Zur Rolle der Spiele im Fremdsprachenunterricht: Unter besonderer Berücksichtigung der Einstellungen der finnischen Fremdsprachenlehrer den Spielen gegenüber
TIMONEN, SAIJA (2008)
TIMONEN, SAIJA
2008
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18953
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18953
Tiivistelmä
Tutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit vieraan kielen opetuksessa. Vaikka pelien ja leikkien hyödyt myös opetuksessa on tunnustettu jo pitkään, pidetään pelejä ja leikkejä silti usein työn vastakohtana, hyödyttöminä ja ajan hukkana.
Tutkielmani teoreettisen osan aloitan tarkastelemalla pelien ja leikkien pedagogisen käytön historiaa. Korostan pelien ja leikkien merkitystä opetusmetodina ns. kokonaisvaltaisen oppimisen teorioissa. Vaikka onkin mahdotonta antaa yleispätevää määritelmää peleille ja leikeille, on olemassa kuitenkin piirteitä, jotka ovat yhteisiä lähes kaikille peli- tai leikkityypeille. Seuraavaksi käsittelen pelien ja leikkien merkitystä vieraan kielen opetuksessa: miksi pelien ja leikkien avulla opitaan ja mitä peleissä ja leikeissä opitaan. Esittelen myös yhden mahdollisuuden jaotella pelit ja leikit niiden käyttöfunktion mukaan. Viimeisenä käsittelen opettajan roolia peleissä ja leikeissä.
Työni empiirisessä osassa tutkin 62 pirkanmaalaisen kieltenopettajan käsityksiä peleistä ja leikeistä opetusmetodina.
Tutkimukseni on pääasiassa laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2008. Kyselyssä kysyttiin muun muassa, kuinka usein opettajat käyttävät pelejä opetuksessaan, mitkä heidän motiivinsa pelien käyttöön tai käyttämättä jättämiseen ovat, mitä asioita he haluavat pelien ja leikkien kautta opettaa tai harjoituttaa, minkälaiset tekijät vaikuttavat pelien ja leikkien onnistumiseen oppitunnilla ja miten toimivaksi he kokevat pelaamisen eri ikäryhmien kanssa. Vastauksista käy ilmi, että vaikka opettajat suhtautuvat pääosin positiivisesti peleihin ja leikkeihin, niitä käytetään silti usein ”poikkeuksena normaaliin”, vaihteluna ja kevennyksenä tuntien kulkuun, sekä täyttämässä tyhjää tilaa oppitunneilla. Monesti peli tai leikki jätetään ensimmäisenä tunnilta pois, jos aikaa on niukasti. Vaikka lähes kaikki vastaajat ovatkin sitä mieltä, että pelien ja leikkien käytöllä on suuri merkitys positiivisen oppimisilmapiirin ja motivaation luomisessa, vain hieman yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että pelien ja leikkien vaikutus oppimistulokseen on melko suuri tai suuri. Pelien ja leikkien avulla voidaan harjoitella ja opetella monenlaisia asioita, mutta vastaajat kuitenkin käyttävät niitä niitä lähinnä sanaston, kieliopin ja puheen harjoittamiseen. Voisikin sanoa, ettei pelien ja leikkien tarjoamia mahdollisuuksia hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla vieraan kielen opetuksessa.
Asiasanat: pelit, leikit, pelit vieraan kielen opetuksessa, kokonaisvaltainen oppiminen
Tutkielmani teoreettisen osan aloitan tarkastelemalla pelien ja leikkien pedagogisen käytön historiaa. Korostan pelien ja leikkien merkitystä opetusmetodina ns. kokonaisvaltaisen oppimisen teorioissa. Vaikka onkin mahdotonta antaa yleispätevää määritelmää peleille ja leikeille, on olemassa kuitenkin piirteitä, jotka ovat yhteisiä lähes kaikille peli- tai leikkityypeille. Seuraavaksi käsittelen pelien ja leikkien merkitystä vieraan kielen opetuksessa: miksi pelien ja leikkien avulla opitaan ja mitä peleissä ja leikeissä opitaan. Esittelen myös yhden mahdollisuuden jaotella pelit ja leikit niiden käyttöfunktion mukaan. Viimeisenä käsittelen opettajan roolia peleissä ja leikeissä.
Työni empiirisessä osassa tutkin 62 pirkanmaalaisen kieltenopettajan käsityksiä peleistä ja leikeistä opetusmetodina.
Tutkimukseni on pääasiassa laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2008. Kyselyssä kysyttiin muun muassa, kuinka usein opettajat käyttävät pelejä opetuksessaan, mitkä heidän motiivinsa pelien käyttöön tai käyttämättä jättämiseen ovat, mitä asioita he haluavat pelien ja leikkien kautta opettaa tai harjoituttaa, minkälaiset tekijät vaikuttavat pelien ja leikkien onnistumiseen oppitunnilla ja miten toimivaksi he kokevat pelaamisen eri ikäryhmien kanssa. Vastauksista käy ilmi, että vaikka opettajat suhtautuvat pääosin positiivisesti peleihin ja leikkeihin, niitä käytetään silti usein ”poikkeuksena normaaliin”, vaihteluna ja kevennyksenä tuntien kulkuun, sekä täyttämässä tyhjää tilaa oppitunneilla. Monesti peli tai leikki jätetään ensimmäisenä tunnilta pois, jos aikaa on niukasti. Vaikka lähes kaikki vastaajat ovatkin sitä mieltä, että pelien ja leikkien käytöllä on suuri merkitys positiivisen oppimisilmapiirin ja motivaation luomisessa, vain hieman yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että pelien ja leikkien vaikutus oppimistulokseen on melko suuri tai suuri. Pelien ja leikkien avulla voidaan harjoitella ja opetella monenlaisia asioita, mutta vastaajat kuitenkin käyttävät niitä niitä lähinnä sanaston, kieliopin ja puheen harjoittamiseen. Voisikin sanoa, ettei pelien ja leikkien tarjoamia mahdollisuuksia hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla vieraan kielen opetuksessa.
Asiasanat: pelit, leikit, pelit vieraan kielen opetuksessa, kokonaisvaltainen oppiminen