Opettaja moraalisten kysymysten verkossa: Moraaliset tilanteet ala- ja yläkoulun opettajien kokemina
VIRTANEN, VIIVI (2009)
VIRTANEN, VIIVI
2009
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19831
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19831
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli selvittää opettajien päivittäiseen luokkahuonetyöskentelyyn sisältyviä moraalisia ulottuvuuksia. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu pääasiassa opettajan etiikkaa ja opettajuutta yleisemmin käsittelevään tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Tutkimus on myös yhteydessä moraalin tutkimukseen laajemmassa mittakaavassa.
Tutkimukseen osallistui kuusi opettajaa. Kolme heistä työskentelee alakoulussa ja loput kolme yläkoulussa. Opettajien työkokemus vaihteli muutamasta vuodesta yli 20 vuoteen. Luokkahuonetilanteita havainnoimalla ja opettajia haastattelemalla pyrittiin pääsemään selville niistä ajatuksista ja perusteluista, jotka ohjasivat opettajien päätöksentekoa erilaisten moraalisten tilanteiden yhteydessä. Haastatteluissa ei haluttu arvostella opettajien päätöksiä tai toimintatapoja. Tärkeämpää oli ymmärtää, kuinka opettajat itse tunnistivat, kokivat ja käsittelivät erilaiset tilanteet ja ongelmat, joilla oli moraalinen ulottuvuus.
Tutkimuksen analyysi tapahtui teoriaohjaavasti. Luokkahuonetilanteiden ja haastatteluiden analysoinnin myötä muodostui kaksi moraalisten ulottuvuuksien pääluokkaa: opettajan toimintatapoihin liittyvät sekä yhteisiin sääntöihin ja toimintatapoihin liittyvät moraaliset ulottuvuudet. Tulokset osoittivat, että opettajat toimivat eri tilanteissa moraalisesti eri tasoilla. Analysointi osoitti myös, että on mahdotonta ymmärtää tai arvostella opettajien toimintaa tai erilaisten tilanteiden käsittelyä pelkästään havainnoimalla heitä. Opettajien päivittäiseen toimintaan ja useisiin päätöksiin sisältyy paljon tietoa ja reflektointia, jota ei pysty suoraan näkemään ilman keskustelua. Tutkimustulokset myös osoittivat, että opettajankoulutuksessa ei painoteta tarpeeksi opettajan työn eettistä luonnetta. Lisäksi opettajien jaksamiseen ja ongelmista selviytymiseen vaikuttaa työyhteisö, minkä takia sen toimintaan ja opettajien yhteistyöhön tulisi panostaa.
Tutkimus osoittaa aiempien tutkimusten tavoin opettamisen olevan luonteeltaan eettistä. Kuitenkin opettajan työn eettisiin ja moraalisiin ulottuvuuksiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, erityisesti käytännöllisellä tasolla. Tutkimustulosten osoittamat haasteet opettajankoulutukselle ja työyhteisöille ovat yhteneviä aiempien ja tuoreimpien tutkimusten kanssa.
Asiasanat:moraali, etiikka, opettajan ammattietiikka, opettajankoulutus, piilo-opetussuunnitelma
Tutkimukseen osallistui kuusi opettajaa. Kolme heistä työskentelee alakoulussa ja loput kolme yläkoulussa. Opettajien työkokemus vaihteli muutamasta vuodesta yli 20 vuoteen. Luokkahuonetilanteita havainnoimalla ja opettajia haastattelemalla pyrittiin pääsemään selville niistä ajatuksista ja perusteluista, jotka ohjasivat opettajien päätöksentekoa erilaisten moraalisten tilanteiden yhteydessä. Haastatteluissa ei haluttu arvostella opettajien päätöksiä tai toimintatapoja. Tärkeämpää oli ymmärtää, kuinka opettajat itse tunnistivat, kokivat ja käsittelivät erilaiset tilanteet ja ongelmat, joilla oli moraalinen ulottuvuus.
Tutkimuksen analyysi tapahtui teoriaohjaavasti. Luokkahuonetilanteiden ja haastatteluiden analysoinnin myötä muodostui kaksi moraalisten ulottuvuuksien pääluokkaa: opettajan toimintatapoihin liittyvät sekä yhteisiin sääntöihin ja toimintatapoihin liittyvät moraaliset ulottuvuudet. Tulokset osoittivat, että opettajat toimivat eri tilanteissa moraalisesti eri tasoilla. Analysointi osoitti myös, että on mahdotonta ymmärtää tai arvostella opettajien toimintaa tai erilaisten tilanteiden käsittelyä pelkästään havainnoimalla heitä. Opettajien päivittäiseen toimintaan ja useisiin päätöksiin sisältyy paljon tietoa ja reflektointia, jota ei pysty suoraan näkemään ilman keskustelua. Tutkimustulokset myös osoittivat, että opettajankoulutuksessa ei painoteta tarpeeksi opettajan työn eettistä luonnetta. Lisäksi opettajien jaksamiseen ja ongelmista selviytymiseen vaikuttaa työyhteisö, minkä takia sen toimintaan ja opettajien yhteistyöhön tulisi panostaa.
Tutkimus osoittaa aiempien tutkimusten tavoin opettamisen olevan luonteeltaan eettistä. Kuitenkin opettajan työn eettisiin ja moraalisiin ulottuvuuksiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, erityisesti käytännöllisellä tasolla. Tutkimustulosten osoittamat haasteet opettajankoulutukselle ja työyhteisöille ovat yhteneviä aiempien ja tuoreimpien tutkimusten kanssa.
Asiasanat:moraali, etiikka, opettajan ammattietiikka, opettajankoulutus, piilo-opetussuunnitelma