From the Margins to the Mainstream: Magical Realism and Feminism in Alice Hoffman's Practical Magic and Joanne Harris's Chocolat
SALENIUS, CAMILLA (2009)
SALENIUS, CAMILLA
2009
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19659
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19659
Tiivistelmä
Pro-gradu tutkielmassani käsittelen kahta tekstiä: Alice Hoffmanin Practical Magic sekä Joanne Harrisin Chocolat kirjoja. Tarkastelen kyseisiä tekstejä feministisestä näkökulmasta. Molemmat kirjat on kuuluvat maagisen realismin lajityyppiin ja tarkastelen kuinka nämä tekstit suhteutuvat lajityypin traditioihin ja sen historiaan kulttuurisen hegemonian vastarintaa tukevana kirjallisuuden lajina.
Maaginen realismi syntyi menestyksekkäänä kirjallisuudenlajina 1940- ja 1950-luvuilla Etelä-Amerikassa. Sen jälkeen se on siirtynyt muihin maanosiin saavuttaen suurta suosiota. Alice Hoffmanin ja Joanne Harrisin kirjat ovat esimerkkejä länsimaisesta kirjallisuudesta tässä lajityypissä. Tutkimuslähtökohtanani olikin analysoida nämä keskiluokkaisten valkoisten naisten kirjoittamat tekstit feministisestä näkökulmasta ja tutkia, sisältävätkö ne lajityypin perinteitä kunnioittaen patriarkaalisen yhteiskunnan vastaisia elementtejä vai ovatko ne esimerkkejä siitä miten alun perin vastarintainen tyylilaji on sulautettu valtavirtaan vieden mukanaan sen hegemoniaa vastustavan potentiaalin.
Tuon tutkielmassani ensin esille maagisen realismin teoriaa ja sen historiallista taustaa. Luvussa kolme esittelen feminististä teoriaa liittyen erityisesti maagiseen realismiin ja sen teoreettisiin aspekteihin. Olen nostanut esiin teksteihin liittyen muutaman mielestäni relevantin teeman: ensinnäkin noituuden; miksi kirjoittajat ovat valinneet teksteissään esittää noitanaisia, mitä kulttuurista merkitystä ne representoivat. Toiseksi, olen ottanut esille uskonnon; miten hegemoninen organisoitu uskonto on suhtautunut naisiin ja vaihtoehtoisiin henkisiin katsantotapoihin, jotka poikkeavat vallalla olevista normeista. Tämä teemaresonoitui erityisesti Chocolat kirjassa, jossa on vastakkainasetteluna ulkopuolisen, vapaahenkisen naisen taistelu epämiellyttävää vanhanaikaisen uskontokunnan edustajaa vastaan. Lisäksi olen ottanut huomioon kuinka molemmat kirjailijat ovat valinneet päähenkilöikseen normaalien sosiaalisten ympyröiden ulkopuolelle jäävät naiset, jotka eivät sovi patriarkaaliset yhteiskunnan normeihin ja heidät leimataan ulkopuolisiksi erilaisuutensa vuoksi.
Kummastakaan valitsemastani kirjoittajasta ei ole tehty paljon akateemista tutkimusta, mutta pelkästään heidän kirjojensa saamansa suosio mielestäni oikeuttaa heidän tekstiensä tarkempaan analyysiin; mitä sanomia heidän tekstinsä sisältää, ei pelkästään pinnallisesti vaan myös syvemmässä analyysissä.
Asiasanat: maaginen realismi, feminismi, noituus, noitanaiset, new age, uskonto
Maaginen realismi syntyi menestyksekkäänä kirjallisuudenlajina 1940- ja 1950-luvuilla Etelä-Amerikassa. Sen jälkeen se on siirtynyt muihin maanosiin saavuttaen suurta suosiota. Alice Hoffmanin ja Joanne Harrisin kirjat ovat esimerkkejä länsimaisesta kirjallisuudesta tässä lajityypissä. Tutkimuslähtökohtanani olikin analysoida nämä keskiluokkaisten valkoisten naisten kirjoittamat tekstit feministisestä näkökulmasta ja tutkia, sisältävätkö ne lajityypin perinteitä kunnioittaen patriarkaalisen yhteiskunnan vastaisia elementtejä vai ovatko ne esimerkkejä siitä miten alun perin vastarintainen tyylilaji on sulautettu valtavirtaan vieden mukanaan sen hegemoniaa vastustavan potentiaalin.
Tuon tutkielmassani ensin esille maagisen realismin teoriaa ja sen historiallista taustaa. Luvussa kolme esittelen feminististä teoriaa liittyen erityisesti maagiseen realismiin ja sen teoreettisiin aspekteihin. Olen nostanut esiin teksteihin liittyen muutaman mielestäni relevantin teeman: ensinnäkin noituuden; miksi kirjoittajat ovat valinneet teksteissään esittää noitanaisia, mitä kulttuurista merkitystä ne representoivat. Toiseksi, olen ottanut esille uskonnon; miten hegemoninen organisoitu uskonto on suhtautunut naisiin ja vaihtoehtoisiin henkisiin katsantotapoihin, jotka poikkeavat vallalla olevista normeista. Tämä teemaresonoitui erityisesti Chocolat kirjassa, jossa on vastakkainasetteluna ulkopuolisen, vapaahenkisen naisen taistelu epämiellyttävää vanhanaikaisen uskontokunnan edustajaa vastaan. Lisäksi olen ottanut huomioon kuinka molemmat kirjailijat ovat valinneet päähenkilöikseen normaalien sosiaalisten ympyröiden ulkopuolelle jäävät naiset, jotka eivät sovi patriarkaaliset yhteiskunnan normeihin ja heidät leimataan ulkopuolisiksi erilaisuutensa vuoksi.
Kummastakaan valitsemastani kirjoittajasta ei ole tehty paljon akateemista tutkimusta, mutta pelkästään heidän kirjojensa saamansa suosio mielestäni oikeuttaa heidän tekstiensä tarkempaan analyysiin; mitä sanomia heidän tekstinsä sisältää, ei pelkästään pinnallisesti vaan myös syvemmässä analyysissä.
Asiasanat: maaginen realismi, feminismi, noituus, noitanaiset, new age, uskonto