Asiakaskohtainen kannattavuuslaskenta
KOSONEN, MARKKU (2008)
KOSONEN, MARKKU
2008
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18365
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18365
Tiivistelmä
Yritystoiminnan keskeisin lähtökohta on kannattavuus. Mikäli liiketoiminta ei kokonaisuudessaan ole kannattavaa, ei liiketoiminnan jatkumiselle ole edellytyksiä. Laskentatoimen kirjallisuudessa on jo pitkään kehitetty menetelmiä, joiden avulla kannattavuutta voidaan laskea yhä tarkemmin. Laskenta on keskittynyt yritysten sisäisiin prosesseihin ja tuotantoon. Strategisen laskentatoimen myötä painotetaan yhä enemmän yritysten ulkoisia tekijöitä ja niiden kannattavuutta.
Tämä tutkielma tutkii, kuinka asiakkuudenhallintamenetelmiä voidaan käyttää asiakaskohtaisen kannattavuuslaskennan apuna. Tutkielmassa käsitellään myös millaista tietoa tulisi kerätä, jotta kyettäisiin kohdistamaan kustannukset eri asiakkaille ja tuotteille entistä tarkemmin. Samaten läpikäydään myös sitä, millaisia johtopäätöksiä voidaan syntyneestä kannattavuustiedosta tehdä. Lisäksi tutkielmassa esitellään lyhyesti erilaisia malleja, joiden avulla asiakkaiden kannattavuuksia kyetään hallitsemaan ja parantamaan.
Tutkielman teoriaosuudessa on esitelty sekä markkinoinnin että laskentatoimen teorioita ja malleja kannattavuudelle ja asiakkuuksien johtamiselle. Tutkielman jälkimmäisessä osassa on käyty läpi kolme laskentatoimen Pro gradu -tutkielmaa. Näissä tutkielmissa keskitytään kolmen erilaisen kohdeyrityksen asiakaskohtaisten kannattavuuslaskelmien kehittämiseen ja kustannusten kohdistamiseen.
Tutkielman johtopäätöksistä käy ilmi, että kannattavuuden laskeminen on hyvin moninainen prosessi, jossa yhtä oikeaa menetelmää ei ole. Erilaisissa olosuhteissa pätee erilaiset lainalaisuudet. Lähtökohtaisesti kuitenkin suositellaan toimintokohtaisen laskennan käyttämistä.
Avainsanat: asiakkuuksien hallinta, asiakaskannattavuus, kannattavuuden mittaaminen
Tämä tutkielma tutkii, kuinka asiakkuudenhallintamenetelmiä voidaan käyttää asiakaskohtaisen kannattavuuslaskennan apuna. Tutkielmassa käsitellään myös millaista tietoa tulisi kerätä, jotta kyettäisiin kohdistamaan kustannukset eri asiakkaille ja tuotteille entistä tarkemmin. Samaten läpikäydään myös sitä, millaisia johtopäätöksiä voidaan syntyneestä kannattavuustiedosta tehdä. Lisäksi tutkielmassa esitellään lyhyesti erilaisia malleja, joiden avulla asiakkaiden kannattavuuksia kyetään hallitsemaan ja parantamaan.
Tutkielman teoriaosuudessa on esitelty sekä markkinoinnin että laskentatoimen teorioita ja malleja kannattavuudelle ja asiakkuuksien johtamiselle. Tutkielman jälkimmäisessä osassa on käyty läpi kolme laskentatoimen Pro gradu -tutkielmaa. Näissä tutkielmissa keskitytään kolmen erilaisen kohdeyrityksen asiakaskohtaisten kannattavuuslaskelmien kehittämiseen ja kustannusten kohdistamiseen.
Tutkielman johtopäätöksistä käy ilmi, että kannattavuuden laskeminen on hyvin moninainen prosessi, jossa yhtä oikeaa menetelmää ei ole. Erilaisissa olosuhteissa pätee erilaiset lainalaisuudet. Lähtökohtaisesti kuitenkin suositellaan toimintokohtaisen laskennan käyttämistä.
Avainsanat: asiakkuuksien hallinta, asiakaskannattavuus, kannattavuuden mittaaminen