John Dewey ja filosofian tehtävä
HUOTARI, AKI (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HUOTARI, AKI
2008
Filosofia - Philosophy
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-11Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee amerikkalaisen John Deweyn (1859—1952) filosofiaa. Hahmottelen tutkielmassani John Deweyn pragmatismissa havaitsemaani filosofian kehittämisen projektia. Esitän kyseisen kehittämiseen tähtäävän projektin sellaisessa muodossa, joka vastaa tieteellistä tutkimusta lyhennetyssä muodossaan. Tutkimuksen taustoittava työvaihe koostuu Deweyn henkilöhistoriasta ja merkittävimmistä vaikuttimista. Tutkimusongelmaksi nähdään käytännöllisen ja teoreettisen erottelun aiheuttamat ongelmat filosofiassa ja yhteiskunnassa. Tulokset muodostuvat käsityksistä ja teorioista, jotka ovat vapautuneet turhien erotteluiden ja tiedollisten vaatimusten tekemisestä. Deweyn projektin tutkimustuloksena on myös käytännöllisiä vaikutuksia etsivä filosofia. Deweyn mielestä filosofian keskeinen tehtävä on kasvatuksessa. Työssä käsitellään siksi myös Deweyn kasvatusfilosofiaa. Taustoittavassa osuudessa esitellään George H. Meadin, Friedrich Hegelin, William Jamesin ja Charles Peircen ajattelua ja pohditaan evoluutioteorian merkitystä pragmatismin syntyyn. Tutkimusongelmaosuudessa käsitellään lähinnä Deweyn, Jamesin ja Peircen keskeisiä ajatuksia. Tutkimustulosten kohdalla käsittelyssä on lähinnä Deweyn ja Meadin kasvatusfilosofia. Tutkimuksen aineisto koostuu suurilta osin Deweyn monografioista, mutta mukana on myös Dewey-tutkijoiden teoksia ja artikkeleita sekä filosofian yleisteoksia.
ASIASANAT: filosofiakäsitys, tietoteoria, tieteenfilosofia, kasvatusfilosofia, pragmatismi
ASIASANAT: filosofiakäsitys, tietoteoria, tieteenfilosofia, kasvatusfilosofia, pragmatismi