Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö. Tapaustutkimus sivistystoimen alaisuudessa työskentelevien esi- ja alkuopettajien yhteistyöstä.
KETOLA, TUULA (2009)
KETOLA, TUULA
2009
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19731
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19731
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa erään eteläpohjalaisen kunnan esi- ja alkuopettajien välillä toteutuvaa yhteistyötä, sen suunnittelua ja toteutusta käytännössä sekä löytää mahdollisia kehittämismahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin keväällä 2009. Tutkimuksen kohdejoukko koostui esi- ja alkuopetuksen opettajista, jotka kaikki työskentelevät sivistystoimen alaisuudessa. Yhteistyön mittarina toimi opetussuunnitelmien laatimiseen liittyvä yhteistyö, lapsia koskeva yhteistyö sekä yhteiset tapaamiset, neuvottelut, opetustuokiot, tapahtumat ja yhteinen koulutus.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselykaavaketta. Tutkimukseen osallistui neljä esiopettajaa ja seitsemän alkuopettajaa. Aineiston analysoin teemoittelua ja tyypittelyä käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa esi- ja alkuopettajista toteutti työssään jonkinlaista esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä. Käytännön yhteistyö opettajien välillä koostui suurimmaksi osaksi lapsia koskevista kahvihuonekeskusteluista ja palavereista. Jokainen kyselyyn vastannut piti yhteistyötä tärkeänä ja hyvänä asiana. Yhteistyön toteutumisen katsottiin olevan riippuvainen omasta jaksamisesta ja viitseliäisyydestä. Yhteistyötä helpottaviksi tekijöiksi mainittiin henkilökemioiden toimivuus ja toimipaikkojen läheinen sijainti. Vaikeuttavina tekijöinä taas pidettiin kiirettä, toimipaikkojen etäisyyttä toisistaan ja työaikojen erilaisuutta. Yhteistyölle ei tutkimuskunnassa ollut asetettu mitään virallisia tavoitteita. Opettajat itse pitivät tärkeimpinä tavoitteina tiedonsiirtoa esiopetuksesta alkuopetukseen jatkumon takaamiseksi ja oppilaan kouluun siirtymisen helpottamiseksi. Yhteistä esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmaa ei kunnassa ollut käytössä. Suurin osa opettajista kuitenkin mainitsi kokevansa sen tarpeelliseksi.
Asiasanat:esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhteistyö ja jatkumo, moniammatillinen työyhteisö
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselykaavaketta. Tutkimukseen osallistui neljä esiopettajaa ja seitsemän alkuopettajaa. Aineiston analysoin teemoittelua ja tyypittelyä käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa esi- ja alkuopettajista toteutti työssään jonkinlaista esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä. Käytännön yhteistyö opettajien välillä koostui suurimmaksi osaksi lapsia koskevista kahvihuonekeskusteluista ja palavereista. Jokainen kyselyyn vastannut piti yhteistyötä tärkeänä ja hyvänä asiana. Yhteistyön toteutumisen katsottiin olevan riippuvainen omasta jaksamisesta ja viitseliäisyydestä. Yhteistyötä helpottaviksi tekijöiksi mainittiin henkilökemioiden toimivuus ja toimipaikkojen läheinen sijainti. Vaikeuttavina tekijöinä taas pidettiin kiirettä, toimipaikkojen etäisyyttä toisistaan ja työaikojen erilaisuutta. Yhteistyölle ei tutkimuskunnassa ollut asetettu mitään virallisia tavoitteita. Opettajat itse pitivät tärkeimpinä tavoitteina tiedonsiirtoa esiopetuksesta alkuopetukseen jatkumon takaamiseksi ja oppilaan kouluun siirtymisen helpottamiseksi. Yhteistä esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmaa ei kunnassa ollut käytössä. Suurin osa opettajista kuitenkin mainitsi kokevansa sen tarpeelliseksi.
Asiasanat:esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhteistyö ja jatkumo, moniammatillinen työyhteisö