaiheessa koodauksessa käytettiin vapaita noodeja (Free nodes). Analyysin myöhemmässä vaiheessa muodostettiin puukaaviota (Tree nodes). Kaiken kaikkiaan sulautuvan oppimisen tuloksena todentui 89 eri ammatillisen opettajan taitoa, joista muodostettiin yhteensä 11 pääluokkaa. Keskeisimmät taidot liittyivät opettamiseen opetusmenetelmineen, ammattitaitoon ja omaan kehittymiseen sekä arviointiin ja palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Eettisyyteen ja vastuuseen liittyvät taidot todentuivat pääluokista heikoiten.
Sulautuva oppiminen mahdollistaa monien ja monenlaisten taitojen oppimisen. Oppimispäiväkirjat ja itsereflektio ovat oleellinen osa oppimista. Ne eivät aina toteudu itseohjautuvasti, vaan edellyttävät opettajalta aktiivista otetta ja opiskelijan motivointia. Sulautuvan oppimisen määrittelyä ja tutkimusta on syytä jatkaa edelleen, jotta käsitteen ja ilmiön ymmärtäminen syvenee. Myös taitojen sulautuvaan oppimiseen liittyvät taustasitoumukset vaativat pohdintoja ja jatkotutkimusta.
Asiasanat: sulautuva oppiminen, taitojen oppiminen, hermeneutiikka, sisällönanalyysi, NVivo