Oppilas kahden kulttuurin välissä
HELENIUS, JOHANNA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HELENIUS, JOHANNA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää maahanmuuttajaoppilaan tilannetta kahden kulttuurin välissä. Tutkimuksen lähtökohtana on sopeutumisprosessi, jonka jokainen maahanmuuttajaoppilas joutuu käymään läpi kohdatessaan uuden kulttuurin. Tutkimuksessa on haluttu tuoda esille maahanmuuttajanuorten omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä sopeutumisestaan suomalaiseen yhteiskuntaan.Tutkimusaineisto on koottu teemahaastattelujen avulla siten, että tutkimushenkilöinä on kaksitoista 13-17-vuotiasta maahanmuuttajaoppilasta (vietnamilaisia, somalialaisia ja venäläisiä). Tutkittavista oppilaista osa on pakolaisia ja osa siirtolaisia. Tutkimuksen teoriaosassa tarkastelen erilaisia sopeutumisen teorioita ja kiinnitän huomiota erityisesti nuoren maahanmuuttajan sopeutumisprosessiin. Työssäni tarkastelen myös yksilön identiteetin muotoutumista kahden kulttuurin vaikutuspiirissä ja lopuksi kartoitan niitä peruskoulun opetusjärjestelyitä ja tukitoimia, joilla pyritään edistämään maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumista.Tämä tutkimus on toteutettu käyttämällä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kirjallisten lähteiden ja empiirisen aineiston avulla olen pyrkinyt tuomaan esille joitakin näkökulmia tutkittavasta ilmiöstä. Tarkoituksena on ollut päästä mahdollisimman syvälle nuorten maahanmuuttajien ajatuksiin. Haastatteluaineisto litteroitiin analyysia varten. Aineiston tarkastelu tapahtui sisällönanalyysin kautta. Tutkimusraportissa olen käyttänyt mahdollisimman paljon haastattelujen suoria lainauksia, jotta nuorten omat kokemukset ja ajatukset tulisivat hyvin esille.Tuloksista kävi ilmi, että maahanmuuttajaoppilaan sopeutuminen on hyvin yksilöllinen prosessi, joka vaatii aikaa. Tässä prosessissa näyttää kielitaidolla olevan keskeinen sija. Sopeutumisessa keskeisiä tekijöitä ovat myös maassaoloaika ja se, minkä ikäisenä maahanmuuttajaoppilas on tullut Suomeen. Maahanmuuttajaoppilaissa ilmeni paljon voimavaroja, jotka auttavat heidän sopeutumisessaan vaikeuksista huolimatta. He ovat innokkaita ja yritteliäitä oppimaan koulussa, ja heillä on kova pyrkimys päästä eteenpäin. Sopeutumista suomalaiseen kouluun helpottaa myös se, että useimmat vanhemmat suhtautuvat myönteisesti koulunkäyntiin ja arvostavat sitä. Alkuperäisen kulttuurin ja kielen säilyttämisessä näyttää vanhempien asenteilla olevan ensisijainen merkitys.Maahanmuuttajalapset muodostavat haasteen suomalaiselle koululle. Maahanmuuttajaoppilaan sopeutumiseen liittyvä tutkimus on vielä aluillaan Suomessa, joten kyseinen tutkimus ja siitä poikivat jatkotutkimusaiheet ovat tulevaisuutta ajatellen tarpeellisia.Asiasanat: maahanmuuttajat - nuoret - sopeutuminen, pakolaiset - nuoret, siirtolaiset - nuoret