Kunnan toimivalta ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä
TIKKA, KEIJO (2008)
TIKKA, KEIJO
2008
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18462
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18462
Tiivistelmä
Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmää on rakennettu 1990-luvun alkupuolelta saakka.
Ammattikorkeakoulujen ylläpitäjinä voivat toimia kunnat, kuntayhtymät sekä osakeyhtiöt ja säätiöt. Kunnan toimiessa ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä kunnan itsehallinnollisen organisaation sisällä toimii toinen organisaatio, ammattikorkeakoulu, jolla on itsehallinto, autonomia sisäisissä asioissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kunnan toimivaltaa ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä. Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää kunnan oikeudellinen toimivalta ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä. Tutkimusongelman ratkaisemista lähestyn seuraavilla kysymyksillä: 1) miten nykyinen ammattikorkeakoulujärjestelmä on syntynyt ja miten sen aikana kunnallisen ammattikorkeakoulun ylläpitäjän oikeudellinen asema ja toimivalta on muuttunut ja millä perusteilla, 2) missä asioissa ammattikorkeakoulun ylläpitäjän ja ammattikorkeakoulun välillä voi syntyä toimivaltaan liittyviä oikeudellisia ristiriitoja ja onko näillä joku yhteys kunnan itsehallinnolliseen asemaan, 3) mitkä ammattikorkeakoulua koskevat asiat kunta päättää kuntalain perusteella ja 4) mikä on kunnan taloudellinen vastuu ja vapaus ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä.
Tutkimus on pääasiassa oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Oikeushistoriallista tutkimusmenetelmää käytetään jonkin verran. Menetelmällä tarkastellaan sitä, millaisten kehitysvaiheiden kautta voimassa oleva ammattikorkeakoululainsäädäntö on kehittynyt. Tutkimuksessa arvioidaan empiirisesti, miten voimassa olevaa ammattikorkeakoululakia on sovellettu erityisesti toimivaltakysymyksissä neljässä erilaisessa ammattikorkeakoulussa. Tarkastelun kohteena ovat pääasiassa Suomen lainsäädäntö, ammattikorkeakoululainsäädännön kehittyminen ja oikeuskirjallisuus. Kunnan ammattikorkeakoulua koskevan toimivallan tutkimisessa on otettava huomioon kunnallisen itsehallinnon vaikutus toimivaltakysymyksiin.
Kunnan toimivallan kannalta oli ongelmallisinta, miten ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä toimiva kunta voi siirtää ammattikorkeakoululle kuntalain mukaista toimivaltaansa. Ammattikorkeakoulun henkilöstöasioiden hoitamista koskevat toimivaltasäännökset osoittautuivat sekaviksi, koska ammattikorkeakoulun opettajien palkkaamista koskevassa muutoksenhaussa sovelletaan eri sääntöjä kuin muun henkilöstön osalta. Tutkimuksen empiirisessä osassa tehdyt havainnot neljän erilaisen ammattikorkeakoulun toimivaltuuksista osoittivat sen, että ammattikorkeakoululain mukaan kunnat voivat organisoida ammattikorkeakoulun organisaation ja toimivaltuudet haluamallaan tavalla. Lisäksi kunnan ja ammattikorkeakoulun toimivaltakysymyksiin vaikuttaa huomattavasti opetusministeriön ammattikorkeakouluihin kohdistama valtion ohjaus.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan ammattikorkeakoululain toimivaltasäännöksiä tulisi selventää. Tästä olisi etua molemmille kunnalle ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä sekä ammattikorkeakoululle, jonka itsehallinnollinen asema sisäisissä asioissa tulisi selvemmäksi. Tämän ja aiempien tutkimusten loppupäätelmänä voi todeta, että ammattikorkeakoulut voivat menestyä hyvin perustehtävissään lainsäädännössä olevista puutteista huolimatta. Tämä on edellyttänyt ammattikorkeakoulun ylläpitäjän ja ammattikorkeakoulun välillä sujuvaa yhteistyötä ja luottamuksellisia välejä.
Asiasanat:
Ammattikorkeakoulu, ammattikorkeakoulun itsehallinto, ammattikorkeakouluautonomia, ammattikorkeakoulun ylläpitäjä, päätösvalta, toimivalta
Ammattikorkeakoulujen ylläpitäjinä voivat toimia kunnat, kuntayhtymät sekä osakeyhtiöt ja säätiöt. Kunnan toimiessa ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä kunnan itsehallinnollisen organisaation sisällä toimii toinen organisaatio, ammattikorkeakoulu, jolla on itsehallinto, autonomia sisäisissä asioissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kunnan toimivaltaa ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä. Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää kunnan oikeudellinen toimivalta ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä. Tutkimusongelman ratkaisemista lähestyn seuraavilla kysymyksillä: 1) miten nykyinen ammattikorkeakoulujärjestelmä on syntynyt ja miten sen aikana kunnallisen ammattikorkeakoulun ylläpitäjän oikeudellinen asema ja toimivalta on muuttunut ja millä perusteilla, 2) missä asioissa ammattikorkeakoulun ylläpitäjän ja ammattikorkeakoulun välillä voi syntyä toimivaltaan liittyviä oikeudellisia ristiriitoja ja onko näillä joku yhteys kunnan itsehallinnolliseen asemaan, 3) mitkä ammattikorkeakoulua koskevat asiat kunta päättää kuntalain perusteella ja 4) mikä on kunnan taloudellinen vastuu ja vapaus ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä.
Tutkimus on pääasiassa oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Oikeushistoriallista tutkimusmenetelmää käytetään jonkin verran. Menetelmällä tarkastellaan sitä, millaisten kehitysvaiheiden kautta voimassa oleva ammattikorkeakoululainsäädäntö on kehittynyt. Tutkimuksessa arvioidaan empiirisesti, miten voimassa olevaa ammattikorkeakoululakia on sovellettu erityisesti toimivaltakysymyksissä neljässä erilaisessa ammattikorkeakoulussa. Tarkastelun kohteena ovat pääasiassa Suomen lainsäädäntö, ammattikorkeakoululainsäädännön kehittyminen ja oikeuskirjallisuus. Kunnan ammattikorkeakoulua koskevan toimivallan tutkimisessa on otettava huomioon kunnallisen itsehallinnon vaikutus toimivaltakysymyksiin.
Kunnan toimivallan kannalta oli ongelmallisinta, miten ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä toimiva kunta voi siirtää ammattikorkeakoululle kuntalain mukaista toimivaltaansa. Ammattikorkeakoulun henkilöstöasioiden hoitamista koskevat toimivaltasäännökset osoittautuivat sekaviksi, koska ammattikorkeakoulun opettajien palkkaamista koskevassa muutoksenhaussa sovelletaan eri sääntöjä kuin muun henkilöstön osalta. Tutkimuksen empiirisessä osassa tehdyt havainnot neljän erilaisen ammattikorkeakoulun toimivaltuuksista osoittivat sen, että ammattikorkeakoululain mukaan kunnat voivat organisoida ammattikorkeakoulun organisaation ja toimivaltuudet haluamallaan tavalla. Lisäksi kunnan ja ammattikorkeakoulun toimivaltakysymyksiin vaikuttaa huomattavasti opetusministeriön ammattikorkeakouluihin kohdistama valtion ohjaus.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan ammattikorkeakoululain toimivaltasäännöksiä tulisi selventää. Tästä olisi etua molemmille kunnalle ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä sekä ammattikorkeakoululle, jonka itsehallinnollinen asema sisäisissä asioissa tulisi selvemmäksi. Tämän ja aiempien tutkimusten loppupäätelmänä voi todeta, että ammattikorkeakoulut voivat menestyä hyvin perustehtävissään lainsäädännössä olevista puutteista huolimatta. Tämä on edellyttänyt ammattikorkeakoulun ylläpitäjän ja ammattikorkeakoulun välillä sujuvaa yhteistyötä ja luottamuksellisia välejä.
Asiasanat:
Ammattikorkeakoulu, ammattikorkeakoulun itsehallinto, ammattikorkeakouluautonomia, ammattikorkeakoulun ylläpitäjä, päätösvalta, toimivalta