"PYSÄYTTÄKÄÄ JO TÄMÄ KARUSELLI!" - Koulutuksen eri toimijaryhmien näkemyksiä opettajien työssä jaksamisesta Opettaja-lehdessä vuosina 1998 ja 2006
UUSINOKA, MARI (2008)
UUSINOKA, MARI
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18471
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18471
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan koulutuksen eri toimijaryhmien näkemyksiä opettajien työssä jaksamisesta Opettaja-lehdessä vuosina 1998 ja 2006.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Opettaja-lehden vuosikertojen 1998 ja 2006 opettajien työssä jaksamista käsitteleviä tekstejä. Tutkimuksen kohteena ovat koulutuksen eri toimijaryhmien näkemykset opettajien työssä jaksamisesta Opettaja-lehden teksteissä. Tutkimuksen lähestymistapa on kasvatussosiologinen ja tästä näkökulmasta on tavoitteena tutkia miten opettajat jaksavat työssään ja millaisia ovat koulutuksen toimijaryhmien näkemykset opettajien työssä jaksamisesta Opettaja-lehden perusteella. Koulutuksen toimijaryhmiksi tutkimuksessa on määritelty Opetusalan ammattijärjestö (OAJ), opettajat, eri alojen asiantuntijat (joita ovat pääasiallisesti korkeakoulujen ja yliopistojen henkilöstö) sekä julkinen hallinto. Tutkielmassa opettajilla tarkoitetaan kaikkia opetustyötä tekeviä henkilöitä koulutuksen eri asteilla.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineiston luonteeseen hyvin soveltuvaa laadullista sisällönanalyysia. Tavoitteena on ollut sisällönanalyysin menetelmin saada tutkimusaineistot keskustelemaan keskenään ja muodostaa niiden synteesinä teoreettiseen viitekehykseen nojaten käsitys siitä, miten opettajien työssä jaksaminen ilmiönä Opettaja-lehdessä näyttäytyy. Tutkimusaineisto koostuu 79 Opettaja-lehden artikkelista vuosikerroissa 1998 ja 2006. Vuoden 1998 tekstiaineisto osoittautui huomattavasti runsaammaksi kuin vuoden 2006. Opettajien lomautukset vuonna 1998 aiheuttivat sen, että Opettaja-lehdessä keskusteltiin lomautuksista ja sen ohessa opettajien työssä jaksamisesta enemmän kuin vuonna 2006.
Tutkimustulosten mukaan opettajien työssä jaksamiseen on voimakkaasti vaikuttanut opettajien muuttunut työn kuva, erityisesti opettajien ammattikuvan ylilaajeneminen. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös päätellä, että sekä opettajien että Opetusalan ammattijärjestön ääni oli suhteellisen hiljainen tässä tutkimusaineistossa, erityisesti vuonna 2006. Vuonna 1998 opettajat ja Opetusalan ammattijärjestö käyttivät ääntään lähes yhtä paljon. Molempina vuosina opettajien työssä jaksamiseen liittyviä tekstejä oli kuitenkin eniten asiantuntijoiden toimijaryhmässä, ja heidän teksteissään korostui työssä jaksamisen tarkastelu yksilön näkökulmasta. Erityisen vähän aineistossa esiintyi julkisen hallinnon toimijaryhmä.
Tutkimustulosten perusteella on tehty se johtopäätös, että opettajien työssä jaksamista ei nähdä yhteiskunnallisena ongelmana. Opettajan työn yhteiskunnalliset reunaehdot eivät vielä saa siinä määrin huomiota kuin olisi tarkoituksenmukaista.
Avainsanat: työssä jaksaminen, opettajuus, Opettaja-lehti, koulutuksen toimijaryhmät, sisällönanalyysi.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Opettaja-lehden vuosikertojen 1998 ja 2006 opettajien työssä jaksamista käsitteleviä tekstejä. Tutkimuksen kohteena ovat koulutuksen eri toimijaryhmien näkemykset opettajien työssä jaksamisesta Opettaja-lehden teksteissä. Tutkimuksen lähestymistapa on kasvatussosiologinen ja tästä näkökulmasta on tavoitteena tutkia miten opettajat jaksavat työssään ja millaisia ovat koulutuksen toimijaryhmien näkemykset opettajien työssä jaksamisesta Opettaja-lehden perusteella. Koulutuksen toimijaryhmiksi tutkimuksessa on määritelty Opetusalan ammattijärjestö (OAJ), opettajat, eri alojen asiantuntijat (joita ovat pääasiallisesti korkeakoulujen ja yliopistojen henkilöstö) sekä julkinen hallinto. Tutkielmassa opettajilla tarkoitetaan kaikkia opetustyötä tekeviä henkilöitä koulutuksen eri asteilla.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineiston luonteeseen hyvin soveltuvaa laadullista sisällönanalyysia. Tavoitteena on ollut sisällönanalyysin menetelmin saada tutkimusaineistot keskustelemaan keskenään ja muodostaa niiden synteesinä teoreettiseen viitekehykseen nojaten käsitys siitä, miten opettajien työssä jaksaminen ilmiönä Opettaja-lehdessä näyttäytyy. Tutkimusaineisto koostuu 79 Opettaja-lehden artikkelista vuosikerroissa 1998 ja 2006. Vuoden 1998 tekstiaineisto osoittautui huomattavasti runsaammaksi kuin vuoden 2006. Opettajien lomautukset vuonna 1998 aiheuttivat sen, että Opettaja-lehdessä keskusteltiin lomautuksista ja sen ohessa opettajien työssä jaksamisesta enemmän kuin vuonna 2006.
Tutkimustulosten mukaan opettajien työssä jaksamiseen on voimakkaasti vaikuttanut opettajien muuttunut työn kuva, erityisesti opettajien ammattikuvan ylilaajeneminen. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös päätellä, että sekä opettajien että Opetusalan ammattijärjestön ääni oli suhteellisen hiljainen tässä tutkimusaineistossa, erityisesti vuonna 2006. Vuonna 1998 opettajat ja Opetusalan ammattijärjestö käyttivät ääntään lähes yhtä paljon. Molempina vuosina opettajien työssä jaksamiseen liittyviä tekstejä oli kuitenkin eniten asiantuntijoiden toimijaryhmässä, ja heidän teksteissään korostui työssä jaksamisen tarkastelu yksilön näkökulmasta. Erityisen vähän aineistossa esiintyi julkisen hallinnon toimijaryhmä.
Tutkimustulosten perusteella on tehty se johtopäätös, että opettajien työssä jaksamista ei nähdä yhteiskunnallisena ongelmana. Opettajan työn yhteiskunnalliset reunaehdot eivät vielä saa siinä määrin huomiota kuin olisi tarkoituksenmukaista.
Avainsanat: työssä jaksaminen, opettajuus, Opettaja-lehti, koulutuksen toimijaryhmät, sisällönanalyysi.