Sisäinen suhdemarkkinointi ja johtaminen - potentiaalia organisaation sisäiseen johtamiseen ja osaamiseen
TAPIO, HELI (2008)
TAPIO, HELI
2008
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18949
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18949
Tiivistelmä
Tutkielman aihe käsittelee sisäisen suhdemarkkinoinnin yhdistymistä yrityksen johtamiseen sekä sen kohdistamia vaatimuksia johtamisen pätevyysalueisiin. Kysymysalue on sangen uusi, sillä yrityksen sisäinen suhdemarkkinointi on suhteellisen uusi tutkimusalue. Kohdeilmiönä on siis organisaation sisäisen suhdemarkkinoinnin suhde sisäiseen johtamiseen. Perusolettamus on, että suhdemarkkinointi yrityksen sisällä sisäisenä suhdemarkkinointina on mahdollista liittää johtamisen osaamisalueille ja luoda tiedollisia ja taidollisia lisämahdollisuuksia johtamiseen, sisäisten suhdeverkkojen toimivuuteen ja toimijoiden suhteiden laatuun. Tämä edellyttää kuitenkin yrityksen johdon perehtymistä ja sitoutumista suhdemarkkinoinnin asettamiin asenteellisiin ja toiminnallisiin vaatimuksiin.
Tutkielmassa tarkastellaan melko kokonaisvaltaisesti suhdemarkkinoinnin ja sisäisen suhdemarkkinoinnin sisältöjä ja rakenteita, sillä ne luovat kehyksen johtamisen pätevyysalueisiin kohdistuville kehitysvaatimuksille. Evert Gummessonin, Christian Grönroosin ja Päivi Voiman käsitykset ohjaavat suhdemarkkinoinnin ja sisäisen suhdemarkkinoinnin käsittelyä, mutta viestintään liittyvää osaa ohjaa vahvimmin Leif Åbergin käsitykset. Paul Hersey ja Kenneth Blanchardin käsitykset ja tilannejohtamisen malli ohjaavat johtamisen pätevyysalueiden tarkastelua. Tutkielman teoreettiseen osaan on pyritty huomioimaan kattavasti aihealuetta sivuavien tutkijoiden esittämiä ajatuksia huomioimalla mm. viestinnän, verkostotoiminnan ja sosiaalisten yhteistoimintojen näkökulmia. Teoreettinen osa nostaa esille ajankohtaisia johtamiseen liittyviä tarpeita. Verkostoitunut toimintaympäristö ja kilpailu edellyttävät panostuksia sisäisiin suhdeverkostoihin ja vuorovaikutusympäristöön ja olosuhteisiin. Suhteiden laatu korostuu. Perinteiset johtamistyylit ja organisaatiorakenteet eivät nähtävästi tue toimijoita riittävästi. Suhdemarkkinoinnillinen toimintatapa edellyttää johtamiselta myös markkinoinnillista ajattelutapaa. Teoriasta nousevat kysymykset saavat tukea empiirisestä osasta. Kyselytutkimuksen tuloksista on nähtävissä tarvetta tukea sisäisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation kehittämistä ja tarvetta kyetä ymmärtämään paremmin esim. ei-sanallista kommunikaatiota ja käyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hyvältä ihmisten johtamiselta odotetaan kokonaisvaltaista ihmiskeskeistä johtamistapaa, joka mahdollistaa toimijoille osallistumista ja kehittymistä omassa työssään.
Avainsanat: johtamisen pätevyysalueet, sisäinen markkinointi, suhdemarkkinointi, sisäinen suhdemarkkinointi, kriittinen tapahtuma
Tutkielmassa tarkastellaan melko kokonaisvaltaisesti suhdemarkkinoinnin ja sisäisen suhdemarkkinoinnin sisältöjä ja rakenteita, sillä ne luovat kehyksen johtamisen pätevyysalueisiin kohdistuville kehitysvaatimuksille. Evert Gummessonin, Christian Grönroosin ja Päivi Voiman käsitykset ohjaavat suhdemarkkinoinnin ja sisäisen suhdemarkkinoinnin käsittelyä, mutta viestintään liittyvää osaa ohjaa vahvimmin Leif Åbergin käsitykset. Paul Hersey ja Kenneth Blanchardin käsitykset ja tilannejohtamisen malli ohjaavat johtamisen pätevyysalueiden tarkastelua. Tutkielman teoreettiseen osaan on pyritty huomioimaan kattavasti aihealuetta sivuavien tutkijoiden esittämiä ajatuksia huomioimalla mm. viestinnän, verkostotoiminnan ja sosiaalisten yhteistoimintojen näkökulmia. Teoreettinen osa nostaa esille ajankohtaisia johtamiseen liittyviä tarpeita. Verkostoitunut toimintaympäristö ja kilpailu edellyttävät panostuksia sisäisiin suhdeverkostoihin ja vuorovaikutusympäristöön ja olosuhteisiin. Suhteiden laatu korostuu. Perinteiset johtamistyylit ja organisaatiorakenteet eivät nähtävästi tue toimijoita riittävästi. Suhdemarkkinoinnillinen toimintatapa edellyttää johtamiselta myös markkinoinnillista ajattelutapaa. Teoriasta nousevat kysymykset saavat tukea empiirisestä osasta. Kyselytutkimuksen tuloksista on nähtävissä tarvetta tukea sisäisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation kehittämistä ja tarvetta kyetä ymmärtämään paremmin esim. ei-sanallista kommunikaatiota ja käyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hyvältä ihmisten johtamiselta odotetaan kokonaisvaltaista ihmiskeskeistä johtamistapaa, joka mahdollistaa toimijoille osallistumista ja kehittymistä omassa työssään.
Avainsanat: johtamisen pätevyysalueet, sisäinen markkinointi, suhdemarkkinointi, sisäinen suhdemarkkinointi, kriittinen tapahtuma