Mobiilien moninpelien reaaliaikaisuuden tavoitteleminen matkapuhelinverkoissa
NIEMELÄ, JOHANNES (2008)
NIEMELÄ, JOHANNES
2008
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18881
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18881
Tiivistelmä
Kartoitan pro gradu -tutkielmassani moninpelien ja matkapuhelinten liittoa, eli moninpelattavia mobiilipelejä. Tällaiset pelit käyttävät matkapuhelinverkkoja, jotka kuitenkin aiheuttavat rajoitteita reaaliaikaisen moninpelin saavuttamiselle. Työni kartoittaa matkapuhelinverkkojen ominaisuudet, jotka ovat tärkeitä moninpeleille. Mobiilimoninpelin resursseja rajoittaa kaksi tahoa, joista toinen on matkapuhelinverkot ja toinen itse mobiilipäätelaite, jolla tarkoitetaan tässä tutkielmassa matkapuhelinta. Tutkielma keskittyy tarkastelemaan verkkojen resurssirajoitusten kompensaatiotekniikoiden soveltuvuutta mobiileille moninpeleille. Esittelen myös moninpeli konseptin, joka on suunniteltu havainnollistamaan sosiaalisen pelaamisen mahdollisuuksia matkapuhelimilla. Konseptia olen testannut prototyypillä, joka toimii käyttäen nykyisiä matkapuhelimia ja -verkkoja.