MIKÄ MIXI? Ylen nuorten uutiset eli Uutismixi tekijän ja kohderyhmän kokemana
TIRKKONEN, KIRSI (2008)
TIRKKONEN, KIRSI
2008
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18954
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18954
Tiivistelmä
Tutkielmassani Mikä Mixi? Ylen nuorten uutiset eli Uutismixi tekijän ja kohderyhmän kokemana tarkastelen ohjelmaa kolmesta eri näkökumasta – mediatutkimuksen, tekijän ja kohderyhmän kannalta. Tutkielman tavoitteena on määrittää nuorten ja uutisten suhdetta sekä arvioida nuorten omien uutisten tarpeellisuutta.
Graduni ensimmäisessä osassa kartoitan tutkimuksen avulla mediaympäristöä, jossa Uutismixiä tehdään ja jonka ympäröimänä ohjelman kohderyhmä on. Lisäksi luon lyhyen katsauksen mielenkiintoisimpiin median vaikutuksia tutkineisiin suuntauksiin.
Toisessa osassa käyn läpi Uutismixin tuotantoprosessin suunnitteluvaiheesta viikottaiseksi ohjelmaksi työrutiineineen. Suunnitteluvaiheen kartoittamisessa käytän aineistona keskusteluja, joita kävin suunnittelutyössä mukana olleiden kanssa. Lisäksi sain käyttööni sähköposteja ja kokousmuistioita. Viikottaiset ohjelman käytännöt analysoin itsereflektion avulla. Käytän esimerkkinä yhtä kevään 2008 Uutismixi-lähetystä, jossa vastasin lähetyksen sisällöstä. Aineistoani täydentävät katsojilta saadut sähköpostipalautteet.
Kolmas näkökulma käsittelee Uutismixin vastaanottoa kohderyhmäkyselyn avulla. Kyselylomakkeen avulla kartoitin nuorten mediankäyttöä sekä mielipiteitä ja kokemuksia Uutismixistä. Teetin kyselyni neljässä eri yläkoulussa eri puolilla Suomea, vastauksia sain yhteensä 259. Käsittelen aineistoa pääosin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, mutta hyödynnän myös kvalitatiivisia keinoja avoimien kysymysten vastauksien tulkinnassa.
Teorian perusteella syntynyt käsitys nuorten ja uutisten paradoksaalisesta suhteesta sai tukea kyselyaineistosta; nuoret pitävät uutisia tärkeänä peruspalveluna, mutta eivät juurikaan katso niitä. Uutismixin tehtävänä on opettaa nuoria uutistenkatsojiksi ja Yleisradion yleisöksi. Tehtävä on vaativa kerran viikossa tulevalle kymmenminuuttiselle ohjelmalle. Kyselyssä selvisi, että Uutismixi ei ole suosittu ohjelma, mutta moni sen nähnyt piti ohjelmaa onnistuneena ja tarpeellisena nuorten näkökulman välittäjänä. Moni vastaaja perusteli omien uutisten tarpeellisuutta sillä, että aikuiset ja nuoret ovat kiinnostuneita eri asioista.
Asiasanat: nuoret, uutiset, televisio, julkinen palvelu, Yleisradio
Graduni ensimmäisessä osassa kartoitan tutkimuksen avulla mediaympäristöä, jossa Uutismixiä tehdään ja jonka ympäröimänä ohjelman kohderyhmä on. Lisäksi luon lyhyen katsauksen mielenkiintoisimpiin median vaikutuksia tutkineisiin suuntauksiin.
Toisessa osassa käyn läpi Uutismixin tuotantoprosessin suunnitteluvaiheesta viikottaiseksi ohjelmaksi työrutiineineen. Suunnitteluvaiheen kartoittamisessa käytän aineistona keskusteluja, joita kävin suunnittelutyössä mukana olleiden kanssa. Lisäksi sain käyttööni sähköposteja ja kokousmuistioita. Viikottaiset ohjelman käytännöt analysoin itsereflektion avulla. Käytän esimerkkinä yhtä kevään 2008 Uutismixi-lähetystä, jossa vastasin lähetyksen sisällöstä. Aineistoani täydentävät katsojilta saadut sähköpostipalautteet.
Kolmas näkökulma käsittelee Uutismixin vastaanottoa kohderyhmäkyselyn avulla. Kyselylomakkeen avulla kartoitin nuorten mediankäyttöä sekä mielipiteitä ja kokemuksia Uutismixistä. Teetin kyselyni neljässä eri yläkoulussa eri puolilla Suomea, vastauksia sain yhteensä 259. Käsittelen aineistoa pääosin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, mutta hyödynnän myös kvalitatiivisia keinoja avoimien kysymysten vastauksien tulkinnassa.
Teorian perusteella syntynyt käsitys nuorten ja uutisten paradoksaalisesta suhteesta sai tukea kyselyaineistosta; nuoret pitävät uutisia tärkeänä peruspalveluna, mutta eivät juurikaan katso niitä. Uutismixin tehtävänä on opettaa nuoria uutistenkatsojiksi ja Yleisradion yleisöksi. Tehtävä on vaativa kerran viikossa tulevalle kymmenminuuttiselle ohjelmalle. Kyselyssä selvisi, että Uutismixi ei ole suosittu ohjelma, mutta moni sen nähnyt piti ohjelmaa onnistuneena ja tarpeellisena nuorten näkökulman välittäjänä. Moni vastaaja perusteli omien uutisten tarpeellisuutta sillä, että aikuiset ja nuoret ovat kiinnostuneita eri asioista.
Asiasanat: nuoret, uutiset, televisio, julkinen palvelu, Yleisradio