Uuden informaation aiheuttamat muutokset osakekurssiin – tarkastelussa suomalaisten pörssiyritysten tekemät yritysostot
KOSONEN, ILARI (2008)
KOSONEN, ILARI
2008
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19038
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19038
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on selvittää miten yrityksen osakekurssi muuttuu, kun markkinoille tulee yritystä koskevaa uutta informaatiota. Osakekurssin muutoksia selvitetään empiirisesti tutkimalla ostajayrityksen osaketuottoja yritysoston julkistamishetkellä eli hetkellä, jolloin markkinoille tulee pörssiyritystä koskevaa uutta tietoa.
Tutkimuksen aluksi määritellään, mitä epänormaalit tuotot ovat ja esitellään niiden laskentamenetelmiä. Laskentatavat jaetaan kahteen luokkaan: tilastollisiin ja taloustieteellisiin menetelmiin. Lisäksi käsitellään lyhyesti muutamia yritysostoteorioita.
Empiirinen tutkimus suoritetaan niin sanotulla event-menetelmällä, jolla tarkoitetaan osaketuottojen tarkastelua hetkellä, jolloin markkinoille tulee yritystä koskevaa uutta informaatiota. Epänormaalit tuotot lasketaan markkinakorjattujen tuottojen menetelmällä, jossa epänormaali tuotto määritellään osakkeen toteutuneen tuoton ja markkinaportfolion tuoton erotuksena. Tutkimusaineistona ovat suomalaisten pörssiyritysten vuosina 2004–2006 tekemät yritysostot.
Tutkimuksessa havaittiin erittäin merkitsevä epänormaali osaketuotto uuden informaation julkistamishetkellä: kokonaisaineistolla laskettu epänormaali osaketuotto yritysostouutisen julkistamispäivänä on 1,96 %. Myös tapahtumapäivä ympäriltä laskettavat kumulatiiviset epänormaalit tuotot ovat tilastollisesti erittäin merkitseviä. Karsitulla aineistolla jaksolla -10 - +10 päivää tapahtumasta osakkeille kertyi epänormaaleja tuottoja 3,48 %. Tapahtumapäivän osalta tulokset ovat samansuuntaisia aihealueen aiempien tutkimusten kanssa. Sen sijaan kumulatiiviset epänormaalit tuotot olivat tässä tutkimuksessa poikkeuksellisen suuria ja aiemmista tutkimuksista poiketen tilastollisesti erittäin merkitseviä.
Avainsanat: Epänormaali tuotto, event–menetelmä, uusi informaatio
Tutkimuksen aluksi määritellään, mitä epänormaalit tuotot ovat ja esitellään niiden laskentamenetelmiä. Laskentatavat jaetaan kahteen luokkaan: tilastollisiin ja taloustieteellisiin menetelmiin. Lisäksi käsitellään lyhyesti muutamia yritysostoteorioita.
Empiirinen tutkimus suoritetaan niin sanotulla event-menetelmällä, jolla tarkoitetaan osaketuottojen tarkastelua hetkellä, jolloin markkinoille tulee yritystä koskevaa uutta informaatiota. Epänormaalit tuotot lasketaan markkinakorjattujen tuottojen menetelmällä, jossa epänormaali tuotto määritellään osakkeen toteutuneen tuoton ja markkinaportfolion tuoton erotuksena. Tutkimusaineistona ovat suomalaisten pörssiyritysten vuosina 2004–2006 tekemät yritysostot.
Tutkimuksessa havaittiin erittäin merkitsevä epänormaali osaketuotto uuden informaation julkistamishetkellä: kokonaisaineistolla laskettu epänormaali osaketuotto yritysostouutisen julkistamispäivänä on 1,96 %. Myös tapahtumapäivä ympäriltä laskettavat kumulatiiviset epänormaalit tuotot ovat tilastollisesti erittäin merkitseviä. Karsitulla aineistolla jaksolla -10 - +10 päivää tapahtumasta osakkeille kertyi epänormaaleja tuottoja 3,48 %. Tapahtumapäivän osalta tulokset ovat samansuuntaisia aihealueen aiempien tutkimusten kanssa. Sen sijaan kumulatiiviset epänormaalit tuotot olivat tässä tutkimuksessa poikkeuksellisen suuria ja aiemmista tutkimuksista poiketen tilastollisesti erittäin merkitseviä.
Avainsanat: Epänormaali tuotto, event–menetelmä, uusi informaatio