User Interface Terminology in Web Services: View on User Experience
VUOTI, AIRA (2008)
VUOTI, AIRA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18302
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18302
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on selvittää, voiko terminologian avulla parantaa Internetissä toimivan palvelusivuston positiivista käyttäjäkokemusta. Tarkoituksena on muodostaa suosituksia hyvää käyttäjäkokemusta edistävistä termeistä. Internetsivujen sekä erilaisten laitteiden, kuten PC:n ja kännykän, käyttöliittymät ovat tulkittavissa ja koettavissa pääasiassa kielen välityksellä, joten on perusteltua väittää, että kielellä ja termistöllä on suuri merkitys käyttäjäkokemuksen muodostumisessa.
Yleisenä viitekehyksenä esitellään terminologian perusteita: hyvän termin piirteet ja termien muodostamiskeinot. Näitä soveltaen esitellään käyttöliittymätermien peruspiirteet. Lisäksi esitellään erilaisia näkökulmia käyttäjäkokemuksen tutkimukseen ja Garrettin kehittämät käyttäjäkokemuksen elementit, joista sovelletaan käyttöliittymätermien käyttäjäkokemuksen tutkimukseen soveltuvat työkalut.
Tutkimuksessa tarkastellaan valittujen internetsivujen terminologiaa, ja arvioidaan niiden luomaa käyttäjäkokemusta vertailemalla niitä määriteltyihin käyttäjäkokemuksen perustekijöihin. Perustana käytetään myös yleissanakirjoja, sillä niistä löytyy viitteitä siihen, kuinka maallikot erilaiset termit ymmärtävät, mikä on termien yleismaailmallinen merkitys. Näiden avulla arvioidaan termien luomia mielikuvia ja täten syntyvää käyttäjäkokemusta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että internetsivujen käyttöliittymissä on paljon vakiintuneita termejä, mutta niitä ei käytetä kovin johdonmukaisesti. Terminologian johdonmukainen käyttö nousikin keskeiseksi käyttäjäkokemukseen vaikuttavaksi tekijäksi. Myös termin soveltuminen asiayhteyteen on merkittävä syntyvien mielleyhtymien kannalta. Tuttuudentunne on myös kiinnostava tutkimuksen kohde terminologiassa, sillä sen tutkimuksessa tulee perehtyä termien taustalla oleviin metaforiin. Myös termien erottuvuus nousi esiin joidenkin termien osalta, joissa verbifraasit eivät ulkonäöltään eivätkä myöskään merkitykseltään erottuneet tarpeeksi huomattavasti toisistaan ollakseen selkeästi erilaiset ja ymmärrettävät käyttäjän kannalta.
Jatkotutkimuksen kohteiksi nousivat perehtyminen metaforiin termien takana, ja niiden vaikutus käyttäjäkokemukseen. Vankempaa todistusaineistoa käyttäjäkokemuksen tutkimukseen antaisivat käytettävyystestit, joissa keskitytään termien käytettävyyteen, ja niiden luomiin mielleyhtymiin sekä terminologian vaikutuksista käyttäjäkokemukseen.
Avainsanat: käyttäjäkokemus, käyttöliittymätermit, käytettävyys, terminologia, web-palvelut.
Yleisenä viitekehyksenä esitellään terminologian perusteita: hyvän termin piirteet ja termien muodostamiskeinot. Näitä soveltaen esitellään käyttöliittymätermien peruspiirteet. Lisäksi esitellään erilaisia näkökulmia käyttäjäkokemuksen tutkimukseen ja Garrettin kehittämät käyttäjäkokemuksen elementit, joista sovelletaan käyttöliittymätermien käyttäjäkokemuksen tutkimukseen soveltuvat työkalut.
Tutkimuksessa tarkastellaan valittujen internetsivujen terminologiaa, ja arvioidaan niiden luomaa käyttäjäkokemusta vertailemalla niitä määriteltyihin käyttäjäkokemuksen perustekijöihin. Perustana käytetään myös yleissanakirjoja, sillä niistä löytyy viitteitä siihen, kuinka maallikot erilaiset termit ymmärtävät, mikä on termien yleismaailmallinen merkitys. Näiden avulla arvioidaan termien luomia mielikuvia ja täten syntyvää käyttäjäkokemusta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että internetsivujen käyttöliittymissä on paljon vakiintuneita termejä, mutta niitä ei käytetä kovin johdonmukaisesti. Terminologian johdonmukainen käyttö nousikin keskeiseksi käyttäjäkokemukseen vaikuttavaksi tekijäksi. Myös termin soveltuminen asiayhteyteen on merkittävä syntyvien mielleyhtymien kannalta. Tuttuudentunne on myös kiinnostava tutkimuksen kohde terminologiassa, sillä sen tutkimuksessa tulee perehtyä termien taustalla oleviin metaforiin. Myös termien erottuvuus nousi esiin joidenkin termien osalta, joissa verbifraasit eivät ulkonäöltään eivätkä myöskään merkitykseltään erottuneet tarpeeksi huomattavasti toisistaan ollakseen selkeästi erilaiset ja ymmärrettävät käyttäjän kannalta.
Jatkotutkimuksen kohteiksi nousivat perehtyminen metaforiin termien takana, ja niiden vaikutus käyttäjäkokemukseen. Vankempaa todistusaineistoa käyttäjäkokemuksen tutkimukseen antaisivat käytettävyystestit, joissa keskitytään termien käytettävyyteen, ja niiden luomiin mielleyhtymiin sekä terminologian vaikutuksista käyttäjäkokemukseen.
Avainsanat: käyttäjäkokemus, käyttöliittymätermit, käytettävyys, terminologia, web-palvelut.