Internetin keskusteluryhmien käyttö ja merkitys harrastuksiin liittyvässä tiedonhankinnassa
RISSANEN, MIRA (2008)
RISSANEN, MIRA
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18654
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18654
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Internetin keskusteluryhmien käyttöä ja merkitystä harrastuksiin liittyvässä tiedonhankinnassa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä syitä keskusteluryhmien käyttöön voidaan tunnistaa harrastuksiin liittyvässä tiedonhankinnassa ja millainen asema ja merkitys niillä on siinä. Lisäksi tutkittiin keskusteluryhmien käyttäjien käsityksiä keskusteluryhmissä levitettävän tiedon luotettavuudesta. Tarkoituksena oli tehdä sekä harrastusperustaista tiedonhankintatutkimusta että tutkia Internetin keskusteluryhmiä tiedonhankinnan kanavina.
Tutkimuksen aineisto kerättiin web-pohjaisella kyselyllä kahden suomalaisen harrastuksiin liittyvän keskusteluryhmän käyttäjiltä lokakuussa 2007. DVD-elokuviin keskittyvästä keskusteluryhmästä vastauksia saatiin 46 ja kissoihin liittyvästä keskusteluryhmästä 44.
Tutkimuksessa yleisimmäksi syyksi käyttää keskusteluryhmiä tunnistettiin kiinnostus keskusteluryhmien aihepiireihin. DVD-elokuviin keskittyvän ryhmän vastauksissa toiseksi yleisimmäksi syyksi nousi orientoiva tiedonhankinta ja kissoihin keskittyvän ryhmän vastauksissa praktinen tiedonhankinta. Muita tunnistettuja syitä käyttää keskusteluryhmiä olivat keskustelu ja mielipiteiden vaihto, viihde ja ajankulu, mahdollisuus tutustua samoista asioista kiinnostuneisiin ihmisiin ja tiedon jakaminen ja neuvominen.
Keskusteluryhmien hyödyllisyyttä tiedonhankinnassa tarkasteltiin lähinnä praktisen tiedon hankinnan tilanteiden kohdalla. Keskusteluryhmien hyödyllisyyden praktisessa tiedonhankinnassa nähtiin olevan melko suuri, sillä vastauksen tiettyyn kuvailemaansa ongelmaan oli saanut yli 80 prosenttia molempien keskusteluryhmien käyttäjistä. Keskusteluryhmien asemaa harrastuksiin liittyvässä tiedonhankinnassa tarkastellessa harrastusaiheiset keskusteluryhmät nousivat molempien ryhmien vastauksissa tärkeimmäksi käytetyksi lähteeksi, mutta ero muihin käytettyihin lähteisiin oli vain muutaman prosenttiyksikön verran. Kissa-aiheisen keskusteluryhmän vastaajilla toisiksi käytetyin lähde oli tutut kissaharrastajat ja kasvattajat ja DVD-elokuva-aiheisen keskusteluryhmän vastaajilla DVD-elokuva-aiheiset www-sivut. Painetut lähteet olivat molempien ryhmien kohdalla suunnilleen yhtä tärkeitä.
Luottamus keskusteluryhmissä levitettyä tietoa kohtaan oli korkea molempien keskusteluryhmien vastaajien joukossa. DVD-elokuva-aiheisen keskusteluryhmän vastaajista 100 prosenttia ja kissa-aiheisen keskusteluryhmän vastaajista 86 prosenttia piti keskusteluryhmissä levitettyä tietoa joko erittäin luotettavana tai melko luotettavana. Kuitenkin DVD-elokuviin keskittyvän keskusteluryhmän vastaajista 74 prosenttia ja kissoihin keskittyvän keskusteluryhmän vastaajista 71 prosenttia oli kohdannut keskusteluryhmässä väärää tai epäluotettavaa tietoa. Siitä ei kuitenkaan ollut ollut haittaa suurimmalle osalle vastaajista.
Asiasanat: harrastukset, tiedonhankinta, arkielämän tiedonhankinta, keskusteluryhmät, keskustelufoorumit, Internet, ei-ammatillinen tiedonhankinta
Tutkimuksen aineisto kerättiin web-pohjaisella kyselyllä kahden suomalaisen harrastuksiin liittyvän keskusteluryhmän käyttäjiltä lokakuussa 2007. DVD-elokuviin keskittyvästä keskusteluryhmästä vastauksia saatiin 46 ja kissoihin liittyvästä keskusteluryhmästä 44.
Tutkimuksessa yleisimmäksi syyksi käyttää keskusteluryhmiä tunnistettiin kiinnostus keskusteluryhmien aihepiireihin. DVD-elokuviin keskittyvän ryhmän vastauksissa toiseksi yleisimmäksi syyksi nousi orientoiva tiedonhankinta ja kissoihin keskittyvän ryhmän vastauksissa praktinen tiedonhankinta. Muita tunnistettuja syitä käyttää keskusteluryhmiä olivat keskustelu ja mielipiteiden vaihto, viihde ja ajankulu, mahdollisuus tutustua samoista asioista kiinnostuneisiin ihmisiin ja tiedon jakaminen ja neuvominen.
Keskusteluryhmien hyödyllisyyttä tiedonhankinnassa tarkasteltiin lähinnä praktisen tiedon hankinnan tilanteiden kohdalla. Keskusteluryhmien hyödyllisyyden praktisessa tiedonhankinnassa nähtiin olevan melko suuri, sillä vastauksen tiettyyn kuvailemaansa ongelmaan oli saanut yli 80 prosenttia molempien keskusteluryhmien käyttäjistä. Keskusteluryhmien asemaa harrastuksiin liittyvässä tiedonhankinnassa tarkastellessa harrastusaiheiset keskusteluryhmät nousivat molempien ryhmien vastauksissa tärkeimmäksi käytetyksi lähteeksi, mutta ero muihin käytettyihin lähteisiin oli vain muutaman prosenttiyksikön verran. Kissa-aiheisen keskusteluryhmän vastaajilla toisiksi käytetyin lähde oli tutut kissaharrastajat ja kasvattajat ja DVD-elokuva-aiheisen keskusteluryhmän vastaajilla DVD-elokuva-aiheiset www-sivut. Painetut lähteet olivat molempien ryhmien kohdalla suunnilleen yhtä tärkeitä.
Luottamus keskusteluryhmissä levitettyä tietoa kohtaan oli korkea molempien keskusteluryhmien vastaajien joukossa. DVD-elokuva-aiheisen keskusteluryhmän vastaajista 100 prosenttia ja kissa-aiheisen keskusteluryhmän vastaajista 86 prosenttia piti keskusteluryhmissä levitettyä tietoa joko erittäin luotettavana tai melko luotettavana. Kuitenkin DVD-elokuviin keskittyvän keskusteluryhmän vastaajista 74 prosenttia ja kissoihin keskittyvän keskusteluryhmän vastaajista 71 prosenttia oli kohdannut keskusteluryhmässä väärää tai epäluotettavaa tietoa. Siitä ei kuitenkaan ollut ollut haittaa suurimmalle osalle vastaajista.
Asiasanat: harrastukset, tiedonhankinta, arkielämän tiedonhankinta, keskusteluryhmät, keskustelufoorumit, Internet, ei-ammatillinen tiedonhankinta