Onko Frendi-koulutuksissa kaikki kohdallaan? : koulutukseen osallistuneiden itsearvostuksen suhde kokemuksiin koulutuksista
HYYTIÄ, JOHANNA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HYYTIÄ, JOHANNA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa arviointitietoa Mannerheimin lastensuojeluliiton Frendi-projektin kehittämisen tueksi. Avainhenkilöt ovat koulutuksiin osallistuneet tukioppilaat eli frendit. Heidän mielipiteitään koulutuksista ja käytännön toiminnasta verrataan heidän itsearvostukseensa sekä tekijöihin, jotka saivat heidät osallistumaan toimintaan. Itsearvostuksen mittari ja arviointi perustuu Coopersmithin ajatuksiin. Mittarin avulla saadut itsearvostukseen liittyvien vastausten avulla on frendit jaettu korkean, keskivertaisen ja matalan itsearvostuksen omaaviksi. Itsearvostuksen osa-alueita olivat käsitykset itsestä ja itsen suhteesta ympäristöön sekä usko itseen ongelmatilanteissa ja tulevaisuudessa.Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin projektin tavoitteiden saavuttaminen on onnistunut. Erityisesti tutkittiin millaisia elämänhallintataitoja koulutus on antanut ja onko projekti kehittänyt tukioppilaiden ja nuorisotiimin toimintaa? Samoin pyrittiin selvittämään miltä osin koulutukset ovat onnistuneet tai epäonnistuneet ja millainen on frendien itsearvostus ja frendien itsearvostuksen merkitys kokemuksille frendi-koulutuksista ja toiminnasta.Vastauksia ongelmiin kartoitettiin kyselylomakkeella, joka muodostui taustamuuttujaosasta, koulutusevaluaatioon liittyvästä osasta ja itsearvostukseen liittyvästä osasta. Tutkimusjoukko koostui yhden koulutuksen kaikista osallistujista. Kyseisessä kolutuksessa alkukyselyyn vastasi 71 nuorta. Loppukyselyn heistä palautti 44 eli 62 %.Tutkimuksen tulokset osoittivat koulutusten ja toiminnan selkeästi parhaat ja eniten parannusta kaipaavat seikat. Parhaita puolia koulutuksissa olivat tekeminen ja ihmissuhdetaitojen kehittyminen. Parannusta toivottiin mm. koulutusten määrään ja sisältöihin. Toiminnassa parhaita puolia olivat onnistumisen kokemukset ja organisointi. Huonoina puolina mainittiin mm. se, ettei saa tehdä tarpeeksi mitään todellista ja vaikeudet ihmissuhteissa, kuten opettajien kanssa. Myös frendien itsearvostuksessa oli löydettävissä eroja ja yhteneväisyyksiä. Itsearvostuksen asteella ja toimintaan osallistumisen syyllä ei näyttänyt olevan merkitystä kokemuksiin koulutuksista.Asiasanat: tukioppilaat - koulutus, itsetunto - koululaiset