Tilintarkastajien laatuvirheet julkisten avustusten tarkastuksissa
WECKSTRÖM, RITVA (2008)
WECKSTRÖM, RITVA
2008
Kunnallistalous - Local Public Economics
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18303
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18303
Tiivistelmä
Julkinen sektori myöntää yksityiselle sektorille runsaasti erilaisia avustuksia. Monissa avustuspäätöksissä edellytetään, että yrityksen ulkopuolinen hyväksytty tilintarkastaja tarkastaa kustannustilitykset. Yksityinen sektori valitsee useimmiten yhteisönsä oman tilintarkastajan tarkastamaan näitä kustannustilityksiä. Yhteisön tilintarkastaja on joko HTM- tai KHT-tutkinnon suorittanut tilintarkastaja.
Tämä tutkimus ja jälkitarkastus on suoritettu JHTT-tilintarkastajana, kohdistuen Tekesin myöntämän avustusta saaneen osakeyhtiön raportoimaan taloudelliseen informaatioon, jonka HTM- tai KHT-tilintarkastaja on tarkastanut ja antanut niistä tarkastuslausunnon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten HTM- ja KHT-tilintarkastajat ovat noudattaneet julkisten avustusten päätösehtoja suorittaessaan julkisten avustusten tarkastuksia yksityisissä avustusta saavissa osakeyhtiöissä. Tavoitteena oli myös selvittää, onko projekti toteutettu rahoituspäätöksen ja Tekesin yleisten ehtojen mukaisesti sekä miten projektikirjanpito ja työajanseuranta on yrityksessä projektin osalta järjestetty.
Tutkimus koostuu teoriaosasta ja empiriaosasta. Teorian avulla pyritään kuvaamaan tilintarkastuksen agenttiteoriaa, palvelua ja sen laatua sekä tilintarkastuksen laadun kriteereitä. Teoriaosassa käsitellään lisäksi kansallisista avustuksista Tekesin ja Suomen Akatemian myöntämien avustusten avustuspäätöstä, maksamis- ja tilitysjärjestelmää, menojen tukikelpoisuutta sekä tilintarkastusta. EU-hankkeiden ryhmässä käsitellään erityisesti kuudetta puiteohjelmaa ja Euroopan sosiaalirahastoa. Rakennerahastot eivät ole suoraan EU:n rahoittamia hankkeita vaan rahoitus tapahtuu kansallisten viranomaisten kautta. Tutkimuksen empiriaosan tutkimuskohteena on ollut Tekesin tutkimus- ja tuotekehittämisavustukset, joita on myönnetty sekä pienille että suurille eri puolilla Suomea sijaitseville satunnaisotannalla valituille osakeyhtiöille.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ainoastaan 43 % HTM-tilintarkasta-jien antamista lausunnoista ja 13 % KHT-tilintarkastajien antamista lausunnoista oli puhtaita jälkitarkastuksessa. Projektien tarkastuksista perityt palkkiot osoittivat lisäksi sen, että avustusten tarkastukseen ei ole käytetty kovinkaan paljon aikaa. HTM- ja KHT-tilintarkastajat eivät ole kiinnittäneet huomiota olennaisiin Tekesin avustuspäätöksen ehtoihin, kuten projektikirjanpidon ja työajanseurannan pitämiseen osakeyhtiöissä.
Avainsanat: tilintarkastuksen laatu, tilintarkastus, julkinen avustus,
EU-hanke, HTM, KHT
Tämä tutkimus ja jälkitarkastus on suoritettu JHTT-tilintarkastajana, kohdistuen Tekesin myöntämän avustusta saaneen osakeyhtiön raportoimaan taloudelliseen informaatioon, jonka HTM- tai KHT-tilintarkastaja on tarkastanut ja antanut niistä tarkastuslausunnon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten HTM- ja KHT-tilintarkastajat ovat noudattaneet julkisten avustusten päätösehtoja suorittaessaan julkisten avustusten tarkastuksia yksityisissä avustusta saavissa osakeyhtiöissä. Tavoitteena oli myös selvittää, onko projekti toteutettu rahoituspäätöksen ja Tekesin yleisten ehtojen mukaisesti sekä miten projektikirjanpito ja työajanseuranta on yrityksessä projektin osalta järjestetty.
Tutkimus koostuu teoriaosasta ja empiriaosasta. Teorian avulla pyritään kuvaamaan tilintarkastuksen agenttiteoriaa, palvelua ja sen laatua sekä tilintarkastuksen laadun kriteereitä. Teoriaosassa käsitellään lisäksi kansallisista avustuksista Tekesin ja Suomen Akatemian myöntämien avustusten avustuspäätöstä, maksamis- ja tilitysjärjestelmää, menojen tukikelpoisuutta sekä tilintarkastusta. EU-hankkeiden ryhmässä käsitellään erityisesti kuudetta puiteohjelmaa ja Euroopan sosiaalirahastoa. Rakennerahastot eivät ole suoraan EU:n rahoittamia hankkeita vaan rahoitus tapahtuu kansallisten viranomaisten kautta. Tutkimuksen empiriaosan tutkimuskohteena on ollut Tekesin tutkimus- ja tuotekehittämisavustukset, joita on myönnetty sekä pienille että suurille eri puolilla Suomea sijaitseville satunnaisotannalla valituille osakeyhtiöille.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ainoastaan 43 % HTM-tilintarkasta-jien antamista lausunnoista ja 13 % KHT-tilintarkastajien antamista lausunnoista oli puhtaita jälkitarkastuksessa. Projektien tarkastuksista perityt palkkiot osoittivat lisäksi sen, että avustusten tarkastukseen ei ole käytetty kovinkaan paljon aikaa. HTM- ja KHT-tilintarkastajat eivät ole kiinnittäneet huomiota olennaisiin Tekesin avustuspäätöksen ehtoihin, kuten projektikirjanpidon ja työajanseurannan pitämiseen osakeyhtiöissä.
Avainsanat: tilintarkastuksen laatu, tilintarkastus, julkinen avustus,
EU-hanke, HTM, KHT