Suomen ensimmäisen Big Brother -ohjelman keskustelupalstojen aktiivinen yleisö
OLLILA, TYTTI (2008)
OLLILA, TYTTI
2008
Sosiologia - Sociology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19193
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19193
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yhden tosi-tv-ohjelman, Big Brotherin kahden keskustelupalstan aktiivisten katsojien antamia merkityksiä ohjelmalle. Kuinka hartaasti ohjelmaa seurattiin ja mistä sitä seurattiin? Mikä näitä katsojia tavallisten ihmisten arkisten puuhien seuraamisessa viehätti? Minkälaisia merkityksiä annettiin ohjelmaformaatin katsojille tarjoamille vaikutusmahdollisuuksille, kuten äänestyksille, chat-foorumeille ja keskustelupalstoille?
Aineisto koostuu 19 vastauksesta keskustelupalstojen kautta lähetettyyn kyselyyn. Teemoittelun kautta aineistosta nousi esiin neljä laajempaa teemaa: (1) Big Brotherin seuraaminen eri medioista, (2) ohjelman viehätys, (3) aitouden ja esittämisen tematiikka ja (4) interaktiivisuuden merkitys katsomiskokemukselle. Näiden suhteellisten laajojen teemojen alla käsitellään useita pienempiä teemoja, joilla vastaajat merkityksellistivät ohjelmaa.
Big Brotheria seurattiin paljon ja monin eri tavoin. Vastaajat seurasivat ohjelmaa lähes joka päivä kolmen kuukauden ajan useista eri medioista – televisiosta, ohjelman internetsivuilta, reaaliaikaisen 24/7-palvelun kautta ja keskustelupalstoilta. Laajasta tarjonnasta kukin valitsi itseä kiinnostavat ja omaan aikatauluunsa sopivat palaset.
Vastaajia viehätti ohjelmassa ennen kaikkea sen tarjoama mahdollisuus henkilösuhteiden seuraamiseen ja kilpailijoiden käyttäytymisen analysoimiseen. Big Brotheria pidettiin paitsi viihteenä, myös tietynlaisena psykologisena kokeena, joka tarjosi katsojille ainutlaatuisen mahdollisuuden seurata tavallisten ihmisten selviytymistä vieraiden ihmisten kanssa haastavissa ja stressaavissa tilanteissa. Lisäksi vastaajat seurasivat ohjelmaa, koska kaikki muutkin katsoivat sitä. Ohjelman tapahtumista tuli osalle kahvihuonekeskustelujen ehtymätön lähde.
Katsojille tarjottu mahdollisuus vaikuttaa ohjelman tapahtumiin maksullisen äänestämisen kautta jakoi mielipiteitä. Monet jättäytyivät kaiken maksullisen ulkopuolelle. He katsoivat äänestysten olevan pelkkää rahastusta ja epäilivät, ettei omalla äänellä olisi kuitenkaan mitään vaikutusta. Osa uskoi voivansa vaikuttaa enemmän keskustelupalstojen kautta kuin äänestämällä. Toiset puolestaan ottivat innolla tarjotun mahdollisuuden vastaan ja halusivat kantaa oman kortensa kekoon.
Myös ohjelmasta ja kilpailijoista keskusteleminen oli osa itse ohjelman viehätystä. Paitsi läheisten kanssa, ohjelmasta keräännyttiin keskustelemaan tuntemattomien kanssa internetin keskustelupalstoille. Osalle vastaajista keskustelupalstoista tuli itse ohjelman seuraamista tärkeämpi osa Big Brotheria. Aktiivisimmat vastaajista viettivät internetin Big Brother -aiheisilla keskustelupalstoilla kymmeniä tunteja viikossa. Palstoilla käytiin välillä kiivaitakin keskusteluja kilpailijoiden käyttäytymisestä ja talon tapahtumista. Siellä ennakoitiin myös tulevaa, haettiin lisätietoja ohjelmasta ja vaihdettiin mielipiteitä ja näkökulmia. Tärkeä osa keskusteluja oli sen arvioiminen, kuinka aitoja kilpailijat olivat. Yhtä lukuunottamatta vastaajat uskoivat tietävänsä, milloin kilpailijat esittivät jotakin roolia ja milloin he olivat aitoja itsejään. Ainoastaan yksi vastaaja huomioi, ettei tätä voinut oikeasti tietää, kun kilpailijoita ei tunne, mutta tämän arvaileminen oli jännittävää. Vain harva vastaaja koki erityistä yhteenkuuluvuutta muiden kirjoittajien kanssa, mutta he olivat huomanneet, että palstoilla saattoi syntyä myös ystävyyssuhteita.
Asiasanat: tosi-tv, todellisuusviihde, Big Brother, keskustelupalstat, aktiivinen katsoja.
Aineisto koostuu 19 vastauksesta keskustelupalstojen kautta lähetettyyn kyselyyn. Teemoittelun kautta aineistosta nousi esiin neljä laajempaa teemaa: (1) Big Brotherin seuraaminen eri medioista, (2) ohjelman viehätys, (3) aitouden ja esittämisen tematiikka ja (4) interaktiivisuuden merkitys katsomiskokemukselle. Näiden suhteellisten laajojen teemojen alla käsitellään useita pienempiä teemoja, joilla vastaajat merkityksellistivät ohjelmaa.
Big Brotheria seurattiin paljon ja monin eri tavoin. Vastaajat seurasivat ohjelmaa lähes joka päivä kolmen kuukauden ajan useista eri medioista – televisiosta, ohjelman internetsivuilta, reaaliaikaisen 24/7-palvelun kautta ja keskustelupalstoilta. Laajasta tarjonnasta kukin valitsi itseä kiinnostavat ja omaan aikatauluunsa sopivat palaset.
Vastaajia viehätti ohjelmassa ennen kaikkea sen tarjoama mahdollisuus henkilösuhteiden seuraamiseen ja kilpailijoiden käyttäytymisen analysoimiseen. Big Brotheria pidettiin paitsi viihteenä, myös tietynlaisena psykologisena kokeena, joka tarjosi katsojille ainutlaatuisen mahdollisuuden seurata tavallisten ihmisten selviytymistä vieraiden ihmisten kanssa haastavissa ja stressaavissa tilanteissa. Lisäksi vastaajat seurasivat ohjelmaa, koska kaikki muutkin katsoivat sitä. Ohjelman tapahtumista tuli osalle kahvihuonekeskustelujen ehtymätön lähde.
Katsojille tarjottu mahdollisuus vaikuttaa ohjelman tapahtumiin maksullisen äänestämisen kautta jakoi mielipiteitä. Monet jättäytyivät kaiken maksullisen ulkopuolelle. He katsoivat äänestysten olevan pelkkää rahastusta ja epäilivät, ettei omalla äänellä olisi kuitenkaan mitään vaikutusta. Osa uskoi voivansa vaikuttaa enemmän keskustelupalstojen kautta kuin äänestämällä. Toiset puolestaan ottivat innolla tarjotun mahdollisuuden vastaan ja halusivat kantaa oman kortensa kekoon.
Myös ohjelmasta ja kilpailijoista keskusteleminen oli osa itse ohjelman viehätystä. Paitsi läheisten kanssa, ohjelmasta keräännyttiin keskustelemaan tuntemattomien kanssa internetin keskustelupalstoille. Osalle vastaajista keskustelupalstoista tuli itse ohjelman seuraamista tärkeämpi osa Big Brotheria. Aktiivisimmat vastaajista viettivät internetin Big Brother -aiheisilla keskustelupalstoilla kymmeniä tunteja viikossa. Palstoilla käytiin välillä kiivaitakin keskusteluja kilpailijoiden käyttäytymisestä ja talon tapahtumista. Siellä ennakoitiin myös tulevaa, haettiin lisätietoja ohjelmasta ja vaihdettiin mielipiteitä ja näkökulmia. Tärkeä osa keskusteluja oli sen arvioiminen, kuinka aitoja kilpailijat olivat. Yhtä lukuunottamatta vastaajat uskoivat tietävänsä, milloin kilpailijat esittivät jotakin roolia ja milloin he olivat aitoja itsejään. Ainoastaan yksi vastaaja huomioi, ettei tätä voinut oikeasti tietää, kun kilpailijoita ei tunne, mutta tämän arvaileminen oli jännittävää. Vain harva vastaaja koki erityistä yhteenkuuluvuutta muiden kirjoittajien kanssa, mutta he olivat huomanneet, että palstoilla saattoi syntyä myös ystävyyssuhteita.
Asiasanat: tosi-tv, todellisuusviihde, Big Brother, keskustelupalstat, aktiivinen katsoja.