Maahanmuuttajat ja psykososiaalinen tuki lähihoitajan opinnoissa
PIHLAJA, KATRI (2008)
PIHLAJA, KATRI
2008
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18904
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18904
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia psykososiaalisen tuen tarpeita sekä muotoja maahanmuuttajataustaiset aikuiset lähihoitajaopiskelijat tarvitsevat opintojensa tuekseen. Millaisia taitoja lähihoitajaksi opiskelu edellyttää vieraasta kulttuurista kotoisin olevalta opiskelijalta ja millaisia taitoja opettajat tarvitsevat ja käyttävät opetustyössään maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita kohdatessaan.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kirjallisuutta, joka pyrki selvittämään sosiaalityön, maahanmuuttajuuden sekä psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin suhdetta. Psykososiaalisen tuen määrittämiseksi käytettiin muun muassa Riitta Granfeltin teosta, Psykososiaalinen orientaatio sosiaalityössä, Karmela Liebkindin teosta Monikulttuurinen Suomi, etniset suhteet tutkimuksen valossa sekä Työministeriön julkaisuja, jotka liittyvät maahanmuuttajien työllistymis- ja koulutus kysymyksiin.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin strukturoidulla kyselytutkimuksella, johon osallistui viisi lähihoitajaksi opiskelevaa maahanmuuttajaa sekä viisi maahanmuuttajia opettavaa sosiaali- ja terveysalan opettajaa. Kyselylomakkeissa tiedusteltiin opetuksen ohella tarvittavan ja tarjottavan tuen tarvetta. Millaista tukea opiskelijat kokivat tarvinneensa selvitäkseen opinnoista sekä millaista tukea opettajat kokivat antaneensa opiskelijoille.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että niin opiskelijat kuin opettajatkin toivoivat enemmän resursseja, jotta psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ei vaarantuisi. Psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia edesauttoivat tutkimuksen mukaan: kannustus, rohkaisu, stressin tunnistaminen, riittävä tiedon saanti omista oikeuksista, riittävä harjoittelu sekä kulttuurin tuntemus. Keskeiseksi sekä psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia edistäväksi tekijäksi nousivat vuorovaikutustaidot.
Avainsanat: psykososiaalinen, maahanmuuttaja, kulttuuri, sosiaalinen hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi
Tutkimuksessa hyödynnettiin kirjallisuutta, joka pyrki selvittämään sosiaalityön, maahanmuuttajuuden sekä psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin suhdetta. Psykososiaalisen tuen määrittämiseksi käytettiin muun muassa Riitta Granfeltin teosta, Psykososiaalinen orientaatio sosiaalityössä, Karmela Liebkindin teosta Monikulttuurinen Suomi, etniset suhteet tutkimuksen valossa sekä Työministeriön julkaisuja, jotka liittyvät maahanmuuttajien työllistymis- ja koulutus kysymyksiin.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin strukturoidulla kyselytutkimuksella, johon osallistui viisi lähihoitajaksi opiskelevaa maahanmuuttajaa sekä viisi maahanmuuttajia opettavaa sosiaali- ja terveysalan opettajaa. Kyselylomakkeissa tiedusteltiin opetuksen ohella tarvittavan ja tarjottavan tuen tarvetta. Millaista tukea opiskelijat kokivat tarvinneensa selvitäkseen opinnoista sekä millaista tukea opettajat kokivat antaneensa opiskelijoille.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että niin opiskelijat kuin opettajatkin toivoivat enemmän resursseja, jotta psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ei vaarantuisi. Psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia edesauttoivat tutkimuksen mukaan: kannustus, rohkaisu, stressin tunnistaminen, riittävä tiedon saanti omista oikeuksista, riittävä harjoittelu sekä kulttuurin tuntemus. Keskeiseksi sekä psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia edistäväksi tekijäksi nousivat vuorovaikutustaidot.
Avainsanat: psykososiaalinen, maahanmuuttaja, kulttuuri, sosiaalinen hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi