Terveydenhoitajan rooli ja yhteistyömuodot kouluterveydenhuollossa
TUKKIKOSKI, TANJA (2009)
TUKKIKOSKI, TANJA
2009
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19738
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19738
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajan roolia kouluterveydenhuollossa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä terveydenhoitaja tekee lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tiedonantajina toimivat kouluterveydenhoitajat Länsi-Suomen alueelta. Haastateltavia terveydenhoitajia oli kymmenen (n=10). Tutkimusaineiston haastattelut nauhoitettiin ja lisäksi tukena käytettiin muistiinpanoja haastattelutilanteista. Aineisto analysoitiin sisällön analyysilla.
Kouluterveydenhuollossa terveydenhoitaja on terveyden edistäjä. Ennaltaehkäisevä toiminta koulussa on tärkeää, tarkasteltaessa sitä yksilöllisesti oppilaan terveyden edistämisenä tai yhteiskunnallisesti kansanterveyssairauksien ennaltaehkäisynä. Terveydenhoitaja on terveyskasvattaja, joka toimii henkilökohtaisena ohjaajana sekä ryhmäohjaajana. Koulussa terveydenhoitaja on oppilaan luottamushenkilö ja oppilaiden on helppo tulla häntä tapaamaan. Terveydenhoitaja on terveydenhoidon asiantuntija, joka oman ammattitaitonsa avulla toimii itsenäisesti neuvonantajana sekä ongelmanratkaisijana. Kouluterveydenhoitaja on tukija ja hän pyrkii tukemaan oppilaiden sosiaalista ja psyykkistä hyvinvointia. Lisäksi hän tukee vanhempia lapsen kasvatuksessa. Terveydenhoitaja on myös yhteyshenkilö kodin ja koulun sekä kaikkien lapsen hoitopolkujen välillä ajatellen lapsen etuja.
Yhteistyömuodot kouluterveydenhuollossa ovat kokonaisvaltainen terveyden edistäminen, oppimisen edistäminen, viihtyvyyden lisääminen, turvallisuuden edistäminen sekä työn kehittäminen. Kokonaisvaltaisella terveyden edistämisellä pyritään oppilaan fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja henkisen terveyden edistämiseen. Oppimisen edistämiseen sisältyy oppilashuoltotyöryhmän toiminta sekä yhteistyö opetuksessa ja oppimisessa. Ympäristön viihtyvyydestä huolehtimisella ja kouluyhteisön ilmapiirin tarkkailemisella pyritään lisäämään viihtyvyyttä. Tapaturmien ehkäisy ja hoito sekä ympäristön turvallisuudesta huolehtiminen kuuluvat turvallisuuden edistämiseen. Työn kehittämiseen sisältyvät tiedon vaihtaminen, ammatillinen tukeminen ja alueellinen kehittäminen. Terveydenhoitaja pyrkii yhteistyön avulla siihen, että koululaisilla olisi mahdollisuus terveeseen kasvuun ja kehitykseen sekä sitä kautta oppimiseen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kouluterveydenhoitajan roolia ja yhteistyömuotoja on tarpeen tutkia lisää. Jatkossa empiiristä tutkimusta tarvitaan tilastollisin menetelmin, jotta tuloksia voidaan yleistää. Haasteellista on, miten kouluterveydenhoitaja pystyy tekemään näyttöön perustuvaa hoitotyötä, näkymään terveyspoliittisesti ja tärkeimpänä, kohtaamaan kaikki asiakkaansa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollon kehittämisessä sekä jatkotutkimuksia suunniteltaessa.
Asiasanat:kouluterveydenhuolto, terveydenhoitotyö, terveydenhoitaja, rooli, yhteistyö kouluterveydenhuollossa
Kouluterveydenhuollossa terveydenhoitaja on terveyden edistäjä. Ennaltaehkäisevä toiminta koulussa on tärkeää, tarkasteltaessa sitä yksilöllisesti oppilaan terveyden edistämisenä tai yhteiskunnallisesti kansanterveyssairauksien ennaltaehkäisynä. Terveydenhoitaja on terveyskasvattaja, joka toimii henkilökohtaisena ohjaajana sekä ryhmäohjaajana. Koulussa terveydenhoitaja on oppilaan luottamushenkilö ja oppilaiden on helppo tulla häntä tapaamaan. Terveydenhoitaja on terveydenhoidon asiantuntija, joka oman ammattitaitonsa avulla toimii itsenäisesti neuvonantajana sekä ongelmanratkaisijana. Kouluterveydenhoitaja on tukija ja hän pyrkii tukemaan oppilaiden sosiaalista ja psyykkistä hyvinvointia. Lisäksi hän tukee vanhempia lapsen kasvatuksessa. Terveydenhoitaja on myös yhteyshenkilö kodin ja koulun sekä kaikkien lapsen hoitopolkujen välillä ajatellen lapsen etuja.
Yhteistyömuodot kouluterveydenhuollossa ovat kokonaisvaltainen terveyden edistäminen, oppimisen edistäminen, viihtyvyyden lisääminen, turvallisuuden edistäminen sekä työn kehittäminen. Kokonaisvaltaisella terveyden edistämisellä pyritään oppilaan fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja henkisen terveyden edistämiseen. Oppimisen edistämiseen sisältyy oppilashuoltotyöryhmän toiminta sekä yhteistyö opetuksessa ja oppimisessa. Ympäristön viihtyvyydestä huolehtimisella ja kouluyhteisön ilmapiirin tarkkailemisella pyritään lisäämään viihtyvyyttä. Tapaturmien ehkäisy ja hoito sekä ympäristön turvallisuudesta huolehtiminen kuuluvat turvallisuuden edistämiseen. Työn kehittämiseen sisältyvät tiedon vaihtaminen, ammatillinen tukeminen ja alueellinen kehittäminen. Terveydenhoitaja pyrkii yhteistyön avulla siihen, että koululaisilla olisi mahdollisuus terveeseen kasvuun ja kehitykseen sekä sitä kautta oppimiseen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kouluterveydenhoitajan roolia ja yhteistyömuotoja on tarpeen tutkia lisää. Jatkossa empiiristä tutkimusta tarvitaan tilastollisin menetelmin, jotta tuloksia voidaan yleistää. Haasteellista on, miten kouluterveydenhoitaja pystyy tekemään näyttöön perustuvaa hoitotyötä, näkymään terveyspoliittisesti ja tärkeimpänä, kohtaamaan kaikki asiakkaansa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kouluterveydenhuollon kehittämisessä sekä jatkotutkimuksia suunniteltaessa.
Asiasanat:kouluterveydenhuolto, terveydenhoitotyö, terveydenhoitaja, rooli, yhteistyö kouluterveydenhuollossa