Maahanmuuttajanaisten käsityksiä uraohjauksen antamista valmiuksista - Esimerkkinä Maahanmuuttajanaisille otetta työelämään -koulutus
PIHLMAN, MARJO (2008)
PIHLMAN, MARJO
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18421
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18421
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Maahanmuuttajanaisille otetta työelämään –hankkeen työvoimapoliittisiin ohjaaviin koulutuksiin osallistuneiden maahanmuuttajanaisten käsityksiä siitä, millaisia valmiuksia he kokevat saaneensa koulutuksen aikana uraohjauksesta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat aikaisemmassa kotimaassaan Venäjällä ammatillisen tai korkeakoulututkinnon suorittaneet naiset. Tutkimuksessa uraohjauksella tarkoitetaan urasuunnitteluun ja oman osaamisen tunnistamiseen ja markkinointiin liittyviä koulutussisältöjä ja -menetelmiä. Tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajanaisten käsityksiä siitä, miten koulutuksella oli pystytty tukemaan heidän oman osaamisen tunnistamista ja markkinointia ja millaisia valmiuksia koulutus oli antanut heille tulevaisuuden suunnitelmiin.
Tutkimus on laadullinen kasvatustieteellinen, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Maahanmuuttajanaisten teemahaastatteluja analysoitiin teemoittelun avulla. Aineistosta pyrittiin löytämään teemoittelun avulla tutkimusongelmia avaamia teemoja mahdollisimman rikkaan kuvauksen saamiseksi.
Tutkimustulosten perusteella maahanmuuttajanaiset kokivat saaneensa työelämävalmiuksia etenkin työnhakutaitoihin. Työssä oppimisjakso tuki ammatillisten taitojen kehittymistä etenkin niillä maahanmuuttajanaisilla, joiden työtehtävät liittyivät läheisesti omaan koulutus- ja työtaustaan. Tutkimustulokset osoittivat myös selvästi, että oman osaamisen tunnistaminen ja markkinointi ovat vaikeita maahanmuuttajanaisille. Eniten urasuunnittelusta olivat hyötyneet akateemisen koulutuksen suorittaneet maahanmuuttajanaiset. Tutkimustulokset osoittivat myös, että maahanmuuttajanaiset, joiden koulutuksen aikana tehdyt urasuunnitelmat olivat lähteneet toteutumaan, näkivät myös selvemmin urasuunnitelman hyödyntämisen mahdollisuudet tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että maahanmuuttajien uraohjausjärjestelmää pitäisi ehdottomasti kehittää Suomessa samoin kuin oman osaamisen tunnistamiseen ja markkinointiin liittyvää uravalmennusta. Tutkimustulosten perusteella suositellaan myös riittävää panostusta maahanmuuttajien yksilölliseen ohjaukseen uravalmennuksen suhteen, etenkin koulutusryhmissä, joiden osallistujien koulutus- ja työtausta sekä kielitaidon taso vaihtelevat ryhmän sisällä.
Asiasanat: maahanmuuttajat, kotoutuminen, työttömyys, monikulttuurisuus, uraohjaus, urasuunnittelu
Tutkimus on laadullinen kasvatustieteellinen, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Maahanmuuttajanaisten teemahaastatteluja analysoitiin teemoittelun avulla. Aineistosta pyrittiin löytämään teemoittelun avulla tutkimusongelmia avaamia teemoja mahdollisimman rikkaan kuvauksen saamiseksi.
Tutkimustulosten perusteella maahanmuuttajanaiset kokivat saaneensa työelämävalmiuksia etenkin työnhakutaitoihin. Työssä oppimisjakso tuki ammatillisten taitojen kehittymistä etenkin niillä maahanmuuttajanaisilla, joiden työtehtävät liittyivät läheisesti omaan koulutus- ja työtaustaan. Tutkimustulokset osoittivat myös selvästi, että oman osaamisen tunnistaminen ja markkinointi ovat vaikeita maahanmuuttajanaisille. Eniten urasuunnittelusta olivat hyötyneet akateemisen koulutuksen suorittaneet maahanmuuttajanaiset. Tutkimustulokset osoittivat myös, että maahanmuuttajanaiset, joiden koulutuksen aikana tehdyt urasuunnitelmat olivat lähteneet toteutumaan, näkivät myös selvemmin urasuunnitelman hyödyntämisen mahdollisuudet tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että maahanmuuttajien uraohjausjärjestelmää pitäisi ehdottomasti kehittää Suomessa samoin kuin oman osaamisen tunnistamiseen ja markkinointiin liittyvää uravalmennusta. Tutkimustulosten perusteella suositellaan myös riittävää panostusta maahanmuuttajien yksilölliseen ohjaukseen uravalmennuksen suhteen, etenkin koulutusryhmissä, joiden osallistujien koulutus- ja työtausta sekä kielitaidon taso vaihtelevat ryhmän sisällä.
Asiasanat: maahanmuuttajat, kotoutuminen, työttömyys, monikulttuurisuus, uraohjaus, urasuunnittelu